Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bilen = Ny?


Anbefalte innlegg

Ja, tiden er snart inne for at jeg skal kjøpe meg min første bil. Har lenge sverget til foreldrene sine biler, men nå er altså tiden kommet. Har hatt lappen i 4 år, dersom det har noe og si.

 

Jeg trenger ikke noen tips ang. hvilken bil, da jeg vet hvilken bil jeg skal ha. Men det jeg trenger tips til er altså om den jeg skal kjøpe skal være så godt som ny? (Kjørt 4-10K) Eller om jeg skal tenke at bil er kun for og bli fraktet fra A til B (Noe jeg ikke er enig i), og kjøpe en som er kjørt 70-120K?

 

Finansiering er ikke noe problem uansett hvilken jeg velger, men jeg tenker litt på fremtiden og lurer litt på hva dere har av erfaringer.

 

Kom med tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ganske relevant hvilke biler du har bestemt deg for.

 

Resonementet ditt i andre avsnitt henger heller ikke på greip. Hvor står det skrevet at en bil som er gått mellom 70-120 000 km er mer eller mindre bare egnet å frakte folk fra a til b. Om da vanlige biler er egnet til noe annet uansett.

 

Høres vel egentlig ut som du har bestemt deg.

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper en helt ny bil, eller en nesten ny for den sak skyld, så mister du helt muligheten til å gjøre dine endringer (nytt stereoannlegg, lys, ++). Alt er fast slik det er, gjør du endringer, så kødder du til prisen når du skal selge den. Samme gjelder reprasjoner. Fikser du noe selv på en ny eller nesten ny bil, så har du ingenting som kan si til evt. neste eier at ting er gjort korrekt, og dermed faller prisen. Dersom det bare er nøye at den er bra i utgangspunktet, og du ikke vil gjøre noen som helst endringer, så er det jo greit å kjøpe ny eller nesten ny.

Lenke til kommentar
Hvem sa noe om gratis? ;) Er jo mine penger. Så igjen, derfor jeg er ute etter deres meninger og erfaringer....

Biler har størst verditap når de er helt nye. Samtidig så kan det være kjipt å kjøpe en bil som har gått rundt 100.000, er ofte da det kommer en del dyre servicer, reg reim bytte bla. annet...

Lenke til kommentar

Endriger er ikke noe problem, for det har jeg ikke tenkt til. Skal heller ikke fikse noe selv, skal bare leveres inn til merkeverksted.

 

Ja, kanskje det er greit med ny. Som sagt, så er jeg bare litt i tvil...

 

Men takk for det beste svaret til nå :)

 

Hvem sa noe om gratis? ;) Er jo mine penger. Så igjen, derfor jeg er ute etter deres meninger og erfaringer....

Biler har størst verditap når de er helt nye. Samtidig så kan det være kjipt å kjøpe en bil som har gått rundt 100.000, er ofte da det kommer en del dyre servicer, reg reim bytte bla. annet...

 

Hmm, ja. Det høres sant ut. Nei, har egentlig sett bort fra helt ny, men kjørt sånn som sagt ca. 4-10K...

Lenke til kommentar

Ja, det er jo sant. Noen som jeg har hørt med sier at de max bruker 20-50k på en bil, mer er biler ikke vært, da de kun skal brukes fra A til B.

Men de har jo bilen sin oftere på service enn det jeg kommer til og ha viss jeg kjøper så godt som ny. I tillegg til at de bytter bil oftere.

 

Men konklusjonen til de fleste her, er da egentlig at det er best med nesten ny? Med tanke på garanti o.s.v.?

 

Er ikke sikker på hva jeg skal. Så det er bare til og komme med flere innspill :)

Lenke til kommentar

Hva med noe i mellom rundt 10k-50k km stand?

 

Jeg har nylig huket tak i en BMW 318i fra 2007 som har gått litt over 31k. Fikk det for 289k (med omreg. inkl) og utstyrslista er bl.a. Navi Pro og skinninteriør, PDC osv. Et godt kjøp. Så mitt råd er å sjekke biler som har gått sånn midt på treet (rundt 30k km+/-) framfor "enten eller" prinsippet. Mye fint i det sjiktet. Og det kan lønne seg å gå rundt i bilforhandlere for å se om det har ankommet noen nye bruktbiler som ikke er lagt ut på annonse enda. Hvis man viser interesse for en bruktbil som er nylig ankommet i butikken, mulig man får en god pris siden man er "tidlig ute". Dette var hvertfall det som skjedde med meg.

Lenke til kommentar
Ja, det er jo sant. Noen som jeg har hørt med sier at de max bruker 20-50k på en bil, mer er biler ikke vært, da de kun skal brukes fra A til B.

Men de har jo bilen sin oftere på service enn det jeg kommer til og ha viss jeg kjøper så godt som ny. I tillegg til at de bytter bil oftere.

 

Men konklusjonen til de fleste her, er da egentlig at det er best med nesten ny? Med tanke på garanti o.s.v.?

 

Er ikke sikker på hva jeg skal. Så det er bare til og komme med flere innspill :)

 

Min første tanke var om ikke det inni bilen er verd mer en 20-50K?

 

Det du bør gjøre er og sette opp et regnestykke med ulike alternativ, der tar du med alt fra avskrivning, forsikring, omregistrering, drivstoff, service, reparasjoner etc.. og sammenligner det ulike alternativene. Det du må huske på er at hvor lenge du har tenkt og ha bilen påvirker stort hvilket alternativ som er mest lønnsomt.

 

Når du vet hva de forskjellige løsningene ca koster kan du lettere se hva som er rett for deg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du må kjøpe en bil som du blir fornøyd med. Ikke se deg blind på km-telleren. Begynn å se på den du har mest lyst på. Er den ny så da er jo alt greit. Da kan du i hvert fall utelukke at du kjøper "dritten" til andre og dermed slipper store rep og service kostnader. Samt at du får "ny bil følelsen. Om du har lyst å kjøpe tre-fire år gammel og slippe det store verditapet i startfasen så er det viktig å gå over bilens tilstand. Dra ut masse info av selger og prøv å dann et bilde på hvordan bilen har blitt behandlet. En indikasjon på at bilen har blitt tatt vare på kan f.eks være har bilen motorvarmer? lakkbehandlet, tektylert osv.. Så hele greia kommer jo ann hvor mye du vil legge i det...

 

Lykke til med bil kjøp ;)

Lenke til kommentar
Kan ikke si jeg tar med motorvarmer i betraktninger på hvor godt bilen er holdt. Lakkens tilstand, utfylt servicehefte, dokumentasjon på reparasjoner og slikt sier uendelig mye mer enn om bilen har motorvarmer eller ikke.

 

Selvsagt er det selvfølge at alt det du nevner der er i orden. Nesten alle 2-3år biler har alt det greiene du nevner der iorden. Men selv om serviceheftet er fulgt opp så sier jo det ingen verdens ting hvordan bil har blitt kjørt...f.eks mye hard kjøring på kald motor og det sliter sykt mye. Så da brukte motorvarmer som et eksempel. Hvis første eier har bestilt motorvarmer eller ettermontert det så ville jeg tro han var kjent med slitasjen ved kjøring på kald motor. Og dermed har tatt hensyn til dette og unngått kjøring på kald motor.

 

Elsker å selge biler til sånne som deg Sluquet ;P da er bilene jeg skal kvitte meg med så lett solgte ;) IKKE FREKT MENT.

Lenke til kommentar
Ja, tiden er snart inne for at jeg skal kjøpe meg min første bil.

Hva skal du bruke bilen til ?

 

Bil er forresten en skrøplig klump sammensatt av metall, gummi, plast, oljer o.l. Den tåler dårlig den norske klimaet med salt, vind og mye nedbør. P.g.a. av de tusenvis av delene bilen består av er det stadig vekk noe tull, enten p.g.a. alder eller billigste mulig deler levert fra u-land og satt av underbetalte slavearbeidere. Over tid detter uansett alle biler fra hverandre hvis de ikke holdes under nøye kontroll og proposjonalt økte vedlikeholdskostnader med økende alder.

 

Ja, kjøp gjerne brukt, men regn med å betale mer i driftskostnader enn ny. En jeg kjenner kjøpte først en brukt BMW. Den var fiiiiiiiiiin helt til toppen røyk. Det var dyrt. Etterpå kjøpte han en brukt Audi. Den var også fiiiiiiiiiiin helt til turboen røyk. Det var veldig veldig dyrt. Har han lært noe ? Nei. Gamle råtne statusbiler er viktigere enn lommeboka..

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Hmm, hva jeg skal bruke den til er for såvitt irrelevant. Kjøring...er ikke det en bil er til? :yes:

 

Ja, sant nok. Nei i dette tilfelle så er det snakk om en bil som er kjørt 2500, og er 2009 modell. Altså temmelig ny, og har garanti og alt det, så dersom det går noe i stykker så vil jo bil forhandleren fikse det.

 

Ja, må si jeg syns det ser litt dumt ut med "råne ungdommer" der anlegget i bilen er verdt mer enn hele bilen ganger 3. Eller når en stein gammel volvo som er senka og gudene vet hva, kjører forbi meg i en sone der jeg kjører 10kmt over fartsgrensa. Må si jeg setter lattermusklene i gang da ja.

Var jo en senka stein gammel honda som presterte og kjøre forbi meg i minimum 100kmt i en 60kmt sone, rett etter kom en politibil, da lo jeg godt. :grin:

 

Men nok OT:

Så en 09 modell kjørt 2500 er da noe og satse på? Med 40k i avslag?

Det er ett temmelig bra anlegg i den bilen jeg skal ha, men det er fabrikkmontert og jeg slipper da og kjøpe ett utenom.

Lenke til kommentar
Kan ikke si jeg tar med motorvarmer i betraktninger på hvor godt bilen er holdt. Lakkens tilstand, utfylt servicehefte, dokumentasjon på reparasjoner og slikt sier uendelig mye mer enn om bilen har motorvarmer eller ikke.

 

Selvsagt er det selvfølge at alt det du nevner der er i orden. Nesten alle 2-3år biler har alt det greiene du nevner der iorden. Men selv om serviceheftet er fulgt opp så sier jo det ingen verdens ting hvordan bil har blitt kjørt...f.eks mye hard kjøring på kald motor og det sliter sykt mye. Så da brukte motorvarmer som et eksempel. Hvis første eier har bestilt motorvarmer eller ettermontert det så ville jeg tro han var kjent med slitasjen ved kjøring på kald motor. Og dermed har tatt hensyn til dette og unngått kjøring på kald motor.

 

Elsker å selge biler til sånne som deg Sluquet ;P da er bilene jeg skal kvitte meg med så lett solgte ;) IKKE FREKT MENT.

 

Sånne som meg, altså bilentusiaster mener du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...