Gå til innhold

Er det forskjell på konventionell og kristen logikk ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det første sitatet: Rent logisk sett ga de rike mest fordi de ga høyest sum penger. Hvis du ikke visste noe om personene ville man ment at de rike ga mest. Men den fattige ga høyere prosentandel av sin "rikdom".

Du får velge, antall kroner og øre eller prosent. Hva som er mest logisk kan jeg ikke si though.

Lenke til kommentar

Del to, så er det ikke klart for meg hva "rettferdig" betyr. Men tolleren innrømmer sine feil og mangler (synder) ovenfor Gud, mens fariseeren "forgudet seg selv" og hevet seg over "alle andre". Det kommer ikke frem hva slags synder tolleren har gjort, derfor vanskelig å danne seg ett bildet av tolleren. Men å kunne innse at man ikke er perfekt, og innrømme dette ovenfor seg selv er en god egenskap, noe fariseeren ikke ser ut til å ha. Men med unntaket av hvordan fariseeren ser seg selv, så er det vel ikke så mye galt med h*n.

Så min logikk tilsier at begge personer trolig er to personer som prøver å leve riktig, men ett veldig tynt grunnlag å dra noen sluttning på.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt, mener du at prosentregning er noe særskilt kristent? Eller hva er det jeg ikke får med meg?

Enken ga mest i forhold til prosent andelen av sin inntekt+formue, ja. (Kristent)

De rike ga den høyeste summen av penger, ja. (Konventionelt)

Var det dette du mente?

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke helt, mener du at prosentregning er noe særskilt kristent? Eller hva er det jeg ikke får med meg?

Enken ga mest i forhold til prosent andelen av sin inntekt+formue, ja. (Kristent)

De rike ga den høyeste summen av penger, ja. (Konventionelt)

Var det dette du mente?

Så du gir ikke helt slipp på den tanken, at det var de rike som ga mest ?

Lenke til kommentar
Logikk er læren om lovene og reglene som gjør tenkningen, resonneringen og argumentasjonen gyldig («logisk»).

Enke's formue = 2 mynter

Enke gir 2 mynter

2 mynter er 100% av 2 mynter.

Enke ga 100% av sin formue.

Rikmann formue = 1000 mynter.

Rikmann gir 100 mynter.

100 mynter er 10% av 1000 mynter.

Rikmann ga 10% av sin formue

Totalt ble det gitt 10.000 mynter den dagen.

2 mynter er 0.02% av 10.000 mynter

100 mynter er 1% av 10.000 mynter

Altså ga rikmannen mer enn enken i forhold til den totale gitte summen, men enken ga mer i forhold til sin inntekt.

Som jeg har bevist så er begge "logikkene" du har vist oss riktige. Og prosentregning er ikke et kristent fenomen.

Lenke til kommentar
Hvorfor er den kristne logikken den rette? Det er jo bare et spørsmål om hva du bruker som måleenhet. Hvis enka gir 2 mynter og den rike f.eks 500 så har den rike rent materialistisk sett gitt 498 mynter mer.

Hva er greia med skjolde?

Nei, det kommer ann på tankesettet hos iakttageren.

Skjold beskytter mot angrep :)

Lenke til kommentar

Konvensjonell lære om lovene og reglene som gjør tenkningen, resonneringen og argumentasjonen gyldig tilsier at de rike gav mest mens kristen lære om lovene og reglene som gjør tenkningen, resonneringen og argumentasjonen gyldig tilsier at den fattige enken gav mest.

Er det du mener?

Lenke til kommentar
Hva har dette med logikk å gjøre?

Kvinnen ga mindre i mengde, men en større del av hva hun eide.

Om hun ga mer er et verdispørsmål. Ikke logikk?

Klart?

Feil, endret tenkning, resonnering dvs. logikk ligger bak fortellingene over.

Lenke til kommentar

Jeg har da, komisk nok, allerede gitt deg klare forklaringer på hvordan de er forskjellige og hvordan de begge er logiske.

Kan du gi meg en innførende forklaring på hva kristen logikk er, og hvordan denne skiller seg ut fra annen logikk?

Det at enken bruker mer penger enn rikmannen i forhold til sin egen økonomi er ikke kristen logikk.

"Logikk er læren om lovene og reglene som gjør tenkningen, resonneringen og argumentasjonen gyldig («logisk»)."

"Enken bruker mest penger" er en påstand som blir gjort gyldig ved å sammenligne formuen til enken og donasjonen hun gir med formuen til rikmannen og donasjonen han gir.

Jeg ville heller kalt dette matematisk logikk, da vi bruker matte for å gjøre argumentasjonen gyldig, og ikke overtro.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...