maXini Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Hei. Imorgen skal jeg ha tverrfaglig tentamen i Elenergi og AUA (Automatiseringsanlegg). Jeg har øvd og kan det meste, men trenger fortsatt hjelp til en del. Prøven vil dreie seg om blant annet disse tema: - S16/7 og 9-29 bryter? - Belysning - Fra prod. Til forbruker, IT- og TN-nett - Inntak, bakke luft - Jording - Beregning av vern og kabel (krav 1&2) - Faseforskyvning, 3-fase nett Dette er Elenergi delen. Hva jeg trenger å vite, hva er S16/7 bryter og 9-29 bryterne? Og hva menes med de forskjellige punktene? Belysning? Jording? Inntak, bakke luft? Hva er forskjellen mellom IT- og TN-nett? Hvordan regner man ut vern og kabel? Ib - In - Iz ellerno? Faseforskyvning? Også er det AUA delen. Vi skal 3-fase motor, dreieretningsvender. Vel, dette kan jeg. Men læreren sa på slutten av Fredag: " Vel, dere skal få en utfordring. Dere skal i tillegg koble til en lampe, en 'liten høytaller, som skal lage pipelyd når motoren slår ut' og en reset knapp. Når vi trykker på reset knappen, skal bare høytalleren gå, men lampen skal fortsatt lyse." Trenger styrestrøm bare! Hvordan skal dette kobles til? Jeg blir kjempe takknemlig, hvis noen greier å hjelpe meg! I hvertfall noen av temaene! Endret 19. april 2009 av C-BoY Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Ib - In - Iz Denne går ut på at kabelen må tåle mer strøm enn vernet tillater. Samtidig skal vernet tillate mer strøm enn forbruket krever. Altså: bruk < vern < kabel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå