Gå til innhold

Vis ditt sanne jeg - Post dine sjangerrelaterte favoritter!


Infenso

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Filmer som Clerks er vel hva jeg ville kalt skolefilmer eller øvningsfilmer, altså lavbudsjett filmer laget helt i begynnelsen av karieren til filmskapere. B-film er foresten et vanskelig begrep, siden begrepet egentlig henspeiler til B-delen av en double features noe som ikke lenger eksiterer.

 

B-film er da ikke noe vanskelig begrep, det har bare ikke samme betydning som i doublebill-epoken. Clerks. passer utmerket under den gjengse oppfatningen av begrepet (se Dorians post).

Lenke til kommentar
B-film er da ikke noe vanskelig begrep, det har bare ikke samme betydning som i doublebill-epoken. Clerks. passer utmerket under den gjengse oppfatningen av begrepet (se Dorians post).

 

Vel det blir jo litt vanskelig hvis ikke Cannes vinner Clerks kvalifiserer til å være Arthouse, selvsagt er dette en kunstfilm. Jeg tror mye av grunnen til at enkelte har vanskelig for å kvalifisere underholdne kunstfilmer som kunstfilmer, er den enkle grunn at man har innbilt seg myten om at kunstfilm er kjedelig.

 

Filmen deles opp i tre modus Hollywood (inkludert andre lands Hollywood inspirerte filmindustrier), Arthouse og Avantgarde, disse modusene kjennetegnes av hvordan de forholder seg til virkeligheten og filmhistorien, og ikke i hvilken grad de er gøyale eller kjedelige filmer, eller i hvilken grad de er av god eller dårlig kvalitet. Man kan lage en dypt seriøst hollywood film, og man kan lage en kunstfilm som er en effektspekket action film.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Clerks kunstfilm? Det nekter jeg å godta. Clerks er topp 5 og hvis en eller annen begrepsbibel vil knytte upassende begreper til filmen, blir jeg nesten nødt til å omskrive historien.

Lenke til kommentar
Hadde vi en definisjon på kunstfilm?

 

Jeg har egentlig ikke tid til dette, da jeg prøver å få Bacheloren min samme i siste øyeblikk her.

 

Men kunstfilm, kan sies å være både mer realistisk og urealistisk i sitt forhold til virkeligheten enn klassisk Hollywood film, og samtidig mer urealistisk da det er flere ulike kunstfilm bevegelser som har gjort seg gjeldende oppigjennom årene. Men typisk er, det er viktig å merke seg at dette bare er noen punkter og ingen av punktene hverken utelukker eller garanterer filmen som kunstfilm alene:

 

1. Filmene har ikke et klart narativt prosjekt hvor det er en Protagonist som kjemper mot et mål, og møter motstander og hjelpere på veien og enten oppnår eller misslykkes i målet. Selv om Kunstfilmer ofte også har en historie som bygger opp mot et mål så er det ikke selv målet som er relevant, hvis filmen feks er en detektiv historie er det ikke hvorvidt de finner morderen som er det relevante, men menneskelig interaksjon underveis ofte får man ikke engang avklart situasjonen i den ene eller andre retning til slutt en gang.

 

- Clerks passer godt inn her, filmen handler stort sett om ingenting og bygges opp rundt ting som skjer med de to hovedpersonene i løpet av en dag. De har ikke et klart mål igjenom filmen som kan sies og oppnås eller ikke oppnås.

 

2. Mer episodiske fortellinger/løsere kausale forbindelser

 

- Clerks kan sies å være ganske episodisk, i det at den som jeg tidligere skrev ikke har et klart narrativt prosjekt, men inneholder ulike episoder som forteller ulike ting rundt karakterene, uten at de er en del av et større narrativt prosjekt. Filmen har enormt mye excess (handling som ikke har noe narrativ funksjon) noe som er et kjenneteg for kunstfilm. Damen som leter etter gammel melk i kjøleskapet har feks. ikke noe funksjon som blir brukt senere i filmen, mange moderne komedier har faktisk mye kunstfilm i seg sånn sett.

 

3. Selv-refleksivitet

 

Lenge siden jeg har sett Clerks, men den er vel forholdsvis selv reflektiv, noe trenger riktignok ikke alle tinge å stemme. Men slik jeg husker den er den bevist på at den er en film, i form at den henvender seg direkte til publikum gjennom mellomtekster blant annet.

 

4. Åpen slutt/ambiguitet

 

Dette kan jeg faktisk ikke huske, men slik jeg husker den var det vel bare masse ting som skjedde, og dagen var over og alt fortsetter med det samme uten at en historien har en klar slutt der alle tråder er avsluttet (rett meg hvis det er feil.)

 

5. Viktig/seriøs/”tung” tematikk

 

Filmen bygges opp rundt kapitler som handler om menneskelige følser og interaksjon, og dette punktet må vel sies å stemme.

 

 

Konklusjonen slik jeg ser det er helt klart at Clerks er kunstfilm. Det viktige er ikke selve historien, men de sosiale og følsesmessige probleme karakterene møter på etterhvert.

Lenke til kommentar
B-film er da ikke noe vanskelig begrep, det har bare ikke samme betydning som i doublebill-epoken. Clerks. passer utmerket under den gjengse oppfatningen av begrepet (se Dorians post).

 

Vel det blir jo litt vanskelig hvis ikke Cannes vinner Clerks kvalifiserer til å være Arthouse, selvsagt er dette en kunstfilm. Jeg tror mye av grunnen til at enkelte har vanskelig for å kvalifisere underholdne kunstfilmer som kunstfilmer, er den enkle grunn at man har innbilt seg myten om at kunstfilm er kjedelig.

 

Filmen deles opp i tre modus Hollywood (inkludert andre lands Hollywood inspirerte filmindustrier), Arthouse og Avantgarde, disse modusene kjennetegnes av hvordan de forholder seg til virkeligheten og filmhistorien, og ikke i hvilken grad de er gøyale eller kjedelige filmer, eller i hvilken grad de er av god eller dårlig kvalitet. Man kan lage en dypt seriøst hollywood film, og man kan lage en kunstfilm som er en effektspekket action film.

 

Aldri sagt noe om underholdningsverdien, baserte meg på definisjonen som Dorian postet (som jeg og antagelig de fleste andre er enig i). Jeg må forøvrig slenge meg på Dorian igjen, han kom meg i forkjøpet. Jeg trodde begrepet "kunstfilm" gikk på tvers av de andre båsene.

 

* Så posta du samtidig som meg, men uansett, det står ved det samme. Poenget er i alle fall at jeg ikke ser hvorfor disse båsene (som i utgangspunktet er ganske dødfødt å diskutere) ikke kan overlappe.

Endret av athorb
Lenke til kommentar
Aldri sagt noe om underholdningsverdien, baserte meg på definisjonen som Dorian postet (som jeg og antagelig de fleste andre er enig i). Jeg må forøvrig slenge meg på Dorian igjen, han kom meg i forkjøpet. Jeg trodde begrepet "kunstfilm" gikk på tvers av de andre båsene.

 

Vel greia var vel den at Dorian tidligere postet en definisjon av B-film som billige filmer som ikke var Arthouse, med argumentet at Clerks ikke var Arthouse. Slik jeg ser Clerks er det helt klart kunstfilm, poenget mitt blir bare at kunstfilm ikke behøver å være kjedelig, og at de fleste av dere liker mange kunstfilmer, men at dere ikke er beviste på at de er kunstfilmer. Desverre er det alt for mye fordommer om at kunsfilmer er kjedelig filmer laget av Europeiske regissører, (eller amerikanere bosatt i New York) helt uten underholdningsverdi, da er det viktig å huske på at veldig mye av de komediene og action filmene mange her liker faktisk er kunstfilmer. Da kan man trekke fram ting som Tarrantino og Rodriguez sine filmer, jeg var på en forelesning hvor en sekvens fra en nyere amerikansk lett komedie ble vist som eksempel på kunstfilm trekk. Helt uten noen annen narrativ funksjon enn å få seeren til å le, sekvensen i Goodfellas hvor de lager mat er også brukt som eksempel på kunstfilmtrekk, da det bare viser at de koser seg å lager mat sammen uten at dette blir brukt senere i filmen.

Lenke til kommentar

Helt klart enig med deg ang. underholdningsverdi, det var også noe av det jeg ville få fram, at det er viktig å ikke bare henge seg opp i selve begrepene. Det er jo greit å ha båser å plassere all film i, men sånne begreper er i hele tatt ganske ufruktbare. Dessuten, hvis folk ignorerte sånne begreper, ville ikke det at man oppfatter "kunstfilm" som kjedelig vært en problemstilling heller (nå kommer jeg med urealistiske eksempler, men du ser hva jeg skal fram til).

Lenke til kommentar

Jada, jeg er enig...

 

Vi kan vel kanskje si at mye av den moderne bruken av begrepet b-film egentlig er et kunstfilm begrep. Siden B-film ofte brukes, om referende film, og om film laget med svært lavt budsjett uavhengig. Samtidig har de store filmselskapene en produksjon av en annen type B-filmer, men disse vil nok være mest naturlig å poste under Guilty Pleasures i denne tråden. Snakker da om serieprodusert skrekk og highschool-filmer, og ikke minst filmer som tar i bruk skuespillere som feks Paris Hilton.

Lenke til kommentar
Da ble vi nok enige til slutt, ja.

Ellers er det et godt tegn at ingen har listet opp en Hilton-film ennå.

 

;)

 

Det finnes et illustrende sitat som viser den korte veien fra B-film til kunstfilm. Nå husker jeg det ikke helt men det var noe sånt som:

 

"I USA har vi en sann Auteur som kan sammenlignes med Godard og Fellini fra Europa som lager sine egne kunstfilmer, med en klar visjon bak alt arbeidet sitt, denne mannen er Russ Meyer."

 

Det vil være et naturlig skille mellom B-film for de Hippe og B-film for de andre, et skille som dukket opp på 60 og 70-tallet, når det dukket opp midnattsvisninger av Campy klasikkere som apelerte til motkulturelle. Dette skille vil vi kanskje finne i dag også, med Paris Hilton på den ene siden og nevnte filmer på den andre...

 

Når det kommer til Camp så må jeg slå et slag for Charlies Angels, så den i går og det er virkelig en fantastisk film, og en av mine Guilty Pleasures...

Lenke til kommentar

 

5 komedier:

- Clerks. (1994)

- Mallrats (1995)

- Superbad (2007)

- The Big Lebowski (1998)

- The Party (1968)

 

5 skrekkfilmer:

- Alien (1979)

- Hellraiser (1987)

- Session 9 (2001)

- The Fly (1986)

- The Thing (1982)

 

5 musikaler:

Har ikke sett hele Grease engang, så denne hopper jeg over.

 

5 drama:

- American Beauty (1999)

- Donnie Darko (2001)

- Fear and Loathing in Las Vegas (1998)

- Garden State (2004)

- Lost in Translation (2003)

 

5 guilty pleasures:

- Alien Abduction: Incident in Lake County (1998)

- Blade (1998)

- Event Horizon (1997)

- Super Troopers (2001)

 

5 splattere:

- Bad Taste (1992)

- Braindead (1987)

- Dawn of the Dead (1978)

- Evil Dead II (1987)

- Wrong Turn 2: Dead End (2007)

 

5 sci-fi:

- Sphere (1998)

- Stargate (1994)

- Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)

 

5 thrillere:

- Blood Simple. (1984)

- El Orfanato (2007)

- No Country for Old Men (2007)

- The Bourne Identity (2002)

- Traffic (2000)

 

5 krigsfilmer:

- Idi i smotri (1985)

- Taegukgi hwinalrimyeo (2004)

 

 

Ble for mye jobb å fylle ut hele. Changes may occur.

Lenke til kommentar

Min liste :whistle:

 

 

5. Filmer jeg “skammer” meg over ikke å ha sett

- Matrix

- Kill Bill.

- Fast And The Furious… tsss

- Fight Club

 

5 komedier:

- Meet The Parents

- Meet The Fockers

- Stepbrothers

- Get Smart

- You me and Dupree

 

5 drama:

- Shawshank Redemption

- Slumdog Millionaire

- Curious Case Of Benjamin Button

- 12 Angry Men

- Crash

 

3 sci-fi

- Resident Evil I

- Resident Evil II

- Resident Evil III

 

5 thrillere:

- Taken

- Rear Window

- 23

- Se7en

- Sleepy Hollow (?)

 

5 krigsfilmer:

- Apocalypse Now

- Saving Private Ryan

- Platoon

- Full Metal Jacket

- Behind Enemy Lines

 

5 action:

- Die Hard IV

- Die Hard I

- Air Force One

- Deep Blue Sea : )

- Pulp Fiction

 

5 eventyr:

- Pirates Of The Caribbean I

- Pirates Of The Caribbean II

- Indiana Jones I

- Star Wars III

- Star Wars I

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...