Gå til innhold

Partibarometer for april og mai 2009 (Stortingsvalg 2009)

Partibarometer for april og mai 2009  

89 stemmer

1. 1. Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

• Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkeparti
      1
    • Det Norske Arbeiderparti
      15
    • Fremskrittspartiet
      22
    • Høyre
      20
    • Kristelig Folkeparti
      0
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      2
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Rødt
      4
    • Senterpartiet
      1
    • Sosialistisk Venstreparti
      8
    • Venstre
      13
    • Annet
      0
    • Blankt
      1
    • Ville ikke stemt
      1
    • Vet ikke/ingen formening
      0
  2. 2. Hvilket parti liker du minst?

• Demokratene
      4
    • Det Liberale Folkeparti
      1
      6
    • Fremskrittspartiet
      34
    • Høyre
      0
    • Kristelig Folkeparti
      4
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      0
    • Norges Kommunistiske Parti
      4
    • Rødt
      10
    • Senterpartiet
      1
      22
    • Venstre
      0
    • Annet
      2
      1
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

• Ap og Høyre
      9
    • AP og Venstre
      7
    • AP, SV og SP
      14
    • AP og SV
      6
    • AP og SP
      0
    • AP og KRF
      0
    • AP, SP og KRF
      0
    • Venstre, KRF og SP
      1
    • Venstre, KRF og Høyre
      3
    • KRF og Høyre
      0
    • Venstre og Høyre
      6
    • Høyre og FRP
      27
    • Høyre, FRP og Venstre
      5
    • Høyre, FRP og KRF
      1
    • FRP og KRF
      1
    • FRP og Venstre
      0
    • Høyre, Venstre, Frp og Krf
      2
      2
    • Ingen av de nevnte
      5
  4. 4. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)

39
    • Fremskrittspartiet
      30
    • Høyre
      42
    • Kristelig Folkeparti
      1
    • Senterpartiet
      4
      20
    • Venstre
      30
    • Ingen
      4
      4
  5. 5. Har du endret politisk ståsted siden mars?

• Ja
      6
    • Nei
      74
      9

Anbefalte innlegg

Dersom vi kunne fått alle FRPs stemmer over på AP og ellers beholdt pollen som den er hadde det vært herlig. ;)

Tja. Jeg ville nok helst sett at halvparten av stemmene til FrP ble fordelt på H, V, og AP omtrent slik fordelingen mellom dem er i pollen nå. Resten av stemmene burde de ha selv, siden det er et fint parti å ha i opposisjon :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan kan det ha seg at 28% ville ha stemt på FrP hvis det var valg idag, mens 45 % liker fremskrittspartiet minst av alle?

Kommer de resterende prosentene da fra de som stemmer andre partier?

Er vel den vanlige tingen det:

Sosialister hater frp og frp hater de sosialistiske

Lenke til kommentar
Om alternativet er FrP, og så lenge Per-Kristian Foss får finansministeren ;)

Kan jeg foreslå:

Statsminister: Fire nye med Jens.

Utenriksminister: Fire nye med Jonas.

Finansminister: Foss

Kommunalminister: Sponheimen

Andre forslag? :p

Gege: Noe som er toppen av ironi med tanke på FRPs rolle som sosialdemokratisk parti, på linje med resten av partiene på Stortinget.

:)

Endret av Simon Aldra
Tillegg.
Lenke til kommentar

Kan jeg foreslå:

Gege: Noe som er toppen av ironi med tanke på FRPs rolle som sosialdemokratisk parti, på linje med resten av partiene på Stortinget.

Støtter den :)

Lenke til kommentar
Kan jeg foreslå:

Slettes ikke verst :) Venstre burde i hvert fall ha kommunalministeren, næringsministeren (Sponheim her?) og kunnskapsministeren (TSG?).

Lenke til kommentar

Kan jeg foreslå:

Og den meste "høyre-lente" samferdselsministerkandidaten de kan finne.

Lenke til kommentar

Dersom vi skal se strengt ideologisk på det er det ikke akkurat et liberalistisk standpunkt at staten skal bygge veier, det er nok mer et sosialistisk kjennetegn.

Det vi trenger er ikke en samferdselsminister med Høyrepreg, vi trenger en samferdselsminister med evne til å gjøre noe med veisituasjonen.

Lenke til kommentar
Dersom vi skal se strengt ideologisk på det er det ikke akkurat et liberalistisk standpunkt at staten skal bygge veier, det er nok mer et sosialistisk kjennetegn.

Det vi trenger er ikke en samferdselsminister med Høyrepreg, vi trenger en samferdselsminister med evne til å gjøre noe med veisituasjonen.

...noe ingen til venstre for Høyre tydeligvis klarer.

Lenke til kommentar
Hvorfor er Venstre så populært blant kidsa.....?

Mulig dette kommer som et sjokk på deg, men det kan jo hende at noen faktisk er enige i ideologien og politikken til partiet. Om jeg skal synse litt rundt demografiske årsaker, tror jeg det kan være fordi de yngre er mer liberale, og mer åpne. De yngre stemmer ikke AP pga. Gerhardsen eller fordi de alltid har gjort det, eller Høyre fordi de svømmer i penger og vil ha mer. Jeg tror også det har mye med at de som besøker denne kategorien er mer politisk interessert enn folk flest. Da barometeret var i hovedkategorien POS, fikk Venstre langt færre stemmer.

Det er et mikroparti som vingler! Få opp øynene.

Jeg regner ikke med at det ligger noe bak påstanden, eller at du kommer til å svare meg, men du får gjerne komme med noen eksempler på vinglingen. Størrelsen på partiet ellers ser jeg ikke hva har med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Nå trenger Norge en Høyre/FrP regjering som kan ta tak i problemene alle ser og hører om innen samferdsel, helse og omsorgspolitikken og skolepolitikken for å ta 3 viktige sektorer som de rødgrønne har feilet fullstendig.

Det er snart 300.000 i offentlig helsekøer, skoler og offentlige bygg har et offentlig etterslep på nesten 160 milliarder NOK og samferdselsnettet sikkert det dobbelte av det igjen. 36% av alle kriminalsaker i Norge blir oppklart, 64% blir det ikke. Er det slik vi vil ha det?

Hvorfor skal vi tro på de rødgrønne denne gangen, når de ikke har klart å holde det de lovte i de beste økonomiske tidene vi har vært inne i fra 2005 til 2008? Det eneste de muligens har klart å holde er full barnehagedekning.

De klarer rett og slett ikke å levere pga. intern uenighet og har åpenbart vanskeligheter med tenke økonomisk fornuft i det de driver med...

Blant annet er det dårlig samfunnsøkonomi å ha så mange gående på trgdeytelser istedenfor å legge til rette for dem i arbeidslivet, å skulle sile alle gjennom det offentlige helsevesenet hvor det er lange ventelister, eller å bruke litt mer på viktige samferdselsprosjekter fordi de vil lønne seg over tid spesielt for næringslivet. De rødgrønne har også satt norgesrekord i bompengeprosjekter! Hva blir pengene stort sett brukt til? Ikke på veier, men alt mulig annet vås.

FrP er de eneste som kan rydde opp i dette og det meste annet fordi de har flinke og skolerte folk som har kontakt med mange aktører i samfunnet og kan det de driver med. Når de politiske motstanderne snakker om FrP og partiets politikk sier de bare deler av politikken og drar frem det verste av en setning og ser ikke ting i sammenheng i det hele tatt. Det er det verste og her er AP og SV verst i klassen.

Jeg håper virkelig FrP kommer til makta i høst så de får vist hele det norske folk at de kan styre. Selvsagt vil de også gjøre noen feil i starten, men absolutt ikke så mange som de rødgrønne.. Det er neppe mulig!

Om Høyre er så modige at de tør å prøve å samarbeide med FrP gjenstår å se.. :)

Lenke til kommentar

Jeg har vært venstremann et par år nå og kommer til å fortsette med det. Om partiet blir pro-EU, da er det riktignok slutt. Forhåpentlig er dette en trend som det går an å snu!

edit: Er vel knapt noen kid lenger, men mulig Robocoop er 65, da er jeg vel det for han ;)

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Nå trenger Norge en Høyre/FrP regjering som kan ta tak i problemene alle ser og hører om innen samferdsel, helse og omsorgspolitikken og skolepolitikken for å ta 3 viktige sektorer som de rødgrønne har feilet fullstendig.

Det er snart 300.000 i offentlig helsekøer, skoler og offentlige bygg har et offentlig etterslep på nesten 160 milliarder NOK og samferdselsnettet sikkert det dobbelte av det igjen. 36% av alle kriminalsaker i Norge blir oppklart, 64% blir det ikke. Er det slik vi vil ha det?

Hvorfor skal vi tro på de rødgrønne denne gangen, når de ikke har klart å holde det de lovte i de beste økonomiske tidene vi har vært inne i fra 2005 til 2008? Det eneste de muligens har klart å holde er full barnehagedekning.

De klarer rett og slett ikke å levere pga. intern uenighet og har åpenbart vanskeligheter med tenke økonomisk fornuft i det de driver med...

Blant annet er det dårlig samfunnsøkonomi å ha så mange gående på trgdeytelser istedenfor å legge til rette for dem i arbeidslivet, å skulle sile alle gjennom det offentlige helsevesenet hvor det er lange ventelister, eller å bruke litt mer på viktige samferdselsprosjekter fordi de vil lønne seg over tid spesielt for næringslivet. De rødgrønne har også satt norgesrekord i bompengeprosjekter! Hva blir pengene stort sett brukt til? Ikke på veier, men alt mulig annet vås.

FrP er de eneste som kan rydde opp i dette og det meste annet fordi de har flinke og skolerte folk som har kontakt med mange aktører i samfunnet og kan det de driver med. Når de politiske motstanderne snakker om FrP og partiets politikk sier de bare deler av politikken og drar frem det verste av en setning og ser ikke ting i sammenheng i det hele tatt. Det er det verste og her er AP og SV verst i klassen.

Jeg håper virkelig FrP kommer til makta i høst så de får vist hele det norske folk at de kan styre. Selvsagt vil de også gjøre noen feil i starten, men absolutt ikke så mange som de rødgrønne.. Det er neppe mulig!

Om Høyre er så modige at de tør å prøve å samarbeide med FrP gjenstår å se.. :)

Støter deg fullt ut i dette. Det er på tide at vi gir slipp på denne forbien mot private tjenester, og begynner å ta ibruk de helsetjenestene vi faktisk har her i landet.

De rød-grønne har ikke hatt flertall i en eneste måling siden før høsten 2008, da finanskrisen kom.

Da kunne Jens og Kristin gni seg i hendene, så de kunne hjernevaske befolkningen til å tro at kun markedsøkonomien hadde skylden i finanskrisen. Sannheten er, at FrP og arbeiderpartiet har vært enig penge-og kredittpolitikken i alle år, og FrP har på ingen måte vær imot de statlige inngrepene vi har for å trygge økonomien vår. Allikavel har de fått FrP til å virke som et kapitalstisk parti,noe de ikke er.

Vi trenger forandring :)

Lenke til kommentar

De har vært enige i pengepolitikken? Den må du gjerne forklare. De har ihvertfall aldri vært enige i finanspolitikken, og for et parti som ønsket å føre en svært ekspansiv finanspolitikk under høykunjunkturen, har jeg alltid sett på de som rimelig useriøse når det kommer til økonomisk styring.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...