shadowano Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Hei I fjor løp jeg birkbeinerløpet, hvor jeg hadde en snitt puls på 92% av makspulsen. Makspulsen har økt tre ganger siden første gang jeg prøvde å ta en skikkelig maks puls test på egenhånd. Aldri klar å overgå den som står nå selv når jeg lå rett under og prøvde å slå den. Men 92% i snitt på en lengde av 22,5 km ca, og en tid på under 4t 30m. Er ikke dette unaturlig høyt? Kan det være skadelig? skal innrømme at jeg fikk problemer et sted i løpet, smerte i brystet. Gikk over når jeg stoppet, måtte vente et minutt eller to før jeg klarte å fortsette å jogge... Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Makspuls kan aldri øke, så da må du ha målt feil de første gangene. Resten kan jeg ikke svare på. Lenke til kommentar
shadowano Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 kanskje en dårlig formulering, men tenkte at det var forståelig;) Jeg har selv målt en "maks"-puls, eller prøvd å måle den. Men føler kanskje at innlegget ligger i feil gruppe, må da være noen som har peiling på puls og kroppen? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Tråden burde heller vært i Utholdenehets-trening eller Helse. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Tja, vanskelig å si uten å vite hvor nøyaktig målingen av makspulsen din er. Hvilken puls er 92% i antall slag i minuttet etter dine målinger? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Å løpe 22,5 km med 92% av makspuls høres veldig, veldig vanskelig ut. Lenke til kommentar
shadowano Skrevet 1. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2009 Pulsen jeg har registrert som makspuls er 206, så 92% utgjør da ca 198 slag i minuttet Hvis en moderator kommer over denne kan jo h*n flytte den=P Lenke til kommentar
Assbear Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 kanskje du ikkje har greidd å registrere makspulsen din? Korleis fann du maxpulsen din når du testa den? Lenke til kommentar
shadowano Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Første gang prøvde jeg å følge det som stod på polar sin side ang å måle makspuls. Etter det har jeg registrert høyere verdier i konkurranse når jeg er nesten i mål, har veldig høy aktivitetsnivå, ser at pulsen er ved registrert maks puls og øker så mye jeg orker fram til mål. Ha da klart å få registrert en makspuls på meg selv som har stått i ca 1 år nå, hvor jeg har prøvd å sprenge denne flere ganger. Men uansett så er 190 slag i min veldig høyt vel over så lang tid? Egentlig det jeg ønsker svar på Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Dette er vel temmelig vanskelig. 92% av makspuls i gjennomsnitt, da ligger du i teorien hele tiden over laktoseterskelen (tror jeg, om noen vet sikkert, så stopp meg gjerne). Det er nok ingen som klarer å ligge i et slikt tempo over et så langt strekke. Jeg tipper du har målt makspulsen din feil. Makspuls er vel i bunn og grunn individuelt, og jeg tror ikke det akkurat er noen fare å pushe dette, i alle fall ikke om en ikke har hjerteproblemer. Kroppen har en tendens til å kutte om man virkelig dytter. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 92% av makspuls er ikke noe du klarer å holde i 4t. Det er fysisk umulig for enhver toppidrettutøver. Men det med at makspulsen din har flyttet seg er at du i ulike omstendigheter har pushet deg mer, og kommet nærmere og nærmere makspulsen. Makspulsen er det den er, og forandrer seg med årene, ikke formen. Makspuls er aldri godt å ligge helt under å pushe i lengre intervaller enn 2min. Smerter i brystet kommer av at hjertet banker så utrolig mange ganger ved 98%-> at du vil få smerter etter kort tid. For å få dette skikkelig, ville jeg kjøpt et pulsklokke(vis du ikke har), løp et par km som oppvarming for å så løpe opp en lang bakke. Løp til du ikke klarer mer å se på makspulsen i SPM(slag per min) ikke prosent. Gå inn på instillinger på klokka å sett den nye makspulsen din. Nå kan du løpe med pulsklokka på prosentvisning å se hva du ligger på. Du bør ikke ligge på 92% så altfor lenge, da er det bedre å roe ned et par km for å så løpe igjen. Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Første gang prøvde jeg å følge det som stod på polar sin side ang å måle makspuls. Etter det har jeg registrert høyere verdier i konkurranse når jeg er nesten i mål, har veldig høy aktivitetsnivå, ser at pulsen er ved registrert maks puls og øker så mye jeg orker fram til mål. Ha da klart å få registrert en makspuls på meg selv som har stått i ca 1 år nå, hvor jeg har prøvd å sprenge denne flere ganger. Men uansett så er 190 slag i min veldig høyt vel over så lang tid? Egentlig det jeg ønsker svar på Hvis du klarer å ligge på 92% av maks i 22 km (eller 22 minutter for den saks skyld) kan du umulig ha målt riktig makspuls. Jeg har målt min makspuls til 194 slag pr min (37 år), og hvis jeg bikker 90%-grensa kan jeg ligge der i fem-seks minutter, og så stivner jeg som en stokk. Men hvis vi tar utgangspunkt i at du faktisk er supermann og makspulsen din er riktig - og for å da svare på spørsmålet ditt om det er skadelig å ligge i 22 min (eller km, husker ikke) med så høy puls - bør du tenke på at puls i sone 4 er ekstremt belastende for hjertet. Hvis du gjør det mye (som både 22 min og 22 km er) eller ofte kan jeg aldri tenke meg at det er bra. Av anbefalinger som jeg har sett om høyintensitetstrening (som 92% av maks definitvt kommer inn under) ser det ut til at litt av den totale treningsmengden kan være i denne sonen, hvor definisjonen på "litt" er avhengig av hvor mye du trener. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Å løpe i 4,5 t med puls på over 90 prosent av maks er umulig. Du klarer maks en time når du løper opp mot terskel. Lenke til kommentar
shadowano Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 @pirja: jeg har gjort det på akkurat den måten. Til og med lest bruksanvisningen;) Hvis dere har rett, så må jo pulsklokken rett og slett vise feil. Jeg lurte på om dette kunne være tilfelle og tok en manuell test ved en anledning. Pulsen viste 150 slag i minuttet, og jeg fikk samme når jeg målte manuelt. Jeg får vel heller teste makspuls på et idrettsinstitusjon av noe slag. Vet dere om Nimi eller NIH gjør dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå