Gå til innhold

Hvordan opplever du andre bilister når du øvelseskjører?

Amberlamps

Anbefalte innlegg

Begynner virkelig å bli litt irritert over hvordan folk oppfører seg i trafikken, og hvertfall hvordan de forholder seg til oss som kjører med en synlig L bak på bilen.

Har nå kjørt mange timer til uka i ca. 1år nå og jeg merker hvordan folk oppfører seg mot oss som er ute og lærer. Jeg har også kjørt uten L, og da merker jeg at folk er mindre ivrige etter å enten kjøre forbi, eller å presse meg av veien.

Over to dager har jeg kjørt langstrekninger på tilsammen 5-6 timer og jeg synes det er horribelt når folk ligger å presser fordi de vil forbi når jeg, som ØVELSESKJØRER ligger nærmere 100km/t i 70-sonen fordi jeg blir presset til det. Det er jo helt vanvittig! Gjør dere/de det bare for vi liksom ikke kan kjøre?

"Bare kjør inntil og slipp dem forbi da vel?"

Hvorfor skal vi som faktisk holder fartsgrensene og mer til vike unna bare fordi folk ikke tåler å ha noen som lærer foran? Det er greit nok om man sliter med å holde farten oppe og lager en stor kø bak seg.

Er det andre som merker dette? Eller til dere som vil presse oss av veien, hvorfor?

:dontgetit:

Endret av DSG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde samma greia når jeg øvelsekjørte, og nå som jeg er sjafør skjønner jeg litt av greia. Jeg har stort sett ingen problemer når de ligger over fartsgrensen, men av en eller annen grunn er det forsatt et eller annet med at man kan bare ikke ligge bak en bil med L, vet ikke hvorfor :p Spesielt irriterende blir det vel kanskje når de ligger nøyaktig i fartsgrensa på en 400 m lang strekke, da føler jeg det er kjipt å ligge bak.

Det er vell noe med fordommer mot de som kjører, at folk ikke klarer å ligge bak "amatører" i trafikken.

Lenke til kommentar
Jeg hadde samma greia når jeg øvelsekjørte, og nå som jeg er sjafør skjønner jeg litt av greia. Jeg har stort sett ingen problemer når de ligger over fartsgrensen, men av en eller annen grunn er det forsatt et eller annet med at man kan bare ikke ligge bak en bil med L, vet ikke hvorfor :p Spesielt irriterende blir det vel kanskje når de ligger nøyaktig i fartsgrensa på en 400 m lang strekke, da føler jeg det er kjipt å ligge bak.

Det er vell noe med fordommer mot de som kjører, at folk ikke klarer å ligge bak "amatører" i trafikken.

Men fartsgrensene er jo til for å holdes? Bare for man har lappen så forandres jo ikke den regelen? Jeg kjører alltid minst 5-10km/t over det tellerne viser (alltid litt feil på dem) og drar litt ekstra på om forholdene tillater det. Men jeg skjønner ikke HVORFOR folk skal forbi selv om jeg kjører over det tillatte og ikke har unødvendig bremsing som kan irritere! Er det bare gleden av å "vinne" over den som bare øveleskjører? MAKT!?! :hmm:

Endret av DSG
Lenke til kommentar
Men fartsgrensene er jo til for å holdes? Bare for man har lappen så forandres jo ikke den regelen? Jeg kjører alltid minst 5-10km/t over det tellerne viser (alltid litt feil på dem) og drar litt ekstra på om forholdene tillater det. Men jeg skjønner ikke HVORFOR folk skal forbi selv om jeg kjører over det tillatte og ikke har unødvendig bremsing som kan irritere! Er det bare gleden av å "vinne" over den som bare øveleskjører? MAKT!?! :hmm:

Tja du er vell inne på noe :p Sjæl vet jeg ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men det er en følse jeg har om at jeg må forbi eller "bli kvitt" den foran hvis han har L. Du får bare venne deg til det og glede deg til du får lappen, tror ikke det er noe å gjøre med det.

Lenke til kommentar

Hadde du kjørt med kjøreskole hadde du aldri hatt 100 i 70 sone fordi dem bak presser. Man skal gi langt faen i at dem bak vil forbi hvis du holder fartsgrensa, men skjønner at man på en måte blir pressa opp i fart. Det er eller aldri gøy og ligge først i køen.

Jeg kjører alltid for fort og vil egentlig alltid forbi han foran. Folk med L i bakruta pleier ofte være treige i rundkjøringer, bremse ned i alt for god tid, bremse helt ned fordi dem skal passere en buss og ting som det. Det er veldig irriterende og da vil man bare komme seg forbi.

Folk med L i ruta kjører ofte som en gammal mann med hatt.

Lenke til kommentar

Jeg opplever andre bilister som dumme og egoistiske. Bare de kommer frem er det greit.

Jeg synes en del er flinke til å ta hensyn, men så er det alltid de som kliner seg opp i rumpa på bilen når jeg kjører. Om de tror det gjør at de kommer fortere frem tar de nok feil. Jeg kjører heller saktere, da jeg ikke føler meg trygg i 80 med noen en meter bak.

Lenke til kommentar

Har selv tatt lappen for noen måneder siden. Jeg la også merke til at folk ikke ønsker å ha en Lærling foran seg. Nå som jeg også har lapper forstår jeg det ganske godt. Han som har en L i bakruta, har ingen bekreftelse på at han kan bruke bilen han kjører. Dette går rett å slett på sikkerhet. Prøver selv nå å komme forbi når jeg mener det er trygt å kjøre forbi, kun fordi jeg er usikker på hvor lenge kisen foran meg har kjørt bilen.

EDIT: gjorde det hele enklere å forstå

Endret av peetah
Lenke til kommentar
Men hvorfor ønsker da folk å ligge tett tett inntil meg når jeg øvelseskjører? Jeg holder hastigheten, og om de tenkte på sikkerhet burde de heller ha lagt seg lenger unna (i tilfelle denne nybegynneren de tror de ligger bak bråbremser).

Må si meg enig der. Når jeg er ute å lærekjører, ligger bilene bak som regel helt oppi rompa på bilen. Dette også når jeg ligger 5-10km/t over fartsgrensen!

Lenke til kommentar

For min del gjør jeg det mer fordi andre gjorde det mot meg. Kjører forbi øvelseskjørere så fort jeg har sjangsen, og legger meg ellers ganske tett på pur F.

Så, enig med de fleste andre her, med andre ord. Høres kanskje dumt ut, men tipper du vil forstå når du får lappen ;)

Endret av Eksentron
Lenke til kommentar

Jeg kjører alltid forbi de med L i bakruta kun fordi de kjører som oftest som bestemødre. Greit nok at de kanskje kjører 5-10km/t over fartsgrensa, men det hjelper ikke da de ikke eier trafikkflyt og stopper opp helt unødvendig i rundkjøringer og er så treige i kryss.

Tar jo dobbelt så å komme seg frem i byen selv om den med L kjører fartsgrensa da. Så skal jeg ærlig inrømme at det er sjeldent at jeg kjører etter nåla, noe som mange øvelseskjørere gjør, gidder ikke ligge etter en med L i en 2 km rett strekning med god sikt, tørt føre i en 80 sone, da jeg veit at reel hastighet er 5-10km/t høyere en det nåla viser.

Da jeg kjørte med L var det noen tvilsomme forbikjøringer ja, men skjønner det godt da pappa sa at jeg måtte følge fartsgrensene og ikke trafikken.

Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg over folk som tuter, hvis jeg kveler bilen i et kryss (gjør det sjeldent nå, men jeg gjorde det jo de første gangene jeg var inne i byen, det er jo stressende, så mye å tenke på). Tror de virkelig at å tute vil gjøre at jeg lettere kommer meg ut? Kjørelæreren min fortalte at broren hans (som også var kjørelærer) var ute med en elev, og den eleven hadde da kvælt bilen i et kryss, så hadde det vært en "kjærring" bak han, og akkurat når han jobbet med å starte og skulle trykke på gassen og kjøre så tutet hun så han kvælte bilen igjen. Da hadde kjørelæreren bare satt på brekket, gått ut av bilen og sagt til dama: Du, kan ikke du og jeg bytte plass, jeg kan sitte her å tute på deg mens du kan prøve å få den nervøse gutten til å kjøre perfekt mens jeg tuter.

Annet enn det (som ikke er normale hendelser) så er andre bilister ganske forståelses fulle, selv om noen av dem tar noen litt råtne svinger o.l. fordi du står litt stille, men ellers så synes jeg de behandler deg som de ville behandlet en annen bilist.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det litt slik selv da jeg øvelseskjørte, men som regel var det ikke noe problem. Men ble i noen perioder støtt og stadig forbikjørt, og ikke minst tuta på om jeg nølte et hundredels sekund med å kjøre når lyset ble grønt.

Har tenkt litt på å klaske på en rød L bakpå bilen min nå og se hva de gjør når jeg drar fra de. :p Eller enda bedre, kjøre forbi de med L'en bakpå.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Man skal gi langt faen i at dem bak vil forbi hvis du holder fartsgrensa,

Det er ikke riktig. Man skal slippe fram om det blir kø bak en. Hvis du lærte å ikke slippe fram biler må det ha vært en dårlig trafikkskole du var på.

Holder du grensa så skal du da ikke vike for de andre bak deg? Selvfølgelig, om du er snill og slipper frem alle som ligger å gnir deg i ræva så er det jo bare å gjøre det. Men om man ligger i grensa så gjør man ikke noe galt.

Forøvrig så er jeg enig med at de fleste oppfører seg som rævhøl mot de som har en L bakpå bilen. Men faktisk, etter at jeg fikk lappen selv så syntes jeg ikke det er stor forskjell. Det er så sinnsykt få personer som kan å telle 1001, 1002 og 1003! En vakker dag kommer jeg til å måke inn bremsepedalen så det hviner i asfalten, så skal nok personen bak få seg et støkk, og muligens jeg ny bakfanger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...