Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

sette opp netverk mellom xp og 98

Anbefalte innlegg

jeg bruker bare kryssa tp og to nettverkskort

men det går ikke.

men en annen gang når jeg og en annen kompis (han kjører xp også) såtte os opp i netv. funka det klabert, men ikke med 98 maskina

trenger jeg en spess protokoll eller noe sånt

(skal dele internett)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

veit ikke åssen den firewall'en i XP fungerer, men det hender slik software gjør ting vanskelig.

prøv også å skriv inn navnet på pc'en direkte, dvs.

pc1 f.eks.

min bærbare med 98se tar det ofte litt tid før er helt "dus" med å finne andre maskiner, selv om den andre med 2000 finner'n med en gang.

Så det hender at forskjellig OS ikke alltid klaffer med en gang...

bertie

Lenke til kommentar

Sett opp manuelt ip adr. Feks. 192.168.2.8 på den ene, og 192.168.2.9 på den andre. Gå deretter inn i "dos" (start/run/cmd), skriv "tracert 192.168.2.9". Hvis du då ikke får noe respons fra den andre maskinen, har du gjort feil i ip adr. Pass på at subnett er på samme nettverk. Og at ikke noen av maskinene er meldt inn i domene (høgreklikk "my computer"/ properties/network). Bruk hjelp funskjonen for å få mer info, den er faktisk ganske bra.

Lenke til kommentar

Jeg må starte 98se maskina før XP maskina mi.

Snodig, men sånn er det hos meg.

Har posta om det før, så du kan jo lese den.

For å "se" hverandre i den samme workgroupen må du enable file and printer sharing (på 98 maskinen hverfall)

Hilsen Ac-Cobra

Lenke til kommentar

requested tim out den finner ikke noen ip adresser på maskinene dine. Sett ip adresser manuelt.

Høyre klikk andre maskiner velg egenskaper merk tcp/ip velg egenskaper set gi ip adresse manuelt veld deg en ip adresse

eks: 20.60.90.100 mask setter du til

255.255.255.0 gjør det samme på den andre maskinen, men her må du gi den en annen ip adresse

eks: 20.60.90.101 samme mask. Husk også å dele ut mapper og skrivere koble deg opp med client for microsoft networks installer denne tjenesten hvis den ikke er der.

Prøv også med Protocol NetBEUI og/eller NWLink IPX/SPX gjør det samme der ang. adresser på kortet.

SR1Data.KonsulentTjenester.

[ Denne Melding var redigert av: SR1Data på 2002-01-21 20:27 ]

Lenke til kommentar

Quote:

------------------------------------------------- -------------------------------

Prøv også med Protocol NetBEUIog/eller NWLink IPX/SPX gjør det samme der ang. adresser på kortet.

-----------------------------

Tror jeg hadde holt meg til tcp/ip og fått det til å virke før jeg hadde kødda med ipx og netbeui.

Ipx trenger du kun til noen spill og netbeui har du vel foreløpig ikke brukt for.

Hilsen Ac-Cobra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...