Gå til innhold

Hvordan opplever du andre bilister når du øvelseskjører?


Amberlamps

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man skal gi langt faen i at dem bak vil forbi hvis du holder fartsgrensa,

Det er ikke riktig. Man skal slippe fram om det blir kø bak en. Hvis du lærte å ikke slippe fram biler må det ha vært en dårlig trafikkskole du var på.

 

Men man skal ikke måtte slippe frem hvis det går på bekostning av fartsgrensa.

 

Edit: svarte litt seint der ja :p

Endret av Noteknekk
Lenke til kommentar
Holder du grensa så skal du da ikke vike for de andre bak deg? Selvfølgelig, om du er snill og slipper frem alle som ligger å gnir deg i ræva så er det jo bare å gjøre det. Men om man ligger i grensa så gjør man ikke noe galt.

Jeg vil helst kjøre på en måte som er så trygg som mulig både for meg og andre. Om jeg har valget mellom å hjelpe til for å få en trygg forbikjøring så snart som mulig eller holde folk tett baki meg så jeg risikerer å få dem oppi ræva om noe skulle skje og vente til de blir så lei at de gjør en livsfarlig forbikjøring, så tror jeg jeg velger det første.

 

Hva de gjør etter at de har kjørt forbi og er på trygg avstand fra meg er ikke mitt problem, det er ikke min oppgave å leke politi og kontrollere farten til andre.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Når jeg øvelseskjørte så var det to forskjellige typer sjåfører jeg møtte, de som tok meg som en utfordring og måtte kjøre forbi meg og de som var utrolig forsiktig fordi de trodde jeg kanskje skulle stoppe midt på veien. Hadde en person som kjørte feil fordi han fulgte for mye med på meg, jeg svingte inn på en parkeringsplass for å øve mens han hang etter, på en søndag ._.

 

Nå som jeg kjører så passer jeg på å holde avstand til alle L biler fordi de klarer som oftest ikke starte i en bakke uten å rulle et par meter.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke huske verken å bli pressa nevneverdig av biler bakfra, eller å ha blitt kjørt forbi på uforsvarlig måte da jeg øvelseskjørte. Selvsagt tok andre biler meg igjen langs veien, men det er da helt normalt når man øver seg på å kjøre???

 

Har dere tenkt tanken på at det kan være deres egen ujevne kjøring som er problemet? Når jeg treffer på biler med "L" på i trafikken prøver jeg alltid å gi dem ekstra rom, men det er ikke alltid like lett! Forferdelig ujevn kjøring er ikke uvanlig, og dette skaper kø og mindre avstand til bilene bak. Over lengre tid blir dette irriterende, og også jeg foretar forbikjøringer, men aldri uten å være sikker på at trafikkbildet tillater det.

 

Jeg tror at man skal kikke seg selv litt i speilet og innrømme at man ikke er "verdensmester" med "L" bak på bilen. Jeg sier ikke at noen her tror at de er verdensmestre, men at feilen faktisk KAN ligge hos andre enn bilen som "presser" bak.

Lenke til kommentar
Nå som jeg kjører så passer jeg på å holde avstand til alle L biler fordi de klarer som oftest ikke starte i en bakke uten å rulle et par meter.

Akkurat det reagerte jeg på da jeg kjørte med L, til tross for den godt synelige L'en stoppet folk rett bak meg i bakker sånn 20-30 cm unna. Altså hvor dum går det ann å bli egentlig? :p Har egentlig aldri hatt noen problemer med bakkestart eller noe av det tekniske for den sags skyld, men da jeg var veldig fersk var jeg absolutt ikke komfertabel med å få en 20 cm unna rævva mi i det jeg skal starte en bakkestart.'

 

Og jeg er egentlig ganske enig med deg tor_erik, er mange ganger jeg ligger i en liten kø på 6-7 biler og lurer på hva faen som skjer siden det bare går i 50 i 60 sona med steikene sol og knusktørt føre. Da er det sånn fifty-fifty sjanse for at det enten er en på 70+ eller en med L. Men det sykeste av en L kjører jeg har vært borti var når jeg var på vei hjem fra jobb en dag, når du tar mot riksvei 4 gjennom tunnellen i rundkjøringa på gjelleråstoppen. Har aldri vært borti at det har vært noe kø der så jeg ble litt overrasket da det plutselig gikk i 40! nedover der, og det er i en 70 sone. Jeg tar av mot slattum og blir da liggenes bak syndebukken, en hvit liten golf eller noe med L'en klistra bakpå. Han er faktisk den mest elendige sjåføren jeg har sett noensinne og håper han aldri får lappen for han kjørte så vinglete at han nesten må ha vært full. Var så ille at jeg ikke turte å kjøre forbi fordi han var så ustabil at han enkelte ganger kun var cm fra grøfta og over halveis over i motsatt kjøreretning. Filmet faktisk litt av det, har sett mye talentløs kjøring, men det der var bambi på glattisen for å si det mildt!

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Jeg hadde som regel L'en bakpå da jeg øvelseskjørte, men noen ganger kjørte jeg uten og DET ER forskjell på hvordan øvelseskjørere og vanlige bilister behandles. Med L'en i bakruta kunne jeg holde 55 i et tettbebygd strøk, og få en superhissig bilist i ræva som foretok forbikjøringer selv om det var utrolig uforsvarlig. Jeg tror de fleste har den forestillingen om at alle som øvelseskjører kjører 10 km/t saktere enn alle andre, triller 3 meter bakover når de tar bakkestart og står bomfast foran alle rundkjøringer. Vel, er kanskje sant i noen tilfeller, men det er veldig irriterendes for den som øvelseskjører at alle rundt blir kjempeutålmodige uten grunn. Hvis man skulle være så uheldig å kvele motoren to ganger på rad, så hjelper det ikke akkurat på nervøsiteten at bilen bak står og pærter lenge, selv om man ser at det er en rød L i bakruta. Jeg mener, det er noe helt annet hvis øvelseskjøreren tydelig ikke er klar til å kjøre der han kjører, men alle har jo engang vært i trafikken for aller første gang, og det er ingen som er superflinke de første gangene man kjører i trafikken. Er mange som kunne hatt godt av å smøre seg med litt tålmodighet. :)

Lenke til kommentar

Det med at folk legger seg tett når trafikken står i stå er av ren vane og man antar at alle som er flinke nok til å kjøre på trafikerte veier der det er fare for stopp kan bakkestart.

 

Tror mye av grunnen til at folk som øvelseskjører klager på at de har biler bak er fordi de blir sittende å tenke på det, titter ekstra mye i speilet å lar seg irritere. Om noe slik skjer, se fremover og konsentrer dere om det som skjer der og eventuelt slipp forbi der det egner seg.

Lenke til kommentar
Tror mye av grunnen til at folk som øvelseskjører klager på at de har biler bak er fordi de blir sittende å tenke på det, titter ekstra mye i speilet å lar seg irritere. Om noe slik skjer, se fremover og konsentrer dere om det som skjer der og eventuelt slipp forbi der det egner seg.

Skulle jeg lagt til noe i min post, hadde det vært dette. Mange som kjører med "L" er noe litt nervøse, og derfor voldsomt opptatt av andre bilers posisjon i forhold til sin egen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...