Gå til innhold

Får regning først et halvt år etter registrering


RAM

Anbefalte innlegg

For over et halvt år siden var jeg så dum å registrere meg på et kontakt/chatte-nettsted. For å få tilsendt passord til innlogging, sto det at det var nødvendig å sende SMS til et spesifikt nummer, og når de da hadde fått sjekket at alder var over 18, så sendte de SMS med passord. Så vidt jeg vet, foregikk det ingen kredittsjekk. (Den må i så fall ha foregått på under 1 minutt.)

 

Men nok om det, jeg visste selvfølgelig at jeg måtte betale avgift på å sende SMS som alltid, men hadde ellers oppfattelse om at selve registreringen var gratis.

 

Problemet begynte med at jeg skiftet mobil med nytt abonnemang, men beholdte det gamle nummeret. Denne gang var det med vanlig abonnemang, og ikke med noe kontantkort. Og så får jeg etter hvert den digre regningen fra et medlemskap på et nettsted jeg ikke husket at jeg hadde registrert meg på. Med litt mer årvåkenhet viser det seg at det abonnemanget fra nettstedet var gratis i bare 7 dager. Etter det hvar det automatisk kostnad hver dag.

 

Min mor, som også pinlig nok er min økonomiske hjelpeverge, uttalte også at dette var noe humbug. Ifølge en telefonsamtale hun hadde hatt med dette firmaet, har jeg kun logget meg inn 1 eller 2 ganger på samme dag som jeg registrerte meg mens jeg fortsatt befant meg innenfor de gratis 7 dagene. Problemet er at jeg rett og slett ikke stoppet dette dyre abonemenntet som jeg ikke var helt klar over. Jeg har ellers ikke brukt noen av funksjonene som jeg imidlertid kunne, som f.eks. å opprette min egen profil på nettstedet. Likevel blir jeg belastet for over en måneds abonnement, først 6 måneder etter. Dette uten at jeg har blitt belastet tidligere. Det eneste "varselet" var noen SMSer for å lokke meg tilbake til nettstedet.

 

Regningene er allerede betalt, men er det noen mulighet for at jeg kan få tilbake pengene ved å betrakte min situasjon som jeg har prøvd å forklare om? Moren min fikk heldigvis stoppet abonnemanget slik at jeg ikke fikk noen ytterligere belastninger, men jeg sendte mail til nettstedets support ang. dette, men intet svar. Selv om det var et kommersielt nettsted med ordentlig domene, var mail- adressen for support bare en Gmail adresse, og de gidder ikke en gang å svare på 1 og 1/2 måned? Firmaet og nettstedet er så vidt jeg vet norsk, og ikke noe utenlandsk.

 

Jeg vet ikke helt om jeg har fått med meg alt i innlegget, men jeg tror egentlig jeg har fått skrevet ned det meste. Hvilke rettigheter eller muligheter kan jeg ha for å få refundert pengene? Er det noe håp i det hele tatt? Håper på konstruktive svar. Jeg har tenkt å sende dem en ny mail snart, for å se om jeg kan få svar fra dem.

 

Edit: Jeg har aldri fått svar av dem, kun min mor pr. telefon.

 

Edit: Jeg skrev feil når jeg skrev "forklare dem om", jeg mente å forklare i innlegget. Og, kan jeg ha blitt utsatt for avtaleapati eller hva det kalles?

Endret av RAM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er typiske saker man kan tipse/rådføre seg med forbrukerrådet om. De driver stadig vekk å stopper folk som driver med slike tjenester, altså tjenester som har så "lure" villkår, at så og si alle som benytter seg av det føler seg lurt.

 

Utenom det så har vel Loko et poeng, det sto nok et sted.

Lenke til kommentar

Det burde vært mulig å foreta en såkalt chargeback på tjenester levert over mobilnettet, slik at kunden ikke måtte ta kampen mot tjenesteleverandøren men heller kunne lempe ansvaret over på teleoperatøren.

 

Dette var en sak på TV2 hjelper deg for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar
Det burde vært mulig å foreta en såkalt chargeback på tjenester levert over mobilnettet, slik at kunden ikke måtte ta kampen mot tjenesteleverandøren men heller kunne lempe ansvaret over på teleoperatøren.

 

Dette var en sak på TV2 hjelper deg for ikke så lenge siden.

 

Takk, det var et bra tips! :)

Dette hadde jeg faktisk ikke tenkt på.

Lenke til kommentar

Hehe, er redd du misforstod meg litt her :)

Jeg mente at det BURDE gå an. Sånn det foregår nå legger ikke teleoperatøren seg opp i hva som står på regningen så lenge det kan bevises at du har bestilt tjenesten, men du kan jo alltids prøve og se om de kan være behjelpelige...

Lenke til kommentar
Hehe, er redd du misforstod meg litt her :)

Jeg mente at det BURDE gå an. Sånn det foregår nå legger ikke teleoperatøren seg opp i hva som står på regningen så lenge det kan bevises at du har bestilt tjenesten, men du kan jo alltids prøve og se om de kan være behjelpelige...

 

OK.

Jeg er i gang med å skrive ny mail til nettstedet igjen. Denne gangen en lengre og mer velformulert mail, slik at de ikke skal overse den igjen slik som de gjorde sist gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...