Gå til innhold

mobil er vekke/stjålet, er det mulig å spore den?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Finner ikke igjen mobilen min, en t-mobile g1/htc dream, og omstendighetene peker på at den mest sannsynligvis er stjålet. En kompis av meg sa at det gikk an å tracke mobilen, selv om den var slått av, noe jeg stiller meg skeptisk til. Han mener ihvertfall at det er noe inni mobilen som muliggjør dette. Jeg vet at man kan spore telefoner gjennom gps og roaming signal og sånt, men det krever vel at mobilen er slått på, antar jeg.

Kompisen min mente at man kunne spore den ved å oppgi imei til politiet. Av det jeg har sett på wikipedia, kan man bare bruke imei til å blackliste telefonen.

Hva sier dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke lov å spore tlf. Politiet har mulighet til det ved større lovbrudd. Eneste de får gjort da egentlig er å sjekke hvilke basestasjoner den har vært innom /er i.

Ring til operatøren din. Mener de kan sperre tlf med imei.

Endret av Ododoo
Lenke til kommentar

Dama mi mista tlf sin en tid tilbake. Netcom ville ikke gjøre en dritt med de. De ga meg navn og nr til et firma som skulle hjelpe meg, men tlfnr var ikke i bruk, og jeg fant ikke tegn til firmaet noe sted på nettet heller.

..Jeg hater netcom

Lenke til kommentar

Så det er ikke mulig for politiet, under noen som helst omstendigheter, å spore telefonen selv om den er slått av?

Thx for svar folkens :)

Bekreftet vel egentlig at det eneste jeg kan gjøre er å få mobilen sperret. Jeg hadde ikke noe simkort i den, ettersom jeg ikke har fått fjernet operatårlåsen enda. Befinner meg i utlandet nå, så kanskje jeg får dette på reiseforsikringen :)

Jepp, cecolon, dritkjipt å miste telefonen nå etter at jeg har gledet meg sånn til å teste ut android!

data_jepp, hehehe. Visste ikke om slik programvare før idag jeg xD

But now I know :)

Haha, ethernet. Sykt kjipt! Men får man ikke dekket tyveri og sånt på forsikring?

Lenke til kommentar

Ja du kan nok få det på reiseforsikring, men sjekk betingelsene før du reiser videre! Vi ble frastjålet en GPS i USA, og fant ut at det måtte politianmeldes. Så selv om politiet ikke gjør noe, kan det være at forsikringsselskapet krever en kvittering på anmeldelse for å dekke tapet!

Lenke til kommentar
Hadde jeg stjælt mobil hadde jeg bytta til mitt simkort. Så jeg tviler hardt og sterkt på at det går ann å spore den da..

Selvsagt går det. Alle telefoner har et Imei nummer som registreres uansett hvilket SIM-kort som sitter i. Politiet kan registrere dette i en database som sperrer all bruk av denne telefonen, uansett hvilket SIM-kort som sitter i. De kan også sjekke hvilke basestasjoner telefonen har vært i kontakt med, uansett hvilket SIM-kort som sitter i. Har telefonen kontakt med flere basestasjoner, kan de triangulere posisjonen med noen hundre meters feilmargin.

Tidligere var det en smal sak å endre dette nummeret dersom man absolutt ville, men dette har blitt værre.

Lenke til kommentar
Hadde jeg stjælt mobil hadde jeg bytta til mitt simkort. Så jeg tviler hardt og sterkt på at det går ann å spore den da..

Med WM (og sikkert symbian) kunne jeg ha forhåndsinstallert et program som ville sendt ditt nummer til et nummer jeg har spesifisert. Dette skjer silent og på din reging så fort telefonen registrerer at det er satt inn et nytt simkort. Jeg kan da sende kommandoer til telefonen som å starte gps og sende meg koordinater via ditt nummer og på den måten gjøre jobben for politiet nokså enkel. Alt dette uten at det vil vises på telefonen.

Lenke til kommentar
Selvsagt går det. Alle telefoner har et Imei nummer som registreres uansett hvilket SIM-kort som sitter i. Politiet kan registrere dette i en database som sperrer all bruk av denne telefonen, uansett hvilket SIM-kort som sitter i. De kan også sjekke hvilke basestasjoner telefonen har vært i kontakt med, uansett hvilket SIM-kort som sitter i. Har telefonen kontakt med flere basestasjoner, kan de triangulere posisjonen med noen hundre meters feilmargin.

Tidligere var det en smal sak å endre dette nummeret dersom man absolutt ville, men dette har blitt værre.

Noe upresist dette. En telefon lytter i utgangspunktet bare til basestasjonene og tar bare kontakt når den slås av/på, på et tidsintervall (hver halvtime?) og ved aktiv samtale. Utenom dette er alt nettverket vet om telefonen hvilket område (LA) den oppholder seg i. Størrelsen på en LA varierer fra operatør til operatør og fra område til område. Oslo er et typisk eksempel på en LA. For at man skal vite noe mer, så må en samtale (data eller tale) initieres. Nå er jo dette trivielt å gjøre. Men likevell får man ikke mer nøyaktig posisjonering (selv ved hjelp av triangulering som krever spesielt utstyr) enn noen få hundre meter til en kilometer i byområder til 5-8 km utenfor allfarvei. Skal man gjøre noe mer nøyaktig enn dette kreves det spesielt (og dyrt) utstyr i alle basestasjoner.

Så, selv om du befinner deg midt i Oslo sentrum, så er det eneste politiet kan finne ut en omtrentenlig posisjon, som på det beste er innenfor et par-fem kvartaler. Det sier seg i grunnen selv at politiet ikke gjør noe slikt, bare for en stjålet telefon. Slikt brukes kun ved nødstilfeller og eventuelt som bevisføring i alvorlige rettssaker.

Forøvrig vil en standard GSM telefon aldri være i kontakt med flere basestasjoner samtidig, selv under aktiv samtale. Derimot lytter den alltid til flere basestasjoner, men det hjelper ikke mye. En 3G telefon kan være i kontakt med flere under aktiv samtale dersom man har implementert noe som kalles "soft handover" i nettet, men dette vil bare skje i cellerander.

Jeg kan da sende kommandoer til telefonen som å starte gps og sende meg koordinater via ditt nummer og på den måten gjøre jobben for politiet nokså enkel.

Men det hjelper lite. Politiet vil henlegge saken uansett. Småtyveri er ikke prioritert i det hele tatt i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...