oslo72 Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Hva med å betale for den tiden man faktisk bruker på spillet? Med en makspris på f.eks kr 600 og en minimumspris på kr 50? Smal sak å få til med dagens løsning - hvis man VIL. Det ville vært en gulrot for produsentene å lage så gode og fengende spill som mulig, istedetfor å bare pøse på med titler som ikke er verdt båndbredden engang. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Hva med å betale for den tiden man faktisk bruker på spillet? Med en makspris på f.eks kr 600 og en minimumspris på kr 50? Smal sak å få til med dagens løsning - hvis man VIL. Det ville vært en gulrot for produsentene å lage så gode og fengende spill som mulig, istedetfor å bare pøse på med titler som ikke er verdt båndbredden engang. Hvorfor skal du "straffes" for mer du spiller et spill? Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Hva med å betale for den tiden man faktisk bruker på spillet? Med en makspris på f.eks kr 600 og en minimumspris på kr 50? Smal sak å få til med dagens løsning - hvis man VIL. Det ville vært en gulrot for produsentene å lage så gode og fengende spill som mulig, istedetfor å bare pøse på med titler som ikke er verdt båndbredden engang. Hvorfor skal du "straffes" for mer du spiller et spill? Hvorfor skal jeg straffes med å betale kr 500 for et spill jeg spiller i 30 minutter og legger vekk for godt? Skjønte ikke logikken din... Betaler gladelig kr 600 for et spill jeg sitter månedsvis med (Civilization, Anno, FarCry, FM200x etc), men kan være villig til å betale kr 50 for et spill jeg er usikker på (ikke ta diskusjonen om demoer opp igjen, takk ) Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Alle disse argumentene til piratene kan de putte opp i rumpa og tette igjen med en plugg. "Jeg bor for langt unna elkjøp", "Det er så tungvint å dra frem visa kortet og bestille noe på cdon", "Jeg klarer ikke alle de slemme DRM greiene". Snakk om desillusjonerte mennesker. Men å ikke drive med piratkopiering i dagens Norge er jo et lite kunststykke. Selv startet jeg vel i en alder av 12år og i den alderen brydde man seg vel ikke nevnverdig med om spillselskapene tjente penger eller ikke. Den gang var det heller ikke bare å trykke på en lenke og laste ned i høye hastigheter. Antar samme mentalitet eksister hos dagens 12åringer og denne mentaliteten drar de med seg inn i 20årene. Legg til at piratkopiering stort sett har blitt så enkelt at det er skummelt. Cant beat stupid. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 "Jeg klarer ikke alle de slemme DRM greiene" Kan jeg få komme hjem til deg og ødelegge CD-spilleren din? Eller kanskje skru av CD-brenningen på PCen din? Kanskje installere et lite ringe-hjem-program som kan finne ut hva du gjør på på maskinen din? Det er jo helt greit det, i følge det du sier nå... Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Det er greit å laste ned og prøve, men skal du ha noe og kommer til å spille/bruke regelmessig kjøp det. For 100-400 kr kommer ikke man til å gå konk, mens om mange gjør det vil fimaer som lager spill gå konken. Mange som snakker om å at det er vanskelig å kjøpe. Hvordan det? Ikke vanskelig å bestille og bygge en datamaskin, ikke vanskelig å gå på byen, ikke vanskelig å reise til syden... Snakk om å stjele, dessutten er det mange som har nettbaserte løsninger for kjøp av spill, dvs man trenger ikke løfte ræven ut av stolen, men bare betale med visa, laste ned og bruke... Det er én ting jeg savner veldig, skulle vært som før, store esker med "mye" innhold for spill. Uten at man må kjøpe en limited eller collectors edition for å få det. Før var nesten alle spill i slik forpakning. mvh Er ikke helt for drm, men har ikke opplevd noen problemer med det. følg minstekravene, rapporter ved feil og ting blir bedre... Lenke til kommentar
Kharan Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 (endret) Høres ut som et mareritt. Sier du at jeg ikke har lov til å EIE et spill jeg har kjøpt med egne penger lenger? Hva skjer om serveren kuttes? Hva skjer om ISPen din har mista koblinga i to døgn. Hva skjer om du bytter PC? Dette høres ut som en totalt idiotisk løsning. Det fungerer kanskje for MMO-spill, hvor du ikke får spilt uten servere, men for singleplayer-spill? Evt. andre multiplayer-spill? Jeg tviler på at du har tenkt gjennom svaret ditt, for å være ærlig. Men jeg kan forklare steg for steg om du vil. Om 'serveren kuttes' - mener du da at serveren legges ned? Dette blir vanligvis varslet mange måneder i forkant og bør være rikelig tid til å fullføre et singleplayer-spill. Om serveren mister forbindelsen i en periode - se svaret under mht ISP. Om ISPen mister tilkoblingen i to døgn? Jaja, da kobler du på igjen ved hjelp av klient + brukernavn/passord når du har fått tilkoblingen tilbake. Hva er problemet her egentlig? Om du bytter PC? Klient er nøkkelordet her, og en klient er helt uavhengig av hvilken PC den er installert på. Klienten kobler seg til server og autentiserer med brukernavn/passord. Greit nok at det er få slike klient/serverløsninger for spill som ikke er MMO i dag, men det er fullt mulig at de kommer i løpet av 4-10 år i langt større grad. Utviklerne vil få bukt med piratkopiering og samtidig ha en brukervennlig løsning. Alle blir fornøyde - bortsett fra piratene. Endret 24. april 2009 av Kharan Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Om 'serveren kuttes' - mener du da at serveren legges ned? Dette blir vanligvis varslet mange måneder i forkant og bør være rikelig tid til å fullføre et singleplayer-spill. Om serveren mister forbindelsen i en periode - se svaret under mht ISP. Du er ikke den første som har tenkt denne tanken. Det er allerede gjennomført med SecuROM, hvor SecuROM må "ringe hjem" hver 10 dag, ellers får du ikke spille. Hva skjer når serveren der er død? Når selskapet går konkurs? Tror du virkelig at de er "snille nok" til å produsere en "offline-patch" som løser slike problemer, når de er konkurse? La meg ta en historie. Når Spore ble lansert, knelte SecuROM-serverene, noe som gjorde at hundretusner av brukere ikke fikk logget seg inn i spillet og spilt et spill de hadde lovlig kjøpt. Bare pga denne såkalte "piratsikringen". Er det greit? Om ISPen mister tilkoblingen i to døgn? Jaja, da kobler du på igjen ved hjelp av klient + brukernavn/passord når du har fått tilkoblingen tilbake. Hva er problemet her egentlig? Problemet er vel at du nå sitter 2 dager uten mulighet å spille spillene som ligger på din PC, som du lovlig har kjøpt? Om du bytter PC? Klient er nøkkelordet her, ikke PC. Klienten kobler seg til server og autentiserer med brukernavn/passord. Se SecuROM eller Windows. Bytter du kritiske komponenter i PCen, får du advarsel eller en aktivisering mindre. Eller hvis du bytter PC; skjer det samme. Helt til du er tom for aktiviseringer og du må kontakte support for å låse opp. (Gjelder både Windows og SecuROM-spill). Hva om nå selskapet som ga de spillene ut nå er konkurs eller kjøpt opp? Hvem skal da låse opp for flere aktiveringer? Greit nok at det er få slike klient/serverløsninger for spill som ikke er MMO i dag, men det er fullt mulig at de kommer i løpet av 4-10 år i langt større grad. Utviklerne vil få bukt med piratkopiering og samtidig ha en brukervennlig løsning. Alle blir fornøyde - bortsett fra piratene. Hva er mest brukervennlig av: 1. Du trykker på en knapp og, uavhengig om du har internett eller ikke, starter spillet ditt. eller. 2. Du trykker på en knapp og et program i bakgrunnen scanner PCen din for brenneprogrammer, ringer "hjem" og diverse andre funksjoner, før den gir deg tillatelse til å kjøre ditt spill. Hvis du får det, da. Brenneprogram kan jo brukes til å brenne pirat-CDer, slikt skal ikke folk ha! Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 (endret) Hvis jeg laster ned et spill så hadde jeg sannsynligvis spilt det i 30 minutter, og så blitt lei. Jeg har lastet ned mange spill, som jeg aldri har installert. Jeg intreserer meg egentlig ikke for spill, og kunne aldri tenkt meg å kjøpe et. Det finnes mange slike brukere som meg. Disse tar spillutviklingselskapene med i statistikken som "tapte salg". Men sannheten er vel heller at det finnes to grupper med nedlastere: 1) Gruppen jeg tilhører, som aldri ville kjøpt spill, men siden det er så lett å laste ned gjør de det alikevel. 2) Gruppen av gamere som laster ned fordi releasene på internett kommer før spillet er i butikken. Disse kjøper sannsynligvis spillet senere. Endret 24. april 2009 av obergeru Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Alle disse argumentene til piratene kan de putte opp i rumpa og tette igjen med en plugg. ... Men å ikke drive med piratkopiering i dagens Norge er jo et lite kunststykke. Selv startet jeg vel i en alder av 12år og i den alderen brydde man seg vel ikke nevnverdig med om spillselskapene tjente penger eller ikke. Den gang var det heller ikke bare å trykke på en lenke og laste ned i høye hastigheter. Antar samme mentalitet eksister hos dagens 12åringer og denne mentaliteten drar de med seg inn i 20årene. Legg til at piratkopiering stort sett har blitt så enkelt at det er skummelt. Cant beat stupid. Så det var mer legitimt å piratkopiere CBM64/Amiga-spill i barndommen enn PC-spill i 2009? Fordi vi var yngre og internett ikke "fantes"? Skjønte ikke innlegget ditt. Sorry (I just beat stupid)... Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Det er greit å laste ned og prøve, men skal du ha noe og kommer til å spille/bruke regelmessig kjøp det. For 100-400 kr kommer ikke man til å gå konk, mens om mange gjør det vil fimaer som lager spill gå konken. .... Det er én ting jeg savner veldig, skulle vært som før, store esker med "mye" innhold for spill. Uten at man må kjøpe en limited eller collectors edition for å få det. Før var nesten alle spill i slik forpakning. mvh Er ikke helt for drm, men har ikke opplevd noen problemer med det. følg minstekravene, rapporter ved feil og ting blir bedre... Først av alt: - Laster man ned først er man pirat - uavhengig av om man liker det eller ikke. Det er uansett ikke "greit" å laste ned ting... - Det må da være bedre å ha 2.000.000 brukere som betaler kr 100 enn 50.000 som betaler kr 500? Både med tanke på "words on the street" og bunnlinja. - Er det noe JEG ikke savner er det nettopp disse eskene med 8kg innhold. Jeg skal spille - ikke sitte å lese et kart på 3x3 meter over en spøkelsesgrotte. Men det er lov å være forskjellig. Lenke til kommentar
Kharan Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Du er flink til å krisemaksimere, det skal du ha. Men det blir slitsomt i lengden om man roper 'ulv, ulv!' hele tiden. Jaja, ny omgang med svar: La meg ta en historie. Når Spore ble lansert, knelte SecuROM-serverene, noe som gjorde at hundretusner av brukere ikke fikk logget seg inn i spillet og spilt et spill de hadde lovlig kjøpt. Bare pga denne såkalte "piratsikringen". Er det greit? Åpenbart pga at SecuROM ikke hadde dimensjonert serverne sine for å håndtere dette. Situasjonen vil være en helt annen når klient/server-oppsettet blir klart siden man forventer så stor pågang til tider. Og spill kan godt kjøres i offline-modus hos Steam, for eksempel. Det er flere utviklere som har laget patcher som slår av kopibeskyttelse osv. Problemet er vel at du nå sitter 2 dager uten mulighet å spille spillene som ligger på din PC, som du lovlig har kjøpt? Om det største problemet ditt er at du ikke kan spille spill er du ganske heldig, alt tatt i betraktning. Jeg ville vært langt mer bekymret over ting som f.eks. hjemmekontor, epost og andre viktige tjenester. Uansett: Slik klient/server-arkitekturen er bygd opp krever den at man har en stabil nettilgang. Mister du nettilgangen, da klager du til ISPen din på lik linje med at hjemmekontoret ditt mister forbindelsen, som også er bygget opp rundt klient/server-arkitektur. Se SecuROM eller Windows. Bytter du kritiske komponenter i PCen, får du advarsel eller en aktivisering mindre. Eller hvis du bytter PC; skjer det samme. Helt til du er tom for aktiviseringer og du må kontakte support for å låse opp. (Gjelder både Windows og SecuROM-spill). Hva om nå selskapet som ga de spillene ut nå er konkurs eller kjøpt opp? Hvem skal da låse opp for flere aktiveringer? Konkurs eller oppkjøp skjer neppe i løpet av fem sekunder. Du har kanskje fått med deg at f.eks. EA har lansert programmer som låser opp aktiveringer slik at de kan brukes på ny? Det er ingen grunn til å tro at dette er et engangstilfelle, og er en enkel løsning på problemet du legger frem. Hva er mest brukervennlig av:1. Du trykker på en knapp og, uavhengig om du har internett eller ikke, starter spillet ditt. eller. 2. Du trykker på en knapp og et program i bakgrunnen scanner PCen din for brenneprogrammer, ringer "hjem" og diverse andre funksjoner, før den gir deg tillatelse til å kjøre ditt spill. Hvis du får det, da. Brenneprogram kan jo brukes til å brenne pirat-CDer, slikt skal ikke folk ha! Det er klart at alternativ 1 er mer brukervennlig, men dette kan da misbrukes til de grader og det er dette rettighetsinnehaverne vil ha kontroll på. Alternativ 2 blir mindre og mindre brukt, det er meget sannsynlig at man får langt mer brukervennlige og strømlinjeformede løsninger i nær fremtid. Se for deg utviklingen med de positive tingene den vil gi, og ikke bare de negative? Piratkopiering er ikke en menneskerett selv om visse grupperinger gir inntrykk av det. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 (endret) Jeg laster ned som bare det, men jeg velger allikevel å betale for enkelte software baserte ting. Jeg har kjøpt en del cd'er og en god del spill, men jeg kjøper lite filmer og serier. Dette fordi fysiske filmer og serier (det antallet jeg har på min maskin) hadde vært veldig dyrt, upraktisk og vanskelig å få tak i. Når man kan laste ned house i høy kvalitet på 10 minutter noen timer etter at det gikk i America, da venter man ikke på et bokssett som kanskje kommer til norge om noen år i dårligere kvalitet, eller kjøper ekstra kanalpakke fra get for å få en kanal der house går flere måneder bak ordinert sendeskjema. Det er det samme med film. Når jeg kan få høykvalitetsfilm (20-30GBhdkvalitet) rett til den bærbare som er koblet til hdtven i stua da kjøper jeg ikke dvd som kommer til norge en eller annen gang. Jeg har heller ikke tenkt å bruke mange penger på enda en avspiller. Jeg hadde sikkert fått bedre bilde fra en blu-ray spiller enn jeg får fra den bærbare sitt 9600m GT kort, men på min tv tror jeg ikke forskjellen er allverden. Jeg laster ned spill med hemmende drm, selv om de ikke interesserer meg, og deler så mye jeg kan etterpå. Jeg kjøper spill med mild eller ingen drm selv om de kanskje ikke interesserer meg. De store selskapene som kjemper imot piratkopiering velger helt feil angrepsvinkel. DRM blir uansett voldtatt kun dager etter at spillet blir sluppet, mens de ærlige brukerne må lide. Jeg hater å måtte se DO NOT STEAL THIS DVD hver jævla gang jeg skal se en dvd jeg eller venner har kjøpt ærlig og redelig. Det er ikke piratenes skyld at jeg må se denne og andre typer advarsler. Det er idiotisk feilprioritering fra mediabyråenes side. Det er da tydelig at ingen bryr seg det fnugg om slike advarsler allikevel. Jeg kjøper mer film, musikk og spill etter at jeg begynte med piratkopiering. Når man laster ned noe som man virkelig liker får man lyst til å belønne de som laget produktet. Kanskje får man også lyst til å ha den fysiske varen. Endret 24. april 2009 av -Zeitgeist- Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Jeg kjøper mer film, musikk og spill etter at jeg begynte med piratkopiering. Når man laster ned noe som man virkelig liker får man lyst til å belønne de som laget produktet. Kanskje får man også lyst til å ha den fysiske varen. Fortsatt en akkurat like ulovlig handling, men jeg skjønner hva du sier - og er enig. Det rettferdiggjør allikevel ikke handlingen hva du og jeg mener. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Åpenbart pga at SecuROM ikke hadde dimensjonert serverne sine for å håndtere dette. Situasjonen vil være en helt annen når klient/server-oppsettet blir klart siden man forventer så stor pågang til tider. Og spill kan godt kjøres i offline-modus hos Steam, for eksempel. Det er flere utviklere som har laget patcher som slår av kopibeskyttelse osv. At de ikke hadde dimensjonert serverene sine til det eller ikke er totalt likegyldig for brukeren som sitter hjemme med nykjøpt spill og ikke mulighet til å spille det. Det gir dårlige følelser. Steam kan kjøres i offline-modus i Steam ja, og Steam er jeg en flittig bruker av. Steam er en av de tjenestene som har skjønt det. Enkelt, kjapt og uten noe kluss med brukeren. Hadde de bare fikset prisene sine for nordmenn hadde det blitt endra bedre. Om det største problemet ditt er at du ikke kan spille spill er du ganske heldig, alt tatt i betraktning. Jeg ville vært langt mer bekymret over ting som f.eks. hjemmekontor, epost og andre viktige tjenester. Uansett: Slik klient/server-arkitekturen er bygd opp krever den at man har en stabil nettilgang. Mister du nettilgangen, da klager du til ISPen din på lik linje med at hjemmekontoret ditt mister forbindelsen, som også er bygget opp rundt klient/server-arkitektur. Det hender kanskje en gang i måneden at jeg mister nettforbindelse i et par timer, så problemet for meg er ikke SÅ stort. Men igjen, dagens vanlige spill trenger ikke internett for å fungere, og da kan jeg spille non stop uansett om internett fungerer eller ikke. Dette gjør at jeg kan dra med meg laptoppen på ferie for litt moro skulle jeg føle for det. (jeg er tross alt datanerd...) Konkurs eller oppkjøp skjer neppe i løpet av fem sekunder. Du har kanskje fått med deg at f.eks. EA har lansert programmer som låser opp aktiveringer slik at de kan brukes på ny? Det er ingen grunn til å tro at dette er et engangstilfelle, og er en enkel løsning på problemet du legger frem. Problemet er tillit. Jeg stoler ikke på selskaper som ikke stoler på meg. Hvorfor skal de bruke arbeidstimer på noe de allerede har solgt og kvittet seg med, når alt går nedover? EA sitt program er deres svar på alle klagene de har fått. "Electronic Arts has responded to criticism of its controversial DRM system employed in some of its games, including Mass Effect and Dead Space, by releasing a DRM De-Authorization Tool which scans your machine, checks how many activations you have left and then allows you to make a fresh install or install the game on another PC." Spørsmål. Hvorfor må jeg spørre om tillatelse til å installere noe jeg har kjøpt? Det er klart at alternativ 1 er mer brukervennlig, men dette kan da misbrukes til de grader og det er dette rettighetsinnehaverne vil ha kontroll på. Alternativ 2 blir mindre og mindre brukt, det er meget sannsynlig at man får langt mer brukervennlige og strømlinjeformede løsninger i nær fremtid. Steam er en god løsning, SecuROM er ikke en god løsning. Jeg har kjøpt spill via Steam. Jeg har ikke kjøpt et eneste SecuROM-spill (selv om det har frista fælt). Hva kan vi fastslå av dette? Hørte noe rykter om at Spore kommer innom Steam uten DRM, så ser ut som jeg får prøvd det jeg og, gitt. Se for deg utviklingen med de positive tingene den vil gi, og ikke bare de negative? Piratkopiering er ikke en menneskerett selv om visse grupperinger gir inntrykk av det. Jeg har faktisk ingen problemer med hvordan ting har fungert hittil. Piratkopiering har aldri vært en menneskerett, og det har jeg heller ikke sagt. Det jeg sier er at når jeg kjøper en ting, så er den min. Da er det min CD, mitt innhold og mitt spill. Jeg kan installere det på hvilken som helst PC jeg eier, jeg kan gjøre det så mange ganger jeg vil og ingen skal ha noe å si på det. Noe mindre enn det er vel mer et "leie" av spill enn kjøp. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Fortsatt en akkurat like ulovlig handling, men jeg skjønner hva du sier - og er enig. Det rettferdiggjør allikevel ikke handlingen hva du og jeg mener. Vis du har en pen fjærpen og jeg lager en eksakt kopi av den, har jeg da stjålet fra firmaet som lagde fjærpenna? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Fortsatt en akkurat like ulovlig handling, men jeg skjønner hva du sier - og er enig. Det rettferdiggjør allikevel ikke handlingen hva du og jeg mener. Vis du har en pen fjærpen og jeg lager en eksakt kopi av den, har jeg da stjålet fra firmaet som lagde fjærpenna? Kopiering og nedlastning av kopibeskyttet materiell er ulovlig. Men det betyr ikke at det er stjeling, bare kopiering. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Fortsatt en akkurat like ulovlig handling, men jeg skjønner hva du sier - og er enig. Det rettferdiggjør allikevel ikke handlingen hva du og jeg mener. Vis du har en pen fjærpen og jeg lager en eksakt kopi av den, har jeg da stjålet fra firmaet som lagde fjærpenna? Hmmm... fjærpenn var det første eksemplet du kom på i farten? Ja - da har du stjålet - såfremt jeg har copyright - eller patent i dette tilfelle - på fjærpennen. DET kommer man ikke utenom. Nedlasting er ikke bare bits og bytes - det er ulovlig spredning av materiale beskyttet av åndsverkloven. Jeg går ikke inn på en diskusjon om akkurat DET temaet. Misforstå meg rett - jeg er pirat - og til tider stolt av det - men jeg forsvarer ikke mine handlinger. Jeg vet det er forbudt, men jeg vet også hvorfor jeg gjør det... Lenke til kommentar
kjermy Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Fortsatt en akkurat like ulovlig handling, men jeg skjønner hva du sier - og er enig. Det rettferdiggjør allikevel ikke handlingen hva du og jeg mener. Vis du har en pen fjærpen og jeg lager en eksakt kopi av den, har jeg da stjålet fra firmaet som lagde fjærpenna? Om Rockstar lager GTA IV, må du værso god lage et eksakt likt spill og spille... Men om du stjeler min fjærpenn, får du bank... Lenke til kommentar
Korialstraz Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 appropå ta vare på spillene mine:...kan ju ikke ta backup pga drm, og att 10 år gamle plater blir slitt etter daglig bruk er vel naturligt, men det er i orden nå, lastet det ner uten drm og allt ,bare velstand her I samme slengen fikk man ju litt forskellig snacks for tørrt og svie, psykiske plager etter att pc´n kræsja, snart i plus/minus null i regnskapet, skulle bare mangle Når jeg er litt seriøs, nevnte vel looking glass tidligere her, westwood og shiny tok vel kvelden og,eller blev oppkjøpt av ea (som er samme sak i praksis),og de laget litt unike spill,har dem kjøpt og betalt heldigvis, er ikke så greit å få tak på sacrifice eller emperor: battle for dune vare seg på den ene eller andre måten idag. Kunne i teorien tenkt meg noe fra ea av nyere dato men styrer unna dem gitt. Laster i utgangspunktet ikke ned noe særlig med spill, mitt problem er nok mer principiellt, skall så kallede pirater tas ska det ske etter att en domstol behandlet saken,og det er politiet som ska gjøre jobben, ikke noen private intresser,drm er noe møl og utgivere av de spillene jeg kjøpt de siste åren har ikke den kjipe sorten av drm så "jeg er i boks",hvis jeg er ego DRM beskytter kanskje mot kopiering av spill, men har ikke hørt om at det forhindrer deg i å lage en ISO. Det er faktisk et prosjekt jeg har tenkt å begynne pålenge, lage ISO av alle spill jeg ikke kunne tenke meg å miste. Skal la deg vite hvordan det går... Definitivt en uting som har kommet de senere årene at PC-brukere nesten har blitt vant til reinstallering av Windows, CCleaner, Regedit. Det skal da ikke måtte være slik at man må rydde opp på PCn hvis man legger inn "legitim" programvare?! Savner den tiden jeg kunne bruke DEL-knappen i utforskeren... Definitivt et problem som ligger hos brukeren. En maskin er bare så sikker som brukeren er. Jeg har selv brukt PC i flere år, aldri har jeg brukt CCleaner eller lignende. En defragmentering en gang i blant holder i lange baner. Problemer oppstår når man stapper PCen full av drit, fyller opp med spill, musikk, filmer, antivirus programmer, adware og malware programmer, anti spam filter og brannmurer. Og jeg snakker av erfaring. Jobber som IT lærling på en skole der vi drifter ca 600 elev PCer og til sammen har en maskin park på ca 700-800 PCer. Omtrent 99% of feilene er bruker relatert, og de aller felste som klager på treig PC har flere enn 1 antivirus program, samt adware og malware programmer, CCleaner og ca 1 gig ledig plass på harddisken. I tilleg har de msn, skype, steam, xfire ol til å kjøre ved start og et skrivebord som er fylt med snareveier. Forresten, ikke en gang vurder å skaffe deg Norton, da skyter du deg selv i foten. Ja, jeg skylder på pirater. Du tror vel ikke spillprodusentene gjør slikt for moro skyld eller på pur faen? Og for den saks skyld, har du den fjerneste anelse hva det koster å lage kopibeskyttelse som dette? Den faktiske kostnaden med å programmere inn slikt tull er ganske høy da det kreves mye lengre tid på å utvikle spillet, og de vet de vil miste mange potensielle kunder ved å gjøre det. Problemet er at de ville mistet enda flere om de ikke gjør det. Spillprodusentene gjør det for å kontrollere brukerene sine. Rett og slett. SecuROM, f.eks, tillater deg bare å installere spillet 3 ganger eller noe i den dur. Om du har brenne- eller virtualiserings-programmer på PCen din, vil de bli "skrudd av" takket være SecuROM. Tror du burde ta en nærmere titt på SecuROM. Ikke alle versjoner er lagd med begrenset aktivering, og i mange tilfeller vet ikke en gang brukeren at de har det. Jeg kjøper de spilla som jeg synes er verdt å kjøpe. Ellers så er det følgende grunner til å laste ned: 1) Spill er dyrt, og jeg, som er 15 år, har ikke nok penger til å kjøpe alt (får under 400 kroner i lommepenger per mnd.) 2) Det går raskt og enkelt å skaffe et spill som jeg måtte enten bestille fra nettet (og betale på posten) eller dra et stykke for å få tak i. 3) Det er ofte lurt å prøve et spill før du kjøper det, og å laste det ned gir deg muligheten til det. Grunner til å kjøpe: 1) Det er lovlig, og du kan spille det med god samvittighet. 2) Du støtter spillindustrien til å lage flere, og bedre spill. 3) Spillet kan være verdt pengene du betaler for det. Jeg har planer om å kjøpe mer spill, men jeg har ikke akkurat råd til det ennå. Det er forresten noen som mener at dataindustrien tjener på piratkopiering. Så fordi du har lite penger skal du stjele (for å sette det på spissen)? Skaff deg en jobb eller no vettu, så kan du kjøpe det du vil når du får råd De mener at bransjen tjener på piratkopiering, men tror det gjelder mer med musikk enn spill og film. "Jeg klarer ikke alle de slemme DRM greiene" Kan jeg få komme hjem til deg og ødelegge CD-spilleren din? Eller kanskje skru av CD-brenningen på PCen din? Kanskje installere et lite ringe-hjem-program som kan finne ut hva du gjør på på maskinen din? Det er jo helt greit det, i følge det du sier nå... Jeg tror du nesten er fanatisk motstander av DRM. Ikke alle versjoner av SecuROM er så ille som du sier, og ikke all DRM er som du forestiller den, et ondt malware som bare skal lage kvalme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå