yaddah Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Tenkte jeg skulle kjøpe et plagg hos nelly.com, men til min forskrekkelse er det ikke mulig å registrere seg uten å oppgi personnummer. Dette er selvsagt uaktuelt, jeg ser ingen grunn til at de skal få mitt personnummer. I følge datatilsynet har de ikke lov til å kreve det med mindre betalingen skjer etterskuddsvis (de har da krav på å kunne kredittsjekke deg). Jeg registrerte meg med falsk personummer, og betalte med MasterCard. Vil jeg få varen? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Ikke vist varen skal sendes til den folkeregistrerte adressen din. Haha. Eller så blir du tatt for svindel. Vanskelig å si. De merker det uansett. Tror ikke de tar lett på at noen registrer seg med falskt personnummer. Lenke til kommentar
yaddah Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 Ikke vist varen skal sendes til den folkeregistrerte adressen din. Haha. Eller så blir du tatt for svindel. Vanskelig å si. De merker det uansett. Tror ikke de tar lett på at noen registrer seg med falskt personnummer. Adressen er oppgitt separat. Det er bare ett nummer som er feil i personnummeret, kan like gjerne være en skrivefeil. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Blir uansett problematisk hvis de sjekker deg. Verste fall antar de det er en skrivefeil og du må angi på nytt eller du blir hevet ut. Spørs om de bryr seg nok til å gjøre dette før pakken blir sendt. Lenke til kommentar
yaddah Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 Blir uansett problematisk hvis de sjekker deg. Verste fall antar de det er en skrivefeil og du må angi på nytt eller du blir hevet ut. Spørs om de bryr seg nok til å gjøre dette før pakken blir sendt. Ser ut til å ha funket så langt: Hei yaddah! Din bestilling er idag sendt fra lageret og ankommer deg i løpet av 2-6 arbeidsdager. Om du mot formodning ikke har mottatt forsendelsen i løpet av 9 arbeidsdager ber vi deg kontakte oss! OBS! Om du har angitt annen leveringsadresse, leverer vi til denne adressen selv om vi ovenfor har angitt din vanlige adresse. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Er det så farlig å gi fra seg personnummeret da? Bare lurer, i Sverige er det veldig vanlig å registrere seg med dette hvertfall Lenke til kommentar
yaddah Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 Er det så farlig å gi fra seg personnummeret da? Bare lurer, i Sverige er det veldig vanlig å registrere seg med dette hvertfall Hvis de gale personene får tak i personnummeret ditt kan de gjøre mye galt mtp identitetstyveri, så det er ikke noe man bør gi fra seg i tide og utide, og spesielt ikke til alle man ønsker å kjøpe en vare fra. Nå tror ikke jeg det er så veldig stor fare i å gi det til denne butikken, det er mer en prinsippsak. De har ikke krav på å få vite det, og de har like lite behov for det som hvilken som helst annen butikk. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Personnummeret er ikke et hemmelig nummer. Er fødselsnummeret taushetsbelagt?Fødselsnummer er ikke taushetsbelagt. (Se forvaltningsloven § 13). Fødselsnummeret er heller ikke ansett som en sensitiv opplysning etter personopplysningsloven. Enkelt forklart, butikken kan få nummeret hvis de gidder å be om det. Om nelly.com har noen saklig grunn til å be om fødselsnummeret ditt vet jeg ikke, men det er jo bare å spørre dem om hvorfor de vil ha det. Som McHalvorsen forklarer er det vanlig å be om dette i Sverige. Mange ber ganske enkelt om fødselsnr. istedet for adressen din. På den måten får de raskt sjekket at adressen din er den samme som er registrert på f.eks. Mastercardet ditt. Jeg skjønner heller ikke helt hvordan paranoiaen med fødselsnr. fungerer. Du stoler ikke på dem nok til å gi dem fødselsnr. ditt, men du gir dem uten problemer Mastercardnr. som de i så fall kan benytte til å handle med på samtlige nettbutikker. Ikke så veldig sikkert det heller om man ikke stoler på butikken. Lenke til kommentar
yaddah Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 Personnummeret er ikke et hemmelig nummer. Er fødselsnummeret taushetsbelagt?Fødselsnummer er ikke taushetsbelagt. (Se forvaltningsloven § 13). Fødselsnummeret er heller ikke ansett som en sensitiv opplysning etter personopplysningsloven. Enkelt forklart, butikken kan få nummeret hvis de gidder å be om det. Om nelly.com har noen saklig grunn til å be om fødselsnummeret ditt vet jeg ikke, men det er jo bare å spørre dem om hvorfor de vil ha det. Som McHalvorsen forklarer er det vanlig å be om dette i Sverige. Mange ber ganske enkelt om fødselsnr. istedet for adressen din. På den måten får de raskt sjekket at adressen din er den samme som er registrert på f.eks. Mastercardet ditt. Jeg skjønner heller ikke helt hvordan paranoiaen med fødselsnr. fungerer. Du stoler ikke på dem nok til å gi dem fødselsnr. ditt, men du gir dem uten problemer Mastercardnr. som de i så fall kan benytte til å handle med på samtlige nettbutikker. Ikke så veldig sikkert det heller om man ikke stoler på butikken. Å handle med kort på nett er ekstremt trygt, som kortholder har du veldig sterke rettigheter. Blir kortet ditt belastet uten at du har autorisert det, eller hvis du ikke får varen du har bestilt, kan du be banken trekke tilbake betalingen. Bevisbyrden ligger på forhandleren, ikke deg. Spesielt trygt er det når man bruker kredittkort som ikke er koblet til en bankkonto. Jeg har forøvrig spurt Datatilsynet om dette med personnummer, og fikk følgende svar: Datatilsynet har fått en lang rekke henvendelser om dette spørsmålet det siste året. Det er utelukkende nødvendig å oppgi fødselsnummer på dette nettstedet dersom man bestiller varer på faktura. Fødselsnummeret vil da benyttes i sammenheng med at selskapet skal kunne kredittvurdere kjøperen, etter det Datatilsynet kjenner til. At det i slike tilfeller kan innhentes kredittopplysninger, fremgår for øvrig av personopplysningsforskriften § 4-3, idet kjøperen ytes kreditt. Ved betaling over Internett foreligger det derimot ingen kredittsituasjon - kjøperen betaler altså før varen sendes. I slike situasjoner er det da ikke behov for å innhente kredittopplysninger, ei heller fødselsnummer. For øvrig er bruk av fødselsnummer regulert i personopplysningsloven § 12. Med vennlig hilsen Datatilsynet Personopplysningsloven § 12 sier at man kun kan be om fødselsnummer hvis man har saklig behov for det, og det har ikke Nelly.com. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Personopplysningsloven § 12 sier at man kun kan be om fødselsnummer hvis man har saklig behov for det, og det har ikke Nelly.com. Det vet du ikke før du faktisk tar kontakt med dem og spør hvorfor de vil ha det. Lenke til kommentar
yaddah Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 Personopplysningsloven § 12 sier at man kun kan be om fødselsnummer hvis man har saklig behov for det, og det har ikke Nelly.com. Det vet du ikke før du faktisk tar kontakt med dem og spør hvorfor de vil ha det. Jeg har handlet i 100-vis av forskjellig nettbutikker, og sikkert flere tusen vanlig butikker, uten å oppgi personnummeret. At klesbutikken Nelly.com, i motsetning til alle andre, skal ha et saklig behov for mitt personnummer ser jeg på som helt utelukket. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Hvorfor må jeg oppgi personnummeret mitt?Kjøpet ditt gjennomføres på en server som er plassert i Sverige og vi følger derfor svensk lov ved registrering av personnummer. Akkurat som i Norge finnes det en lov i Sverige som regulerer registrering av personnummer, loven forkortes PUL. I denne reguleringen angis at kunden skal gi sitt samtykke for at personnummeret kan registreres digitalt. For å kunne handle på Nelly.com må du gi ditt samtykke til dette, og det gjør du når du registrerer deg som kunde. Hovedgrunnen til at vi behøver personnummeret ditt er for å minske sjansene for bedrageri. Det både gjør det vanskeligere å gjøre et bedrageriforsøk og det gjør det enklere for politiet å løse bedragerisaker. For å minske risikoen for bedrageri med betalingskort skjer en kontroll av personnummer, kortinnehaver og kortutsteder. Om en kunde vil betale med faktura brukes personnummeret for kredittkontroll. Vi bruker ikke personnummeret til annet enn det som er forklart over, og personnummeret gis ikke ut til utenforstående. Så vanskelig var det å finne ut. At nelly.com må følge loven i det landet de har serveren plassert vil jeg nå kalle en saklig grunn. Lenke til kommentar
yaddah Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 Hvorfor må jeg oppgi personnummeret mitt?Kjøpet ditt gjennomføres på en server som er plassert i Sverige og vi følger derfor svensk lov ved registrering av personnummer. Akkurat som i Norge finnes det en lov i Sverige som regulerer registrering av personnummer, loven forkortes PUL. I denne reguleringen angis at kunden skal gi sitt samtykke for at personnummeret kan registreres digitalt. For å kunne handle på Nelly.com må du gi ditt samtykke til dette, og det gjør du når du registrerer deg som kunde. Hovedgrunnen til at vi behøver personnummeret ditt er for å minske sjansene for bedrageri. Det både gjør det vanskeligere å gjøre et bedrageriforsøk og det gjør det enklere for politiet å løse bedragerisaker. For å minske risikoen for bedrageri med betalingskort skjer en kontroll av personnummer, kortinnehaver og kortutsteder. Om en kunde vil betale med faktura brukes personnummeret for kredittkontroll. Vi bruker ikke personnummeret til annet enn det som er forklart over, og personnummeret gis ikke ut til utenforstående. Så vanskelig var det å finne ut. At nelly.com må følge loven i det landet de har serveren plassert vil jeg nå kalle en saklig grunn. Det der betyr ikke at svensk lov pålegger dem å lagre mitt personnummer. Det betyr at de hevder å følge loven. Jeg kan garantere at svensk lov ikke pålegger svenske klesbutikker å registere personnummer til sine utenlandske kunder. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Det der betyr ikke at svensk lov pålegger dem å lagre mitt personnummer. Det betyr at de hevder å følge loven. Jeg kan garantere at svensk lov ikke pålegger svenske klesbutikker å registere personnummer til sine utenlandske kunder. Butikken er lovpålagt å sørge for en sikker form for identifikasjon av opplysningene du legger igjen. Personnummer er en slik identifikasjon. Butikken har dermed en saklig grunn for å innhente ditt personnummer. Du derimot har med vilje gitt feil opplysninger til butikken, noe som stiller det du har gjort i et annet lys. Du kan jo bruke tiden på å sjekke om det er et lovbrudd å gi feilaktige opplysninger, som f.eks. et personnummer som kanskje tilhører noen andre enn deg. Lenke til kommentar
yaddah Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 Det der betyr ikke at svensk lov pålegger dem å lagre mitt personnummer. Det betyr at de hevder å følge loven. Jeg kan garantere at svensk lov ikke pålegger svenske klesbutikker å registere personnummer til sine utenlandske kunder. Butikken er lovpålagt å sørge for en sikker form for identifikasjon av opplysningene du legger igjen. Personnummer er en slik identifikasjon. Butikken har dermed en saklig grunn for å innhente ditt personnummer. Feil, i følge uttalelsen fra datatilsynet har de ikke saklig grunnlag til å kreve det. Som sagt er det svært få andre butikker som krever dette, da må også Nelly.com kunne klare seg uten. Dette er forøvrig mitt siste tilsvar til en av dine poster da jeg finner dem svært tynt begrunnede, jeg er fristet til å si mindre intelligente. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Og du fortalte selvfølgelig Datatilsynet at vi snakker om et svensk firma? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå