Gå til innhold

Gamer 20 000 - Passer komponentene evt andre kommentarer?

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Etter mye frem og tilbake har jeg kommet frem til at jeg vil bygge egen Gamerpc. Det er første gang, og har dermed null erfaring med pcbygging.

Jeg har lest en del rundt om kring, og har kommet frem til et slikt oppsett.

Optiske systemer: Blu-Ray og vanlig.

Det jeg lurte på er om alle delene vil passe bra med hverandre?

Vet det er en dyr pc, så om dere vet om andre komponenter som yter like bra eller bedre håper jeg dere vil dele dette med meg.

Jeg har kjøpt meg Samsung T240, Logitech Z-5500 og G15 tastatur, så det er bare kabinettet og komponentene jeg trenger :thumbup:

Trenger jeg å kjøpe meg ekstra lydkort/nettverkskort? Hørt noe snakk om at Asus Rampage II Extreme har et veldig dårlig nettverkskort..

Jeg har fått inntrykk av at Komplett.no syntes at minnet mitt passer som hånd i hanske med HK og CUP, men er det andre bedre jeg kan kjøpe?

Lurer også på om det er nødvendig å kjøpe støydempere til kabinettet? :hmm:

Og har ikke helt bestemt meg om jeg skal ha Intel X25-M 80 GB SSD eller WD VelcioRaptor 150 GB. Noen som kan hjelpe meg med dette valget? Tenkte jeg skulle ha OS og viktige programmer/spill på en av disse.

Om noen lurer så har jeg tenkt å bestille fra Netshop, Amentio, Netshop og Multicom.

Er det andre kommentarer/tips dere vil komme med ang oppsettet? :)

Om det er noe dere lurer på er det bare å spørre!

Takker for alle svar ;)

Mvh -KristiaN

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gå for Asus P6T-Deluxe ja, og i tillegg bør du velge et DVD-drev med S-ATA-kontakt. IDE er gammelt og oppbrukt. Ellers ser det fint ut :)

Ok, da går jeg for P6-Deluxe! Er dette topputgaven av P6 serien foresten?

Skjønte ikke helt det andre så om du komme med en link til en jeg heller burde velge ville det vært kjempeflott!

Vil nok kunne klokke høyere når jeg får litt peiling, men maks vil nok være 3,8 tror jeg. Heller litt for lavt enn maks, enn litt for høyt ;)

Lenke til kommentar

Ville nok satset på dedikert lydkort til det anlegget, dette er meget godt og bør holde i maange år.

Jeg ville faktisk kjøpt optisk drev som går på IDE, kan påvirke airflow negativt (om du ikke har en rund kabel). Fordelen er at du ikke unødig tar opp en ekstra harddiskplass.

EDIT: V2 mangler støtte for SAS-disker, den er dårligere

WS er beregnet på proffesjonelt bruk (3D-modellering osv.)

Endret av ravii
Lenke til kommentar

Jeg vil fremdeles påstå at du ikke trenger dedikert lydkort, da det som er innebygd i hovedkortet er mer enn godt nok for å drive det anlegget ditt. Jeg vet iallfall at jeg ikke hadde merket forskjell.

Hvis du har tenkt å ha mange harddisker etterhvert, så er det, som ravii sier, lurt å velge et IDE-drev. Men hvis du kommer til å ha ledige S-ATA-kontakter, ser jeg ingen grunn til å velge IDE.

:)

Lenke til kommentar
Ville nok satset på dedikert lydkort til det anlegget, dette er meget godt og bør holde i maange år.

Jeg ville faktisk kjøpt optisk drev som går på IDE, kan påvirke airflow negativt (om du ikke har en rund kabel). Fordelen er at du ikke unødig tar opp en ekstra harddiskplass.

EDIT: V2 mangler støtte for SAS-disker, den er dårligere

WS er beregnet på proffesjonelt bruk (3D-modellering osv.)

Med 6 SATA porter har man vel så man skulle klare seg. Ser ingen gevinst med å velge IDE.

Når det gjelder eksternt lydkort er det unødvendig.

Ellers så dette bra ut!

Lenke til kommentar

Det er 2 skt. bare i min vennekrets som har måttet kjøpe ny Brenner bare pga. at de kjøpte SATA.

Når man merker 0 forskjell på IDE og SATA ser jeg ingen grunn til å gjøre dette til noen stor debatt?

Når han har 5.1 høytalere vil han få gevinst ved å velge et dedikert lydkort.

Dessuten; Når man kjøper PC for 20k er det en fordel at det er tilrettelagt for fremtidige oppdateringer. Lydkortet jeg har foreslått kan han beholde veldig lenge.

Lenke til kommentar
Takk! :)

Hvem av disse hovedkortene vil passe best?:

- Asus P6T Deluxe

- Asus P6T Deluxe V2

- Asus P6T WS Professional

Hva er forskjellen på Deluxe og Deluxe V2?

Og hvorfor er WS Professional dyrere? (vil denne passe bedre enn Deluxe)?

Takk igjen for fine svar folkens! Kjempehyggelig at dere hjelper meg :thumbup:

Jeg hadde kjørt på et Deluxe V2.

For å være ærlig har Asus hatt noen problemer både med V1 og V2 kortene i P6T-serien. Enkelte kort har noen feil med minneslottene. Jeg fikk selv et slikt ubrukelig eksemplar og måtte returnere det. Tror imidlertid at det gjelder et svært lite antall og når de først fungerer, er de suverene. Fine å klokke med, også for nybegynnere.

Lydkort kan du kjøpe om du vil ha "det lille ekstra". Lydmodulen på kortene er helt grei og til vanlig bruk er det ikke sikkert du vil høre forskjell. Men et dedikert kort belastes ikke cpu med lydprosessering (så vidt jeg vet).

EDIT: Gå for sata optiske drev. Du kommer uansett ikke til å fylle alle de andre portene med HDer.

Endret av WitNo
Lenke til kommentar

Vil komme til å velge ekstra lydkort om man vil høre en markabel forskjell ;)

Er ikke den som har mest interesse av å få "The Sound", og er heller ingen musikkfrelst. Så har hovedkortet et ganske godt kort kjøper jeg ikke ekstra.

Men vil jeg som ikke kan veldig mye om lyd merke en stor forskjell med lydkort, legger jeg inn de ekstra 800 kr eller hva sånt koster :)

Om jeg skal ha Sata eller IDE er jeg ganske blank på denne biten. Velger etter hva dere på forumet syntes. Kommer nok frem til noe selv om dere har delte meninger

-KristiaN

Lenke til kommentar
@WitNo: Hvorfor v2?

Skjønner ikke problemet med å velge et IDE-drev, har du noe annet argument en at han aldri kommer til å fylle Sata-portene på HK?

Edit: leif

Den fremste grunnen til å velge V2 er at Asus har sluttet å produsere v.1 så de er trolig vanskelige å få tak i på webshoppene. Offisiselt er det vel ikke så mye annet enn mangelen på SAS-tilkoblinger som er endret siden v.1, men jeg mener å ha lest at Asus også fiksa noen bugs som ga programvarekopatibilitetsproblemer med v.1.

@ KristiaNtre_Razer:

Anbefaler deg å teste integrert lydløsning før du bruker penger på eget kort. Om den gjør en god nok jobb for deg er, separat lydkort penger ut av vinduet. Kjøp deg et nytt spill i stedet :) .

Ang. optiske drev med SATA vs. IDE... Det spiller ingen verdens rolle i daglig bruk om du har det ene eller det andre når maskinen er ferdig montert. En vanlig IDE-kabel er ca 5 cm bred mens SATA-kabelen er ca 2 cm. SATA-kablen er lettere å håndtere ved montering, den tar mindre plass i kabinettet og er dermed ikke til hinder for luftgjennomstrømning. Velg SATA!

Lenke til kommentar

en rund IDE kabel hindrer ikke airflow..

Angående v1 vs. v2; På papiret er v1 best.

Men, siden det er meget sjelden produsenter faktisk går ut og sier at de har fikset bugs er det ikke sikkert at v1 er like stabilt/har samme hardware og softwarestøtte som v2.

Dog, jeg har enda til gode å finne en eneste feil som er beskrevet av mange forskjellige brukere.

Hva fant du ut mtp diskløsning?

Blu-ray. Den går for å være veldig god til den prisen. (Brenner eller leser?)

Btw: Om du har en DVD-brenner som går på SATA+ 1 bluray som går på sata har du bare 4 ledige SATA-porter..

Endret av ravii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...