Gå til innhold

Vis ditt sanne jeg - Post dine sjangerrelaterte favoritter!

Infenso

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Here you go. Musikaler er derimot mye kulere enn splattere.

5 b-filmer:

Gamera tai daiakuju Giron (1969)

Nudist Colony of the Dead (1991)

The Deadly Spawn (1983)

Return of the Living Dead: Rave to the Grave (2005)

Zombie Nightmare (1986) 1.9/10 (994 votes)

5 musikaler:

Forbidden Zone (1983)

Poultrygeist: Night of the Chicken Dead (2006)

South Park: Bigger, Longer & Uncut (1999)

Nudist Colony of the Dead (1991)

The Terror of Tiny Town (1938)

Se der, ja. Mye snadder. Har lenge hatt Poultrygeist på handlelisten, men noe sier meg at den filmen vil skuffe meg. Det er bare tull?

Hvordan er det forresten mulig å like filmer som Gamera tai daiakuju Giron? Hysterisk i ti minutter, men man går da ganske fort lei.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

5 komedier:

The Big Lebowski

Anchorman

Superbad

Duck Soup

Caddyshack

5 skrekkfilmer:

The Shining

Alien

Kommer ikke på flere, liker ikke skrekkfilmer

5 musikaler:

Grease

Hairspray

The Nightmare before Christmas

Wizard of Oz

Singing in the Rain

5 drama: (alle filmer er dramafilmer!)

Magnolia

Eternal Sunshine

The Fountain

Stand by Me

Festen

5 guilty pleasures:

Jeg vet ikke hvordan jeg skal svare på dette når jeg ikke har vært flau tidligere for disse filmene. Jeg antar at man mener filmer som High School Musical, Armageddon, osv.

5 b-filmer:

Space Mutiny

First Spaceship on Venus

Teenagers from Outer Space

Santa Claus Conquers the Martians

This Island Earth

5 splattere:

Har ikke sett noen jeg har likt

5 westerns:

The Man Who Shot Liberty Valance

High Noon

The Ox-bow Incident

Butch Cassidy and the Sundance Kid

Brokeback Mountain

5 sci-fi:

2001

Brazil

12 Monkeys

Alien

Children of Men/Apollo 13

5 thrillere:

Se7en

Memento

The Game

Fight Club

North by Northwest

5 krigsfilmer:

Apocalypse Now!

Das Boot

Full Metal Jacket

The Great Escape

5 action:

The Dark Knight

Raiders of the Lost Ark

The Matrix

The Departed

Sin City

5 eventyr:

Empire Strikes Back

Star Wars

Return of the Jedi

Revenge of the Sith

Brazil

5 favoritter med færre enn 5000 stemmer på imdb

Creature from the Black Lagoon (1954) 5384

The Blob (1958) 5307

Santa Claus Conquers the Martians (1964) 4693

Se b-filmer.

Vet ikke om det er så mye å hente her, det er for det meste de anerkjente som ligger øverst. Jeg liker nok en del andre filmer i sjangerene, men jeg må sette de jeg liker best øverst og da blir det mye "typisk".

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

5 komedier:

- Clerks

- Dazed and Confused

- The Big Lebowski

- Ed Wood

- Superbad

5 skrekkfilmer:

- The Texas Chainsaw Massacre ('74)

- The Ninth Gate

- Cube

- It

- Villmark

5 musikaler:

- Moulin Rouge

- Grease

- Løvenes Konge

- An American Tail

- Hairspray

5 drama:

- Forrest Gump

- Magnolia

- Pulp Fiction

- Requiem for a Dream

- Taxi Driver

5 guilty pleasures:

- Bad Boys II

- The Fast and the Furious

- 8 Mile

- 30 Days of Night

- Annapolis

5 splattere:

- Bad Taste

- Zombi 2

- Planet Terror

- The Evil Dead

- Cannibal Holocaust

3 westerns:

- The Good, the Bad and the Ugly

- Butch Cassidy and the Sundance Kid

- El mariachi

5 sci-fi:

- The Matrix

- Dark City

- Equilibrium

- K-PAX

- Children of Men

5 thrillere:

- A Clockwork Orange

- Fight Club

- Heat

- Reservoir Dogs

- True Romance

5 krigsfilmer:

- Platoon

- The Great Escape

- Full Metal Jacket

- Sometimes in April

- Tau ming chong

5 action:

- Gladiator

- Kill Bill

- Lèon

- Batman Begins

- Ronin

5 eventyr:

- The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

- Wild at Heart

- Artificial Intelligence

- Back to the Future

- E.T.

5 filmer "bare" du liker

- King Arthur

- Staying Alive

- The Godfather Part III

- The Whole Nine Yards

- Ghost Dog

5 favoritter med færre enn 5000 stemmer på imdb

- Tyven, tyven

- The Flying Car

- Schpaaa

- Gleaming the Cube

- Airborne

Jeg har vært litt kreativ i sjangrene, men holder meg innenfor IMDb sine definisjoner.

Lenke til kommentar

Da greide jeg endelig å fylle ut 5 favoritter med under 5 000 stemmer. Å si at det er favoritter blir vel feil, men det er de jeg har rata høyest på IMDb som oppfyller kravet.

5 favoritter med færre enn 5000 stemmer på imdb:

Män som hatar kvinnor (1 585)

Powder Keg (2 393)

Star (3 499)

The Follow (2 463)

Cry Freedom (4 265)

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Skal legge meg nå, så jeg orket ikke å ta for meg alle kategoriene, men her er en liste :)

5 komedier:

- Pee Wee's Big Adventure

- Mars Attacks

- Ratatouille

- UHF

- This is Spinal Tap

5 skrekkfilmer:

- Alien

- Aliens

- Alien3

- Lost Highway

- The Exorcist

5 filmer jeg hater:

- Armageddon

- Sweeney Todd

- Kill Bill

- Kill Bill 2

- Hannibal

5 drama:

- No Country For Old Men

- Requiem For A Dream

- Once Upon A Time In America

- Natural Born Killers

- Dominic and Eugene

5 guilty pleasures:

- Predator

- Predator 2

- Twilight

- Bloodsport

- The Wedding Singer

5 krigsfilmer:

- Apocalypse Now

- Platoon

- Full Metal Jacket

- The English Patient

- Schindler's List

Lenke til kommentar

Jeg vil ha Montags liste her... Er spent på hans Guilty pleasures, om han da har noen...

Selv innser jeg at det er så å si umulig å poste en liste for meg, splatter og action aner ikke hva jeg skal sette der, tror ikke jeg har sett en eneste splatter film, og neppe mer enn 5 action filmer, om jeg ikke skal telle med de jeg så på tv 3 som barn.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Det virker som fordelingen her blir litt merkelig. 90% av filmene jeg har sett er drama og 50% av dem har noen actionsekvenser i seg (dette er for øvrig nøyaktige tall). Jeg har sett ingen splatterfilmer, jeg vet ikke hva en guilty pleasure er og jeg liker ikke skrekkfilmer fordi jeg blir for redd og slår de av med en gang. Spesielt Stir of Echoes, det tok under 10 minutter før jeg var så redd at jeg slo av. Er Cloverfield action eller skrekk? Jeg synes den var spennende, kanskje thriller.

Lenke til kommentar
Montags 5 guilty pleasures

- Armageddon

- The Rock

- Bad Boys

- Crank

- Sin City

Det er jo ingen ting tror nok det er minst 2 Paris Hilton filmer på listen, muligens noe med the Olsen Twins... Også en Uwe Boll film til slutt..

Foresten Hører ikke Sin City hjemme på noen Guilty pleasures liste, den filmen er jo annerkjent også blant kritikere og filmakademikkere.

Lenke til kommentar

Vel, siden dere er så nysgjerrige, her har dere en liten oversikt (mer følger evt. senere):

5 splattere:

- Braindead

- Re-Animator

- Society (1989)

- From Beyond

- The Evil Dead

5 b-filmer:

- The Terror of Tiny Town

- Big Trouble In Little China

- Riki-oh (med engelsk dub)

- Plan 9 From Outer Space

- Master of the Flying Guillotine

5 guilty pleasures:

- Romancing the Stone

- The last of the Mohicans

- Hardware

- They Live

- Screamers

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Det virker som fordelingen her blir litt merkelig. 90% av filmene jeg har sett er drama og 50% av dem har noen actionsekvenser i seg (dette er for øvrig nøyaktige tall). Jeg har sett ingen splatterfilmer, jeg vet ikke hva en guilty pleasure er og jeg liker ikke skrekkfilmer fordi jeg blir for redd og slår de av med en gang. Spesielt Stir of Echoes, det tok under 10 minutter før jeg var så redd at jeg slo av. Er Cloverfield action eller skrekk? Jeg synes den var spennende, kanskje thriller.

Er flere som er like forvirret som deg, selv jeg som skriver Bacheloroppgave om genre akkurat nå sliter vel egentlig med å definere dem klart. Skal man være streng med tanke på genre så er vel strengt tatt drama overgenre som alle andre filmer sorterer under, den greske komedien og tragedien sorterte under dramaet i dagens filmverden er komedie plutselig sidestilt dramaet.

Lenke til kommentar

Kanskje vi trenger flere rene sjangerfilmer for tiden. Jeg har klargjort et skjema som alle store regissører som ellers har fått gjort det de vil nå må følge (dette gjelder Spielberg, Lynch, James Cameron, Ridley Scott, Scorsese og Michael Bay), og som andre regissører kan forholde seg til hvis de vil:

2010: Film noir

2011: Sci-fi

2012: Skrekkfilm

2013: Remake av en mindre kjent Hitchcock-film

2014: Friår.

2015: Sci-fi igjen

2016: Irak-krigen

2017: Indie-film (maks 5 millioner dollar og ingen skuespillere får mer enn scale)

2018: Western (Bay får lov til å sette sin i fremtiden (bare det ikke blir som Serenity), resten må settes til 18-1900-tallet.)

Det blir noen gode år fremover.

Lenke til kommentar
Kanskje vi trenger flere rene sjangerfilmer for tiden. Jeg har klargjort et skjema som alle store regissører som ellers har fått gjort det de vil nå må følge (dette gjelder Spielberg, Lynch, James Cameron, Ridley Scott, Scorsese og Michael Bay), og som andre regissører kan forholde seg til hvis de vil:

Nå var vel genre filmen i sin opprinelige form først og fremst et resultat av produksjons og distrobusjonsystemet i studioæraen så det blir nok neppe akuelt. I dag settes filmer sammen hver for seg og er en unik produksjon, på den tiden ble filmene satt sammen med de delene studioene hadde tilgjengelig, og folk konsumerte filmer med en forbruksholdning, der man kunne gå å kjøpe seg nok en Western opplevelse som ville svare til forventningene. I dag markedsføres vær film som en unik opplevelse og forventningene bygges gjennom individuel markedsføring av den filmen.

2010: Film noir - Selve grunnlaget for genre, er den subtile undertrykte seksualitet. Derfor genre var et resultat av en rekke produksjons og samfunnsforhold på 1940-tallet, og derfor vil all film noir eller rettere sagt Neo Noir som lages i dag bare være postmoderne, innstudert og referende, ala Tarantino.

2011: Sci-fi - Lages vel fortsatt, men genren er i seg selv ikke rendyrket og har heller aldri vært det. Gjennomgår en konstant utvikling, og det den syntaktisk oppbygningen er svært ulike fra film til film og over store tidsperioder. Stort sett er SciFi filmer av andre genre satt til en fremtidskonteks. Eks. Star Wars - Western, Alien - Skrekkfilm, Solyaris - kunstfilm osv.

2012: Skrekkfilm - Det er vel knapt nok noen Genre som er mer aktiv i dag. Av den enkle grunn at folk ikke lenger søker til kinosalene i dagens nedlastnings samfunn. Filmselskapene har funnet ut at skrekkfilm selger, tenåringen faktisk søker til kinoen når det er skrekkfilm fordi effektfilm gjør seg best utenfor sofaens trygge rammer.

2013: Remake av en mindre kjent Hitchcock-film - Er dette en Genre? Og er dette med remake strengt tatt noe som vil regnes som suksefullt.

2014: Friår. - Endelig for regissørene den Auteur friheten de har hatt de siste 50 årene tilbake igjen for et skarva år.

2015: Sci-fi igjen

2016: Irak-krigen - har ikke allerede disse kommet for en god stund siden. Men i 2016 er kanskje tiden mer inne for kritisk upatriotiske filmer om krigen, kan funke.

2017: Indie-film (maks 5 millioner dollar og ingen skuespillere får mer enn scale) - Modus kanskje ikke Genre...

2018: Western (Bay får lov til å sette sin i fremtiden (bare det ikke blir som Serenity), resten må settes til 18-1900-tallet.) - Western perioden har handling bygd rundt frontier perioden i det vestlige USA som er 1860 til 1890, eventuelt kan den bygges rundt andre frontiers. Som i Star Wars eller Frontier periode i det østlige USA (1700-tallet).

Synes det er tåplig å legge føringer for hvilke filmer regissørene skal lage, desuten er den overkomersielle sekvens greie hvor veldig mange like filmer kommer hvert år et problem allerede hvorfor legge opp til dette...

Lenke til kommentar

Jeg går nok litt lenger tilbake enn deg, jeg mener ikke sci-fi a la Alien, jeg tenkte mer på First Spaceship to Venus og lignende. Kanskje vi burde gi hver regissør én sjanger og se hva han får til, slik som i gamle dager. De får også kun bruke de samme skuespillerne om igjen og om igjen som har skrevet under kontrakter uten å vite hvilke filmer det er snakk om. Alt var bedre før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...