PederAursand Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Jeg har et hovedkort av typen K7T Turbo 2 (MS-6330), og lurer på hvilke prosessorer det støtter. På hjemmesiden til MSI står det først "Supports AMD Athlon/Athlon XP up to 1.8GHz" og så når jeg trykker på flere spesifikasjoner står det "AMD Athlon XP (Palomino, Socket A) up to 1800+". Jeg lurer da på, støtter det XP1800+ eller XP2200+ (som har 1,8ghz)?? noen som vet?? Lenke til kommentar
ha-ha Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Hei, Du må sjekke hvilken versjon du har. Den nyeste utgaven (MS-6330 ver 5.0) med oppdatert BIOS støtter inntil XP 2600+ (133 MHz fsb) med en klokkefrekvens på 2.1 GHz (16 x 133 MHz). Jeg for min del skulle ønske det var mulig å kjøre en Barton på dette kortet. Noen som vet om det er mulig v.h.a. modifiseringer? - Harald CPU: http://www.msi.com.tw/program/support/cpu_...S-6330%20Ver5.0 BIOS: http://www.msi.com.tw/program/support/bios...S-6330%20Ver5.0 Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Problemet er at Barton har 166MHz FSB. Dette hovedkortet støtter ikke høyere enn 133MHz, dvs. ikke offisielt. For å bruke Barton må du derfor overklokke. Med de prisene som er på DDR minne nå for tiden er det neppe verd bryderiet. Lenke til kommentar
ha-ha Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Problemet er at Barton har 166MHz FSB. Dette hovedkortet støtter ikke høyere enn 133MHz, dvs. ikke offisielt. For å bruke Barton må du derfor overklokke. Med de prisene som er på DDR minne nå for tiden er det neppe verd bryderiet. Simfan, Jeg tror ikke det er problemet. Barton kjører sikkert OK med en (underklokket) 133 MHz fsb. Med en opplåst multiplikator kan man f.eks. bruke 14 x 133 MHz = 1.86 GHz, som er nær den vanlige klokkefrekvensen på prossesorkjernen. Jeg tror utfordringen er å få hovedkortet til å identifisere prosessoren som en Athlon XP. For meg vil en Barton være en ideell oppgradering. Det ekstra store hurtigminnet (512 kB L2 cache) gjør at det trege minnet (sdram 133 MHz) på hovedkortet merkes mindre enn med en vanlig Athlon (256 kB L2 cache). Prisen på en Barton 2500+ nærmer seg 1000 kr. Uansett hvordan man snur og vender på det, så får jeg ikke hk+DDR ram som duger for mindre enn 1500 og da sitter jeg allikevel igjen med en CPU som ikke går høyere enn 1.4 GHz. En barton ville gitt ny piff i PCen fram til Athlon64 (eller tilsvarende fra Intel) blir tilgjengelig og rimelig. Jeg får søke litt mer på nettet etter BIOSer som støtter Barton, evt modifikasjoner av CPUen som lurer hovedkortet til å tro at den er en vanlig XP. Noen ideer? - Harald Min PC: Hvit boks MSI K7T Turbo 2 (MS-6330 ver 5.0) Athlon t-bird (1GHz/100MHz) @ (1.4 GHz/150 MHz) Asus gf 3 500 ti deluxe 768 MB blandet PC133 sdram SB Audigy Platinum EX 160 GB Maxtor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå