Gå til innhold

Tape penger på å betale skatten "feil"?

Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Heisann, er en gutt på 17 år som har en ganske godt betalt jobb. Så godt betalt at jeg komer til å tippe frikortgrensa med god margin, og derfor må betale skatt i år. Lat og glemsk som jeg er har jeg ikke levert inn skattekortet i år, og staten har trukket 50% av lønninga mi vær måned. Har tenkt på å skaffe frikort, og fikse skatten og greier nå snart, men det er et par ting som får meg til å lure på om det er noe poeng i å gjøre det.

Jeg har hørt at jeg uansett hva jeg gjør aldri vil betale mer skatt enn det jeg skal. Uansett om jeg bruker frikort, eller trekker skatt av alt, eller om jeg ikke gjør noe som helst. I tillegg har jeg hørt at når jeg får penger tilbake på skatten får jeg i tillegg 8% rente på det jeg har betalt for mye.

Om dette stemmer kan jeg altså like gjerne drite i å levere inn noe som helst, og i tillegg tjene noen tusenlapper på det.

For godt til å være sant, eller?

:cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teorien din er riktig, men den som har gitt deg den rentesatsen har nok overdrevet litt mye. For de som har skatteoppgjør i Juni, så er rentesatsen på forskuddstrekk og forskuddsskatt betalt i løpet av inntektsåret 2008 på 3,6%. For de som har skatteoppgjør i oktober, så er den samme satsen på 4,5%.

Lenke til kommentar
For godt til å være sant, eller?

:cool:

Tja, som de andre sier så er rentesatse du oppgir for god til å være sann. Ellers så er det jo ikke noe mer komplisert enn at du betaler for mye skatt hver måned og vil da få igjen dette i juni 2010. Det er ikke sånn at du totalt sett tjener noe mer på denne måten, men det er forsåvidt en fin måte å tvinge seg selv til å spare på.

edit: litt treg ja. :wee:

Endret av phax
Lenke til kommentar
Du får heller ikke rente på pengene i år, bare fra nyttår. Du låner dem mao. ut gratis til staten i mellomtiden.

Når man heller kunne fått renter ved å sette dem inn på høyrentekonto.

Jeg ville heller endret på skatten nå og raket sammen den vesle viljestyrken som skal til for å få satt dem inn på sparekonto.

Lenke til kommentar

Siden du bare er 17 år burde du heller benytte anledningen til å gi deg selv litt økonomisk oppdragelse. Det er ingen mening i å betale for mye i forskuddstrekk bare fordi du er for lat til å skaffe deg skattekort. Lær deg å spare penger og start opp en BSU konto f.eks. istedenfor å låne bort pengene til staten fram til neste sommer.

Lenke til kommentar
Siden du bare er 17 år burde du heller benytte anledningen til å gi deg selv litt økonomisk oppdragelse. Det er ingen mening i å betale for mye i forskuddstrekk bare fordi du er for lat til å skaffe deg skattekort. Lær deg å spare penger og start opp en BSU konto f.eks. istedenfor å låne bort pengene til staten fram til neste sommer.

Dette var et godt forslag. Hvis du setter pengene på en BSU-konto får du ytterligere skattetrekk redusert skatten ytterligere i år. :)

EDIT: Skrivefeil...

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Så da kan jeg (forutsett at skatteetaten gjør jobben sin) ikke tape penger på å la være å knote med skatt og alskens skjemaer?

Det er faktisk ingen skjemaer, det eneste du trenger å gjøre er å ringe ligningskontoret eller bestille et skattekort på nett.

Lenke til kommentar
Jeg har BSU godt oppe og går jeg, en fantastisk måte å spare på :)

Har 16k der allerede, og setter inn de resterende 10 i løpet av 2 måneder tenker jeg.

De resterende 10? Du for kun skattefradrag på 20.000kr, altså om du setter inn 20k eller 26k,

så får du max 4000kr i fradrag neste år. Er også litt usikker på om du kan sette inn mer enn 20.000kr i året.

Og i tilegg vil du nå max grensen på 100.000kr fortere uten å få fult skattefradrag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...