Gå til innhold

Takk til dere pirater :)


Anbefalte innlegg

Du kan faktisk ha fått gratis smaksprøve.

 

Jeg har KJØPT Riddick Assault on dark athena, riktig nok siden det tok lang tid for crack.. fornøyd "Korialstraz"? Resten av mine spill (nokså mange) er nok lastet ned ja.

 

Men har Alle bf spill (ikke inkl exp.), cod4 og 5 og riddich orginal, bedre enn ingenting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At det er tungvindt å kjøpe spill, musikk, film og annet er bort imot den dårligste forklaringen på hvorfor man laster ned jeg har hørt noensinne.

Det er fint du setter deg inn i saken fra begge sider.

 

Hva er den andre siden av saken da? Hvor forferdelig det er å måtte betale for produktet?

Kjøper du lakris om du ikke liker det?

 

Om jeg ikke liker det, har jeg vel kjøpt det? Hvordan skal man ellers vite hva det smaker? Piratkopiering er ikke et alternativ. For det er ikke et alternativ å naske i butikken.

 

Enten kjøper man hele ruklet, eller så lar man være :p

Om de har satt ut smaksprøver (demoer) vet man litt om hvordan det smaker....

 

Ellers, må man betale for å smake...

Lenke til kommentar
Uh, for tungvindt å gå inn på Direct2Drive og dra fram kredittkortet istedenfor å laste ned? Tviler. Har med holdningen til personer å gjøre. Er det mulig og skaffe det uten å betale, med liten risiko, 'hvorfor ikke'.

 

Direct2Drive er latterlig, nettopp fordi man har to muligheter: Betale et par hundre for å laste det ned der, eller laste den ned gratis et annet sted. Dessuten får også Direct2Drive en liten del av summen, noe dem ikke fortjener.

 

 

Man må faktisk gå inn for å ikke ha den holdningen. Hadde dere likt det om dere hadde lagd en sang som skulle bli lagt ut på Itunes, for så å bli delt ut til millioner av pirater iløpet av de neste månedene? Hvorfor hadde man ikke likt det? Jo fordi millioner av personer som skulle ha betalt for det du laget bare TOK det istedet.

 

Nå vet jeg at enkelte sier "Men det betyr jo ikke noe, det er en kopi. Det er jo ubegrenset".

 

Joda, det er ubegrenset, men personen som lagde det ville tjent betraktelig mye mer om ALLE hadde betalt for det, og dermed ungått økonomiske problemer.

 

Den som hadde fått opplevd det, hadde vært ekstremt heldig. Piratkopiering er jo grunnen til at artister blir mer og mer kjent, og de derimot kan tjene enda mer fett når de holder konserter. Så nei, jeg hadde ikke likt det, jeg hadde absolutt elsket det.

Lenke til kommentar

har 40 spill på steam, og angrer ikke idet hele tatt på investeringen. da jeg laga ny pc var det bare å installere steam , så gjorde den resten, ikke no dvd triksing eller noe bare å klikke.

 

når det er sagt, jeg er heldig og har råd til å kjøpe spill. det er nok mange som laster ned pirat bare fordi de ikke egentlig har råd til spill, 50 euro er mange penger.

Lenke til kommentar
Enten kjøper man hele ruklet, eller så lar man være :p

 

:w00t:

 

Jeg har KJØPT Riddick Assault on dark athena, riktig nok siden det tok lang tid for crack.. fornøyd "Korialstraz"? Resten av mine spill (nokså mange) er nok lastet ned ja.

 

Tror du missforstod meg litt. Jeg bryr meg i grunn ikke om du laster ned, det som irriterer meg er alle de dumme unnskyldningene folk kommer med. Men det er i grunn forståelig det også, ingen liker å ha stjeling på samvittigheten, så da dekker vi heller over det! :thumbup:

Lenke til kommentar

som sagt, spill produsneter, må komme med sin egen løsning på dette. Det kan ikke være så utrolig vanskelig. At man krever f.eks. registrering av keyen på nett så får man nedlastet en fil som muligjør det å spille spillet, men siden dem har laget spilla slik at det forekommer en fil på hvert spill med en variabel som gjør at denne fila ikke fungerer på alle utgaver av spillet så "låser" keyen til en utgave. Men dette vil jo også bli cracket før eller senere. Blir jo bare en ny utfordring for hackere.

 

Men igjen, mange har ikke råd til å kjøpe originale spill. Greit nok i Norge, men f.eks. Bosnia hvor 400kr er ca det man får hvis man jobber 2-3 hele dager etter skatt. Med andre ord, går man ut ifra at norsk gjennomsnitts lønn er på 135kr og 30% skatt så vil det si at spill i Norge burde kostet 1400-2100kr sammenlignet med hva originale spilkl koster i Bosnia. Er det da rart at folk der ikke kjøper spill eller filmer?

Lenke til kommentar

Jeg tjener rundt 300 kroner og betaler 43% skatt - så jeg har råd til spill. Har ikke noe med om man har råd til eller ikke. Har med holdning - helt klart... Det er derfor jeg heller vil laste ned gratis og heller bruke pengene på huset/hytta/reiser/elektronikk.

Lenke til kommentar
Det alle antipirater alltid glemmer når de bruker statitstikk er at av de 90% som har spillet uten å ha betalt for det, ville et ubestemt antall aldri kjøpt spillet uansett. Hadde muligheten til å nedlaste ulovlig ikke vært der, ville de ikke spilt spillet i det hele tatt.

 

Altså er slik statistikk verdiløs i piratkopieringsdebatten.

 

"antipirater" hehe.. Jeg får vel be om unnskyldning til deg for at jeg liker å betale for produketene andre lever av å utvikle! Og ved å gi penger til disse utviklerene så vil dette resultere i flere spill i fremtiden. Om utviklerene ikke går i pluss så vil de se til andre måter å tjener penger på.

 

Jeg er enig med deg at man vet aldri om hvor mye et spill ville selgt om det ikke fantest piratkopiering. Men det statistikker gjør er å gi pekepinner på holdninger o.l.

 

I en debatt om hvorvidt piratvirksomhet er skadelig for det legale salget, er statistikken ubrukelig. Fordi man ikke vet hvor mange av de 80-90% Hr. Førsteposter nevner som faktisk hadde betalt for spillet om de ikke kunne laste ned.

Lenke til kommentar

Det som er problemet med pirater og statistikk er de anntar at fordi de ikke ville kjøpt et spill om nedlastning ikke er tilgjengelig, så vil ingen andre det heller. Ingen kan dra tapt inntekt ut fra statistikk sånn som det, men det å si at det ikke er noe som helst tapt blir feil.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som har sagt at de ikke har tapt noe som helst?

Klart spillbransjen taper masse penger på piratkopiering. Jeg taper penger på å skrive dette - eller på å stå i kø på vei hjem fra jobb. Jeg taper penger på å se på TV... og så videre...

 

Holdningsendring kommer til å være vanskelig (ihvertfall i mitt tilfelle) da jeg ikke ser grunn til å betale noe som er så lett å få gratis. Skulle jeg mot formodning like spillet så godt at jeg har lyst på nyeste patch/utvidelser eller ikke så kjøper jeg spillet - men det skjer ikke ofte.

 

Savner tiden da spill var SPILL - ikke en jakt mot å få ting så realistisk som mulig...

Lenke til kommentar
Det er vel ingen som har sagt at de ikke har tapt noe som helst?

Klart spillbransjen taper masse penger på piratkopiering. Jeg taper penger på å skrive dette - eller på å stå i kø på vei hjem fra jobb. Jeg taper penger på å se på TV... og så videre...

 

Holdningsendring kommer til å være vanskelig (ihvertfall i mitt tilfelle) da jeg ikke ser grunn til å betale noe som er så lett å få gratis. Skulle jeg mot formodning like spillet så godt at jeg har lyst på nyeste patch/utvidelser eller ikke så kjøper jeg spillet - men det skjer ikke ofte.

 

Savner tiden da spill var SPILL - ikke en jakt mot å få ting så realistisk som mulig...

 

Det er ikke klart at bransjen taper penger.

Man taper ikke penger på piratkopiering forutsatt at den som piratkopierer ikke hadde betalt for produktet dersom h*n ikke kunne laste ned piratkopien. Når man ikke kan bringe klarhet i dette, vet man ikke om man taper penger eller ikke.

 

Dette er en logisk slutning som er viktig å ha i mente når bransjen sender ut slik propaganda.

Lenke til kommentar

Kan vel også si at ting ikke var direkte bedre før (BBS etc tidlig 1980). Jeg hadde vel rundt 5000 spill til CBM64 og Amiga...

Hadde jeg kjøpt jeg alle (som 12-åring) tror jeg kanskje mutter og fatter hadde blitt lettere bekymret... Jeg spilte nok ALLE spillene, men det var vel bare 20-tall som jeg virkelig benyttet. Å påstå at jeg da har snyltet produsentene for 4980 spill multiplisert med en viss sum blir feil...

 

Så en holdning fra snart 30 år tilbake i tid skal godt gjøres å endres...

Lenke til kommentar
Det er vel ingen som har sagt at de ikke har tapt noe som helst?

Klart spillbransjen taper masse penger på piratkopiering. Jeg taper penger på å skrive dette - eller på å stå i kø på vei hjem fra jobb. Jeg taper penger på å se på TV... og så videre...

 

Holdningsendring kommer til å være vanskelig (ihvertfall i mitt tilfelle) da jeg ikke ser grunn til å betale noe som er så lett å få gratis. Skulle jeg mot formodning like spillet så godt at jeg har lyst på nyeste patch/utvidelser eller ikke så kjøper jeg spillet - men det skjer ikke ofte.

 

Savner tiden da spill var SPILL - ikke en jakt mot å få ting så realistisk som mulig...

 

Det er ikke klart at bransjen taper penger.

Man taper ikke penger på piratkopiering forutsatt at den som piratkopierer ikke hadde betalt for produktet dersom h*n ikke kunne laste ned piratkopien. Når man ikke kan bringe klarhet i dette, vet man ikke om man taper penger eller ikke.

 

Dette er en logisk slutning som er viktig å ha i mente når bransjen sender ut slik propaganda.

Antar at du kommenterer den andre artikkelen om piratkopiering nå, men selv ikke du kan med hånden på hjerte påstå at bransjen ikke TAPER penger. Så mye som de hevder taper de garantert ikke - men jeg hadde nok kjøpt Windows og sikkert noen spill dersom det ikke hadde eksistert andre muligheter. Følgelig har de allerede hos meg tapt ihvertfall et par tusen kroner. Antar at det er noen millioner som benytter Windows pirat så da blir dette gode summer...

 

... og NEI - jeg hadde ikke brukt Linux da jeg ikke anser det som noe alternativ i det hele tatt.

Lenke til kommentar
STEAM er det mest geniale noensinne. Hadde flere produsentert brukt lignende løsninger hadde jeg uten tvil brukt større summer på spill.

 

Dealen med steam er at du har det for alltid. CDen blir ikke ødlagt, mistet eller lignende.

 

Steam 4 prezident.

Er det juridisk klargjort hva som skjer hvis Steam skulle gå dukken økonomisk?

Lenke til kommentar
Er det juridisk klargjort hva som skjer hvis Steam skulle gå dukken økonomisk?

 

Det kan jeg ikke svare på, men står vell noe på steam sine sider vil jeg anta.

 

Uansett tviler jeg på steam går med så smellende underskudd?

Sant nok, men for en på utsiden ble jeg overrasket når Notar gikk under... At Lehman og andre banker også skulle gå konk er også "uventet". Mener bare at en slik konkurs vil ramme MANGE - ikke bare de ansatte - dersom det skulle skje og ingen er på plass for å overta driften.

 

Samme er jo problemet for alle online-spill/spillere...

Lenke til kommentar
Har ikke noe med om man har råd til eller ikke.

Jeg går utifra at du har vært student, en periode i livet man ikke har så mye penger man skulle ønske. Synes det derfor er vanskelig at du fjerner denne faktoren, som definitivt er en grunn blant mange piratkopierere (og viktig å merke hvor aldersgruppen for spill ligger). Jeg kjenner til flere personer som rett og slett ikke har råd til alle de titalls spillene som blir kastet etter oss hver dag, og som derfor tyr til piratkopiering. Spill havner som regel ikke høyest på budsjettet. Jeg tror noe av det viktigste som kan gjøres "mot" piratkopiering er prisreduksjon, spesielt i andre land med dårligere valuta (Brasil, Mexico, Spania osv).

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
Er det juridisk klargjort hva som skjer hvis Steam skulle gå dukken økonomisk?

 

Det kan jeg ikke svare på, men står vell noe på steam sine sider vil jeg anta.

 

Uansett tviler jeg på steam går med så smellende underskudd?

Sant nok, men for en på utsiden ble jeg overrasket når Notar gikk under... At Lehman og andre banker også skulle gå konk er også "uventet". Mener bare at en slik konkurs vil ramme MANGE - ikke bare de ansatte - dersom det skulle skje og ingen er på plass for å overta driften.

 

Samme er jo problemet for alle online-spill/spillere...

Kan tenke meg at hvis Steam går konk. vil noen andre overta databasen (liste over alle brukere og hvilke spill de har kjøpt). Men me Valve i ryggen ser jeg ikke for meg at det kan skje med det første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...