Triplejack Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Heisann godfolk. Jeg har nå brukt ubuntu i en god tid nå, og har ikke savnet Windows ennå, vi får se når jeg får en trang til å spille. Det jeg liker med ubuntu er da at jeg føler meg veldig trygg i det, med tanke på at du skal være maks uheldig å få virus, men så kom jeg til å tenke på at man kan kjøre winapps gjennom Wine, hvis man kan kjøre vanlige winapps, kan man vel også da "kjøre" virus i det og? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Ja det stemmer. Men hvis du vil spille er det nok best og dual-boote Windows. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Det du vaneligvis får virus av er ikke lengre problemt(epost, nettleser, infiserte bildefiler, etc). Den eneste måte å bli infisert på er ved i dra i gang viruset med Wine(exe fil, legge in winrar, epost klient, etc), er noe du ikke gjør uanset. Du kommer bare til å laste ned spill og patcher og kanskje noen program, men ellers er du immun mot driten. Regn ut sjansen selv(0% hos meg). Legg in AV fra pakkebrønnen vis du vil være helt paranoid da Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Dette er teoretisk sett mulig, men om det har skjedd i praksis og hvilke konsekvenser dette fikk vet jeg ikke. Men dette er en av grunnene til at man aldri skal kjøre wine som superbruker/root. Man har jo ikke et komplett Windows system kjørende når man bruker Wine, og det reduserer selvfølgelig risikoen for smitte betydelig. Lenke til kommentar
Sn3ipen Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Det eneste du trenger å gjøre om du skulle være så uheldig å få virus i Wine er å reinstallere Wine. Siden de aller fleste om ikke alle virus ikke har peiling på hva Linux er, så vil det ikke få tilgang til resten av filsystemet og vil dermed ikke kunne gjøre noen skade. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 (endret) Det eneste du trenger å gjøre om du skulle være så uheldig å få virus i Wine er å reinstallere Wine. Siden de aller fleste om ikke alle virus ikke har peiling på hva Linux er, så vil det ikke få tilgang til resten av filsystemet og vil dermed ikke kunne gjøre noen skade. Reinstallere Wine? Viruset skal ikke ha tilgang til filer utover din /home/brukernavn-mappe, så å slette den skal være nok. Det sikreste er vel å kun gi Wine tilgang til filer i .wine (som er standard plass for programmer installert i Wine, og der C:-disken ligger). De andre Wine-filene (som en reinstallasjon vil slette og legge inn på nytt), er eid av root og skal ikke kunne infiseres med mindre du kjører Wine-programmer som root (veldig dårlig idé) Har du ingen Windows-programmer åpne, men du ser at Wine kjører likevel (prosesser som wineserver og explorer.exe), så kan det være virus på ferde. Endret 20. april 2009 av oj88 Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 (endret) Min Wine har ikke tilgang til noen filer utenom sin egen C:/ (/home/brukernavn/.wine/drive_c) og CD-ROM. Om jeg trenger aa kunne aa lagre filer i et Wine-program har jeg en lenke som peker mot en mappe i drive_c i hjemmemappa. "Heldigvis" er det faa virus som kun ödelegger filer naa for tiden, saa selv om jeg hadde gitt Wine tilgang til home hadde filene vært rimelig trygge. Endret 20. april 2009 av Rabbid Lenke til kommentar
Triplejack Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 Takker for svar, ikke at jeg har trengt wine til noe annet en spotify, men det var bare en tanke som slo meg Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Åpne Applications > Wine > Configure Wine Gå til Drives Her har jeg som C: for .wine/drive_c og Z: for / Ta vekk Z: hvis Wine bare skal ha tilgang til filene i .wine/drive_c Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Dersom du føler du har fått bra med svar/informasjon, husk [LØST] knappen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå