Gå til innhold

Hvordan går jeg frem når AS skal kjøpe enkeltmannsforetaket?


Anbefalte innlegg

Jeg har et As og et enkeltmannsforetak, men skal kvitte meg med et av dem :hmm:

Revisor har rådet meg til å la AS kjøpe opp Enkeltmannsforetaket. Problemet er at jeg har kassekreditter på begge firmaene, men ikke noe særlig disponibel kapital. Så da måtte As isåtilfelle betalt for enkeltmannsforetaket over tid.

Kanskje ikke den aller beste forklaringen, hehe

Er det noen som vet hvordan man går frem i slike saker?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tenker du hvordan du rent praktisk skal regnskapsføre det, eller hvordan du skal finansiere kjøpet?

 

Det enkleste/beste er nok som revisor anbefaler, at as'et kjøper enkelmannsforetaket. Det kommer selvfølgelig an på hvor mye omsetning det er i selskapene, men uansett vil de aller fleste foretrekke å ha et as. Da spesielt med tanke på risiko.

 

Når det gjelder å la AS'et kjøpe enkeltmannsforetaket over tid, er jeg ikke sikker på hvordan dette fungerer i praksis. Det enkleste er i alle tilfeller å la AS'er kjøpe enkeltmannsforetaket helt, da du unngår å måtte lage konsernregnskap. (foretaket blir stående som "datterselskap") Spesielt hvis du fører eget regnskap. I det hele er jeg skeptisk til om dette i det hele tatt lar seg gjennomføre, da det er et enkeltmannsforetak det er snakk om. Det er jo tross alt bare en eierandel i et enkeltmannsforetak, så jeg kan ikke helt se hvordan en kan kjøpe en del av det. Dette er imidlertid ikke min spesialitet, så dette er kun spekulasjoner fra min side.

 

Har du vurdert å oppløse enkeltmannsforetaket? Det kommer selvfølgelig an på hvordan gjeldssituasjonen er i foretaket. Du vil alikevel ikke kunne finansiere oppkjøpet med ren kassakreditt i AS'et, da dette vil slå negativt ut i forhold til bedriftens likviditet.

 

Kjøpssum vil være balanseførte eiendeler minus eventuell gjeld foretaket måtte ha.

 

-Tet

 

Edit:_ tekst

 

Edit 2: tekst endringer

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar

Hei!

 

Må si meg enig med Tetanus at jeg ikke er helt sikker på hvordan en slik transaksjon gjennomføres.

 

Det som derimot er ganske sikkert er at om du kjøper enkeltmannsforetaket vil du utløse en del skatt. Så da er spørsmålet; hvorfor vil du kjøpe ENKet? Er det fordi du skal oppnå personlig avkastning eller fordi du ønsker å kvitte deg med et av de?

 

Om du ønsker å kvitte deg med ENKet, hvorfor ikke bare legge det ned og eventuelt skyte inn eiendelene som egenkapital i ASet/selge eiendelene personlig til ASet. Nå betinger jo dette selvsagt at selskapet har noe særlig med verdier. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...