Gå til innhold

Takk til dere pirater :)


Anbefalte innlegg

Tror du burde ta en nærmere titt på SecuROM. Ikke alle versjoner er lagd med begrenset aktivering, og i mange tilfeller vet ikke en gang brukeren at de har det.

 

Nei, ikke alle versjoner er slik, men de nyeste var slik. Bioshock, Mass Effect og Spore er tre spill som alle hadde den stygge versjonen.

- Bioshock kom først ut med bare to aktiveringer, og du måtte aktivere for hver eneste bruker på PCen. Høres helt greit ut, eller? De økte dette senere til 5, før de fjernet aktiveringsgrensen helt. Men du må fortsatt "ringe hjem" før du får spilt.

- Mass Effect hadde både en grense på 3 installasjoner, samt en 10-dagers grense på å "ringe hjem". Etterhvert ble 10-dagers-grensen fjernet, men du har fortsatt bare 3 installasjoner. Etter det, må du ringe til EA Games for å få flere installasjoner.

- Spore. Sjekket hvor mange stjerner Spore har på Amazon? Det er vel rundt 1 eller 1.5. Og flesteparten av klagene er (eller var rundt slippet av spillet) rundt DRMen SecuROM. Grunnet dette, har flere personer i USA saksøkt EA-Games med flere såkalte "Class-action lawsuits".

 

Når jeg installerte demoen av Spore sluttet brenneren min å fungere. Mystisk. Jeg formaterte PCen helt, installerte helt på nytt (på en annen harddisk også) med en ekte Windows-CD. Jeg kjørte inn brenneprogram og Spore-demo, men ikke f. om det fungerte. Brenneren fungerer nå for tiden, men det er fordi jeg ikke har installert Spore.

 

Si meg, er det slik du vil ha det?

 

Jeg tror du nesten er fanatisk motstander av DRM. Ikke alle versjoner av SecuROM er så ille som du sier, og ikke all DRM er som du forestiller den, et ondt malware som bare skal lage kvalme.

 

Nei, ikke all DRM er det. Steam sin "DRM" er av den typen du ikke merker, bryr deg om eller ødelegger noe som helst. Det er slik jeg vil at spill, filmer og musikk skal være tilgjengelig. Steam støtter jeg fullt ut, da jeg har kjøpt flere spill via den tjenesten (impulskjøp også, faktisk!).

 

Men ikke f. om jeg skal bli tråkket på av griske folk som tror de kan bestemme hva jeg gjør med min datamaskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, ikke alle versjoner er slik, men de nyeste var slik. Bioshock, Mass Effect og Spore er tre spill som alle hadde den stygge versjonen.

- Bioshock kom først ut med bare to aktiveringer, og du måtte aktivere for hver eneste bruker på PCen. Høres helt greit ut, eller? De økte dette senere til 5, før de fjernet aktiveringsgrensen helt. Men du må fortsatt "ringe hjem" før du får spilt.

- Mass Effect hadde både en grense på 3 installasjoner, samt en 10-dagers grense på å "ringe hjem". Etterhvert ble 10-dagers-grensen fjernet, men du har fortsatt bare 3 installasjoner. Etter det, må du ringe til EA Games for å få flere installasjoner.

- Spore. Sjekket hvor mange stjerner Spore har på Amazon? Det er vel rundt 1 eller 1.5. Og flesteparten av klagene er (eller var rundt slippet av spillet) rundt DRMen SecuROM. Grunnet dette, har flere personer i USA saksøkt EA-Games med flere såkalte "Class-action lawsuits".

 

Når jeg installerte demoen av Spore sluttet brenneren min å fungere. Mystisk. Jeg formaterte PCen helt, installerte helt på nytt (på en annen harddisk også) med en ekte Windows-CD. Jeg kjørte inn brenneprogram og Spore-demo, men ikke f. om det fungerte. Brenneren fungerer nå for tiden, men det er fordi jeg ikke har installert Spore.

 

Si meg, er det slik du vil ha det?

 

3 spill fra samme utgiver med dårlig utgave av DRM. Det skriker boycott for meg. Poenget mitt var at (i hvertfall virket det som) at du klassifiserte DRM generelt, og da spesielt SecuROM som no drit. Ikke all beskyttelse er dårlig fordi noen selskap driter seg ut ved bruk av det ;)

Lenke til kommentar

Det er stort sett EA som har pushet på med securom og x antall innstalleringer. Og jeg tror vi har sett det siste til DRM av den aggresive typen.

 

EA: Verktøy for fjerning av DRM

 

The Sims 3 vil ikke ha "invasive DRM"

 

Synest det er rart vi fortsatt snakker om DRM, når nylig lanserte spill som World of Goo, som ikke har DRM, har en piracy-rate på rundt 85-90%.

 

Om man tar opp pirat-unnskyldningslista på World of Goo:

 

Demo: Ja

DRM: Nei

Region: 100% region-free

Pris: 130kr

Tilgjengelegheit: Online(steam, direct2drive, hjemmesiden til World of goo osv)

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
Det er greit å laste ned og prøve, men skal du ha noe og kommer til å spille/bruke regelmessig kjøp det.

 

For 100-400 kr kommer ikke man til å gå konk, mens om mange gjør det vil fimaer som lager spill gå konken.

 

....

 

Det er én ting jeg savner veldig, skulle vært som før, store esker med "mye" innhold for spill. Uten at man må kjøpe en limited eller collectors edition for å få det. Før var nesten alle spill i slik forpakning.

 

mvh

 

Er ikke helt for drm, men har ikke opplevd noen problemer med det. følg minstekravene, rapporter ved feil og ting blir bedre...

Først av alt:

 

- Laster man ned først er man pirat - uavhengig av om man liker det eller ikke. Det er uansett ikke "greit" å laste ned ting...

- Det må da være bedre å ha 2.000.000 brukere som betaler kr 100 enn 50.000 som betaler kr 500? Både med tanke på "words on the street" og bunnlinja.

- Er det noe JEG ikke savner er det nettopp disse eskene med 8kg innhold. Jeg skal spille - ikke sitte å lese et kart på 3x3 meter over en spøkelsesgrotte. Men det er lov å være forskjellig.

 

Hei,

 

Du er IKKE pirat når du laster ned! Hva er demo til da? men ofte kommer demo etter at spiller er lansert! Tenk i den retningen...

 

Laster du ned musikk og hører på 2 ganger gjennom og sletter det, er du ikke pirat, å gå i butikken og gjøre det samme virker på samme måten...

 

 

Og jeg mener ikke at det lønner seg å få inne 50k*500 fremfor andre tall, dette kommer vel ann på hvor bra et firma gjør, men å begrave det før det eventuelt går konken selv er urettferdig. jeg mener bare at man skal betale for det man "kjøper". et online spill der man betaler kr. 100 hver måned kan du ikke sammenligne med et offline spill uansett. Jeg betaler ikke for å spille, jeg betaler for å ha noe og hva har du om 20 år og ha betalt 5000 kr for å ha spilt det i 5 år.

 

mange ulike meninger, jeg liker store fysiske pakker med masse stasj og gode fysiske minner...

Lenke til kommentar
Hva med å betale for den tiden man faktisk bruker på spillet?

Med en makspris på f.eks kr 600 og en minimumspris på kr 50?

Smal sak å få til med dagens løsning - hvis man VIL.

 

Det ville vært en gulrot for produsentene å lage så gode og fengende spill som mulig, istedetfor å bare pøse på med titler som ikke er verdt båndbredden engang.

 

 

For folk uten i-net er dette ikke aktuelt. og jeg ville aldri betalt for å spille. Men dette er da opp til den enkelte hva man bruker penger på.

 

Men jeg tror at DU ville spilt et onlinespill som wow uten å betale om du kunne hadde fått hacket tilgang til servere?!?!

Lenke til kommentar
Jeg har rundt 50 originale PC-spill stående i hylla. Det som er ganske tydelig å se er at det stort sett er eldre titler fra tiden da et spill kostet mer enn jeg egentlig hadde råd til.

Etterhvert som jeg har blitt eldre har jeg også fått bedre råd - men det har blitt færre kjøpte spill.

 

Jeg har ikke blitt mindre interessert i spill, men jeg synes både spillene har blitt dårligere og brukervennligheten rasert etter diverse kopisperrer/krav om disk oppstod.

 

Jeg hadde helt klart kjøpt flere spill hvis jeg hadde sluppet å finne fram DVD-plata hver bidige gang.

 

Ja - det finnes NO-CD patcher... men skal jeg først laste ned noe ulovlig kan jeg vel like gjerne laste ned hele spillet ulovlig? NO-CD patcher etc vil jo allikevel ofte ikke fungere hvis jeg installerer andre offisielle patcher for spillet.

 

Neste blir vel å levere med en USB-dongle som må settes i PCn og et telefonnummer man må ringe for hver gang man skal spille spillet...

At man i tillegg i mange spill bare har lov til å installere det på 3-5 PCr før man må ringe og reaktivisere spillet er jo også et sykdomstegn for bransjen.

 

Gi meg et spill som funker "evig" etter installasjon!

 

Det finner no-cd til nye patcher også, det er ikke ulovlig å bruke no-cd.

Emulator!

Lenke til kommentar

Jeg må bare reklamere litt for STEAM:

 

Det er 66% avslag på The Orange Box i helgen. Man får altså Half Life 2 og alle episodene + Portal og Team fortress 2 for 85 kroner.

 

Kan også tipse brukere om GoG.com (Good old Games). De fleste "eldre" spill ligger ute der prisene ligger rundt 5-10 dollar.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
Synest det er rart vi fortsatt snakker om DRM, når nylig lanserte spill som World of Goo, som ikke har DRM, har en piracy-rate på rundt 85-90%.

 

Om man tar opp pirat-unnskyldningslista på World of Goo:

 

Demo: Ja

DRM: Nei

Region: 100% region-free

Pris: 130kr

Tilgjengelegheit: Online(steam, direct2drive, hjemmesiden til World of goo osv)

Det frister ikke å kjøpe et "flash-spill". Så enkelt er det. Ikke har jeg lastet det ned, heller.

 

*edit*

 

Mass Effect er på Steam uten DRM! Her skal det endelig kjøpes!

Endret av Slimda
Lenke til kommentar
Det finner no-cd til nye patcher også, det er ikke ulovlig å bruke no-cd.

Emulator!

 

Mulig det er lovlig med bruk av no-cd (crack?), men det betyr ikke at utvikler ikke godtar dette som del av Terms of Use, End User License Agreement eller lignende. Dermed ville du ikke spille det lovlig ved bruk av slikt. Eneste andre mulighet da er å håpe på en offisiel patch som inneholder no-cd fix. Disse kommer vanligvis ikke før spillet har vært ute en stund.

Lenke til kommentar
Det finner no-cd til nye patcher også, det er ikke ulovlig å bruke no-cd.

Emulator!

 

Mulig det er lovlig med bruk av no-cd (crack?), men det betyr ikke at utvikler ikke godtar dette som del av Terms of Use, End User License Agreement eller lignende. Dermed ville du ikke spille det lovlig ved bruk av slikt. Eneste andre mulighet da er å håpe på en offisiel patch som inneholder no-cd fix. Disse kommer vanligvis ikke før spillet har vært ute en stund.

 

 

Tror du motsier deg selv litt...

 

Men uansett, man skal ikke være helt firkantet vel... Man har kjøpt spillet men for å lette bruken, bruker man crack, i samme mappen ligger original program-fil som bevis på det lovlige...

Lenke til kommentar
Det finner no-cd til nye patcher også, det er ikke ulovlig å bruke no-cd.

Emulator!

 

Mulig det er lovlig med bruk av no-cd (crack?), men det betyr ikke at utvikler ikke godtar dette som del av Terms of Use, End User License Agreement eller lignende. Dermed ville du ikke spille det lovlig ved bruk av slikt. Eneste andre mulighet da er å håpe på en offisiel patch som inneholder no-cd fix. Disse kommer vanligvis ikke før spillet har vært ute en stund.

 

 

Tror du motsier deg selv litt...

 

Men uansett, man skal ikke være helt firkantet vel... Man har kjøpt spillet men for å lette bruken, bruker man crack, i samme mappen ligger original program-fil som bevis på det lovlige...

 

Hehe ops. Mente jo å skrive "men det betyr ikke at utvikler godtar dette"

Blei litt seint i går.

 

Helt enig at man ikke skal være firkantet heller, men noen selskaper banner deg for bruk av no-cd crack eller andre cracks. Så da spørs det jo om risken er verdt det.

Lenke til kommentar
Kjøpt ca 30 PC spill det siste året jeg. Og ja, jeg er et bedre menneske enn de som kopierer. Må le når jeg hører de latterlige unnskyldingene her. Få dere en jobb dere, så kan dere klare å betale for dere.

Høhøhø, få deg litt kunnskap om ting du, så du vet hva du snakker om.

(see what I did there!?!?)

Lenke til kommentar
Synest det er rart vi fortsatt snakker om DRM, når nylig lanserte spill som World of Goo, som ikke har DRM, har en piracy-rate på rundt 85-90%.

*

Med andre ord har piratene gjort spillet populært. Uten dem hadde de bare hatt 20% av antall brukere som de har i dag :)

 

Lager man gode spill blir det populært nesten uansett. Og World of Goo hadde godt med publisitet selv før lanseringa. Pirater er griske folk fulle av dårlige unskyldninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...