Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er mine rettigheter? Måtte betale 1200,- i gebyr for å ta ut skilter til bilen, forrige eier ga ingen informasjon om det.

The Ghost

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte meg en brukt bil som manglet EU kontroll derfor var det ikke skilter på den, de sa at det bare var å få den godkjent også å hente skiltene hos biltilsynet.

Fikk den da etterhvert EU godkjent og skulle dra for å hente skiltene, men når jeg kom fram og skulle hente dem måtte jeg betale et gebyr på 1200,- for å få ut skiltene fordi de hadde blitt avskiltet av politiet begrunnet manglene EU kontroll, dette hadde skjedd imens forrige eier hadde bilen.

Har jeg rett til å kreve tilbake de pengene ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan jo muligens presses inn under å holde tilbake opplysninger av vesentlig betydning for kjøpet(kjl §§ 18/19; fkjl § 16 første ledd bokstav b), men det kommer jo an på hvor mye selve bilen kostet. Hvis bilen kostet et par tusenlapper har det jo større betydning enn hvis bilen kostet et par hundre tusenlapper.

Lenke til kommentar

Er vel å trekke den vel langt å si at "alle" har kjennskap til dette gebyret.

Jeg visste i alle fall ingenting om det - men så har jeg heller aldri havnet i den situasjonen ;)

Hva er gebyret for å hente ut skiltene dersom man frivillig har avskiltet bilen selv? Er det samme beløp?

Trådstarter: Hva fikk du opplyst om skiltene? Dersom det sto at de var klippet av politi kan det hende du må ta dette på din kappe - hvis ikke synes jeg forrige eier burde dekke gebyret.

Det er tross alt forskjell på om skiltene hadde blitt levert inn (før fristens utløp) pga. manglende EU-godkjenning og at bilen blir begjært avskiltet. Skulle jeg tro ;)

Lenke til kommentar
Ga 350000,- for den, måtte også bytte motor og det er en del annet som må gjøres, men sånn er det jo med bruktbil.

Men trodde man var pålagt å opplyse om alt sånn på forhånd.

Hvis det var et privatkjøp, og bilen hadde slike mangler fra før så er jeg litt tilregnlig med å bare skrive sorry altså. Det at bilen manglet EU- godkjenning samt trengte en større overhaling burde gjort at du skulle forhørt deg litt grundigere.

Lenke til kommentar

Viste at det ville bli endel arbeid på den, er trossalt en litt spesiell bil, men forrige eier ga ingen info om at den hadde blitt avskiltet, for alt jeg kunne vite hadde han abre levert dem inn.

Altså:

1: Bilen var blitt avskiltet av politiet utenom at noen hadde informert meg.

2: Jeg trodde da at det bare var å hente dem ut, uten noen form for gebyr, da det ikke er det om man leverer skiltene selv og henter dem innen en viss tid.

3: Så det jeg vil fram med er at jeg ikke fikk noe informasjon om at den var avskiltet av politiet og at jeg måtte betale et gebyr for å hente skiltene.

4: Selger nevnte også at det bare var å hente dem etter EU godkjenning, om han mente bare betale 1200,- i samme slengen vet jeg ikke, men det ble ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Ga 350000,- for den, måtte også bytte motor og det er en del annet som må gjøres, men sånn er det jo med bruktbil.

Men trodde man var pålagt å opplyse om alt sånn på forhånd.

Om du har betalt 350.000 for en bil som tydelig er et restaureringsobjekt så har vel 1200,- bare småpenger i dette regnestykket. Men uansett burde selger opplyst om at bilen var avskiltet av en kontrollmyndighet og ikke levert skilt på eget initsiativ

Lenke til kommentar

Ligger det en "as is"-, "som den står"-, o.l. klausul i kjøpekontrakten? I så tilfelle følger det at dette er en mangel, da i disse tilfellene slår prinsippet om at "det du vet må du si, og det du sier må være sant" inn, jf kjl § 19 (?, skrevet etter hukommelsen da jeg er for lat i dag til å slå opp på Lovdata) om skjulte feil og mangler.

Dersom det ikke er noen slik klausul går dette under kjøpers alminnelige undersøkelsesplikt, og du hefter selv for den summen.

Lenke til kommentar

Uansett så vil jo selgers onde tro komme inn som et moment, han hadde absolutt alle grunner til å fortelle om dette. Og man kan neppe høres med at man "vet ikke" når politiet har stoppet bilen og klippet skiltene.

Men på den annen side stod bilen uten skilt og uten EU- godkjenning. Dette gav trådstarter uansett en stor indikasjon på at her må det undersøkes litt mer. Det at man måtte "bytte motor, og gjøre en del andre ting med den" styrker nettopp dette.

Er en bil avskiltet, er jeg sterkt tilbøyelig å si at forholdet burde vært sjekket opp med vegvesen/ politi. Det er fullt mulig å ringe 02800 og spørre om forholdene. De kan bli litt sure, men bare vis til offentleglova.

Men selvfølgelig, det skader ikke å sende en klage til forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Det blir helt klart en avveining mellom selgers onde tro og en aktsomhetsvurdering hos kjøper. Jeg heller til at når argumentasjonen fra selger var at bilen "manglet skilter fordi den manglet EU-kontroll" (parafrasert fra første innlegg, meningsinnhold beholdt) er det naturlig for en generisk kjøper å anta at selger har avskiltet den frivillig, litt avhengig av hva selger direkte har sagt. I kontraktsforhold er man gjensidig avhengig av riktig informasjon, men særlig kjøper, og selv om jeg kan innrømme at det hadde vært lettere uaktsomt av kjøperen å ikke sjekke dette med myndighetene kan jeg ikke se at det som helhet er såpass grovt at det fritar selgeren fra en noe lemfeldig omgang med sannheten.

Lenke til kommentar

Du har rett i det.. Men som jeg skrev, er dette som burde tas videre til Forbrukerrådet. Da sender man inn en klage, og tar med alle vedlegg i saken.

Før ma gjør det, må man selvfølgelig komme frem til en løsning med selger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...