Gå til innhold

Vis ditt sanne jeg - Post dine sjangerrelaterte favoritter!

Infenso

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe, om noen anbefalte deg svensk film, ville du da forventet at språket ikke var svensk? Noe sier meg at også du hadde hatt godt av å se disse østfilmene...

Ser selvfølgelig ikke på svensk film.

Det gjør du dumt i. Du kunne jo starte med denne. Deretter blir det østfilm for alle penga på deg regner jeg med...

Lenke til kommentar
Sett noe underholdningsfilm fra Øst Montag?, jeg mener mer folkelig enn mye av den kunstfilmen vi ser. Type Øst Europeiske Western filmer og lignende...

Joda, en og annen folkelig østfilm har man da sett, eksempelvis:

Krigsfilmene 9 rota samt Zvezda

gangsterharselasen Zhmurki,

eventyrfilmene Night Watch samt oppfølgeren Day Watch og sist men ikke minst

gangsterdramaene Syostry og Brat.

Ei må glemmes Ivan Maximovs nydelige animasjonsfilmer. For en liten smaksprøve på hans geni se her:

Se filmen hos Youtube

Øst-Europeisk westernfilm høres gøy ut - kanskje du kan anbefale noe der?

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Øst-Europeisk westernfilm høres gøy ut - kanskje du kan anbefale noe der?

Desverre ikke sett dem, var litt derfor jeg spurte om du hadde, men etter hva jeg har lest så laget både Tsjekkerne og Øst-Tyskerne en del B-Westerns som ofte har blitt kalt Easterns, Cun hadde vel en annmeldelse av en ØstTysk Western på sin filmkultur.no side. Den Tsjekkiske filmen Lemonade Joe fra 1964 skal vistnok også være en god Western parodi.

Som en digresjon var også Indianer en offentlig godkjent subkultur i Øst Tyskland, folk som var "indianere" fikk offentlig støtte til å ha leirer et par ganger i året hvor de gikk i indianer klær bodde i tippier og høyst sansynlig hadde fri Sex. Dette var østyskernes måte å inkorporere den alle motbevegelsen som spredde seg rundt i verden under 60 og 70-tallet innenfor det kommunistiske systemet slik at det ikke skulle bli en trussel for staten, desuten kjempe jo indianerne mot amerikanerne og dermed også kapitalismen.

Lenke til kommentar

Ok tiden er vel inne for Modin 5 Film Noir favoritter:

1. Gun Crazy

2. Detour

3. Malteese Falcoon

4. Touch of Evil

5. The Third Man

De to siste som er A-filmer av kvalitet og nok bedre filmer kommer nederst på listen av den enkle grunn at de er bedre filmer, men ikke akkurat direkte film Noir, de mest ektefødte Film noir av var b-produksjonene...

Lenke til kommentar

:)

5 komedier:

- Clerks 2

- Superbad

- The 40 Year Old Virgin

- Grandma's Boy

- Bad Santa

5 skrekkfilmer:

- The Exorcist

- Nightmare on Elm Street

- The Shining

- The Texas Chainsaw Massacre

- Dawn of the Dead

3 musikaler:

- High School Musical

- Hairspray

- Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street

-

-

5 drama:

- Requiem for a Dream

- The Shawshank Redemption

- United 93

- The Green Mile

- Into The Wild

2 b-filmer:

- Clerks

- Evil Dead II

-

-

-

2 splattere:

- Bad Taste

- Braindead

-

-

-

4 westerns:

- The Good The Bad The Ugly

- For a Few Dollars More

- 3:10 To Yuma

- No Country For Old Men

-

5 sci-fi:

- Star-Wars

- The Matrix

- Terminator 2

- Alien

- The Thing

5 thrillere:

- Misery

- Seven

- The Usual Suspects

- Pulp Fiction

- Joy Ride

2 krigsfilmer:

- Schindler's List

- Saving Private Ryan

-

-

-

5 action:

- Die Hard

- Taken

- Running Scared

- Crank

- The Dark Knight

5 eventyr:

- Superman

- Indiana Jones and the Temple of Doom

- Toy Story

- The Goonies

- Big Trouble In Little China

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det finnes utallige definisjoner på "b-film". Flere passer perfekt til Clerks, så jeg ser ikke problemet, modin.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

I min verden går de to begrepene svært ofte hånd i hånd. I min verden er Reservoir Dogs b-film og Pulp Fiction på grensen.

Lenke til kommentar
I min verden går de to begrepene svært ofte hånd i hånd. I min verden er Reservoir Dogs b-film og Pulp Fiction på grensen.

Disse filmene er vel instuderte referanser til B-film og dermed snarere arthouse, men mange seere ser de snarere som B-filmer i seg selv. Filmer som Clerks er vel hva jeg ville kalt skolefilmer eller øvningsfilmer, altså lavbudsjett filmer laget helt i begynnelsen av karieren til filmskapere. B-film er foresten et vanskelig begrep, siden begrepet egentlig henspeiler til B-delen av en double features noe som ikke lenger eksiterer.

Skal poste en topp 5 av reele B-filmer altså filmer som en gang har vært ment som B-delen til en Double Feature, men kan nevne så mye at Joseph H. Lewis er en svært viktig person når det kommer til dette, da han var en B regissør under studiesystemet som laget filmer som i ettertid har fått stor kunstnerisk status.

Men om man skal gi B-film begrepet en samtidig betydning, så vil det være naturlig å trekke fram filmer som blir laget av de store Hollywood selskapene, for en relativt billig penge uten noe annet mål enn å underholde.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvor går grensen for b-film når det kommer til budsjett i din verden, white?

Reservoir Dogs har ifølge min kilde ett budsjett på $1,200,000, mens Pul Fiction har $8,000,000.

Har ikke en grense. Det er mer historien bak filmene. For eksempel hvordan Kevin Smith lagde Clerks. Det oser B. Det samme gjelder Reservoir Dogs. Pulp Fiction har et forholdsvis bra budsjett, men setningen "verdens beste b-film" har ikke sluppet helt taket enda, etter jeg leste den på VHS-coveret som 13-åring.

Lenke til kommentar
Har ikke en grense. Det er mer historien bak filmene. For eksempel hvordan Kevin Smith lagde Clerks. Det oser B. Det samme gjelder Reservoir Dogs. Pulp Fiction har et forholdsvis bra budsjett, men setningen "verdens beste b-film" har ikke sluppet helt taket enda, etter jeg leste den på VHS-coveret som 13-åring.

Ja det er vel fordi at hele Tarrantinos karriere baserer seg på referanser til B-film, men det er likevel Arthouse, det er vel netopp settningen verdens beste B-film som brukes til å fortelle at dette er en steroetypisk b-film som er laget for å være en steroetypisk b-film, ergo det er en instudert kunstfilm...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...