Gå til innhold

Spørsmål om rundkjøring


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Hvor den andre bilen befinner seg har INGEN ting å si. Om han har kjørt rundt å rundt feil vei en hel time, eller kommer inn fra en sidevei i 200 km/t uten planer om å stoppe, har du like fullt vikeplikt. "førstemann-inn"-reglen er bare oppspinn. Den står ikke skrevet noen steder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BECMST, leste du det som stod på linken tidligere i tråden her? Førstemann inn har noe å si jo, så dersom man kommer inn i rundkjøringen før tullingen som kommer i 200 fra en annen har det noe å si.

ja, er klart at om man kommer inn i ei rundkjøring i 200 km/t så har det no å si. det er grov uansvarlig kjøring og et klart brudd på vegtrafikklovens §3. og ja, har lest linken, og fant ikke no regler der som jeg ikke var klar over. Mine eksempler var selvsagt satt ganske på spissen, men likefullt har du et vikepliktskilt å forholde deg til, å ser du at det kommer en bil inn fra venstre som er på kollisjonskurs med deg, fritar ikke det deg fra vikeplikten sjøl om du har støtfangern over vikelinja før han. Når han kommer inn i rundkjøringa har han også vikeplikt for bilene på sin venstre side, og er det klart der, kan han kjøre igjennom i sitt eget løp uten å bryte noen regler. Han har selvsagt ingen påkjørsrett, men han har faktisk ikke vikeplikt for deg når du står å skal inn, sjøl om du hadde støtfangern over vikelinja før han.

Lenke til kommentar

BECMST har rett, kommer det biler fra venstre i en rundkjøring har man vikeplikt for dem, likegyldig om de bryter veitrafikklovens §3 ved å kjøre for fort mot rundkjøringen eller ikke. Det at andre biler bryter regler, opphever ikke vikeplikten din på noe som helst måte.

 

Dette er ikke første gangen nordmenns kunnskaper om rundkjøringer skremmer meg...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Alle svarene her viser jo fint hvor mange forskjellige oppfatninger folk har om rundkjøringer :) akkurat som når man er ute og kjører...

 

Jeg har aldri hørt at man må stoppe og vente på de som skal inn i rundkjøringen til venstre for deg, selvom du kommer først til rundkjøringen. Hvor faen står det? Det jeg lærte på trafikkskolen var iaffal at alle har vikeplikt for de som er inni rundkjøringa. Og når jeg kjører inn med to hjul mens fartsbølla til venstre fortsatt har 5-6 meter igjen til linja, så er det jo jeg som er i rundkjøringa, ergo har han vikeplikt :)

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hørt at man må stoppe og vente på de som skal inn i rundkjøringen til venstre for deg, selvom du kommer først til rundkjøringen. Hvor faen står det? Det jeg lærte på trafikkskolen var iaffal at alle har vikeplikt for de som er inni rundkjøringa. Og når jeg kjører inn med to hjul mens fartsbølla til venstre fortsatt har 5-6 meter igjen til linja, så er det jo jeg som er i rundkjøringa, ergo har han vikeplikt :)

Om du faktisk er nødt til å stoppe opp å VENTE på en bil, så er det noe som sier meg at du hadde hatt mer enn god nok tid å kjøre på. Og angående hvor det står at du må vente sjøl om du var først fram tel rundkjøringen, så er det gitt av vikeplikt-skiltet. Men bruk nå fornuften litt! Om du ser at du rekker å komma deg inn i rundkjøringa å begynne å kjøre før en eventuell venstre-bil ville tatt deg igjen, så er det klart du begynner å kjøre sjøl om han må slakke litt på farta. Og detta med hvem som er først å sist inn i rundkjøringa står det INGEN ting om i vegtrafikkloven, altså bare viss-vas, uansett hva kjørelæreren din har sagt.

Lenke til kommentar
Alle svarene her viser jo fint hvor mange forskjellige oppfatninger folk har om rundkjøringer :) akkurat som når man er ute og kjører...

 

Jeg har aldri hørt at man må stoppe og vente på de som skal inn i rundkjøringen til venstre for deg, selvom du kommer først til rundkjøringen. Hvor faen står det? Det jeg lærte på trafikkskolen var iaffal at alle har vikeplikt for de som er inni rundkjøringa. Og når jeg kjører inn med to hjul mens fartsbølla til venstre fortsatt har 5-6 meter igjen til linja, så er det jo jeg som er i rundkjøringa, ergo har han vikeplikt :)

 

Vikeplikt handler ikke om å komme først, det handler om å ikke hindre eller forstyrre de du har vikeplikt for. Du har vikeplikt fra venstre og den andre personen kommer fra venstre. Du må dermed bedømme om du kan entre kjørebanen uten å hindre eller forstyrre (kjøre i veien for) de du har vikeplikt for. Hvis det ikke er mulig må du vente, uansett om de andre kjører ulovlig. Så gjelder det å finne en passende luke.

 

§ 7. Vikeplikt

 

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Ok, utrolig at jeg må gjenta det men: jeg vet hva vikeplikt er!!! :) Problemet er bare at både jeg og "fartsbøllene" har nøyaktig det samme skitlet - rundkjøring og vikeplikt, ergo har begge vikeplikt og ikke bare jeg som står til høyre.

 

Vis meg heller hvor det står at de som skal inn i en rundkjøring må vente til alle fra venstre har fått kjørt gjennom ;)

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, så er rundkjøringen som en enveiskjørt forkjørsveg med kryss mot høyre. Da vil det i praksis aldri være noen som får vikeplikt mot høyre (siden det ikke skal komme noen fra høyre og man har forkjørsrett når man har entret rundkjøringen).

 

MEN, siden en rundkjøring går rundt vil det si at hvis du er først inn i rundkjøringen (krysset vikelinjen med hele bilen) så er du teknisk sett til venstre for "råkjører".

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar
Ok, utrolig at jeg må gjenta det men: jeg vet hva vikeplikt er!!! :) Problemet er bare at både jeg og "fartsbøllene" har nøyaktig det samme skitlet - rundkjøring og vikeplikt, ergo har begge vikeplikt og ikke bare jeg som står til høyre.

 

Vis meg heller hvor det står at de som skal inn i en rundkjøring må vente til alle fra venstre har fått kjørt gjennom ;)

Du tar FEIL! Fartsbøllene har IKKE noe vikeplikt-skilt. Det er kun DU som har vikeplikt skilt, altså kun DU som har vikeplikt. JA, fartsbøllene har et vikeplikt skilt, men det opphever i det de har kryssa vikelinja og begynt å kjøre inni rundkjøringa, altså lenge før de møter på deg.

Lenke til kommentar

Når man diskuterer forskjellige områder blir man nødvendigvis aldri enig.

Vikeplikt gjelder for dem som er i rundkjøringen før deg, hvem som krysser vikelinje først har normalt betyning. Hva som gjelder i praksis er en ting, hva som er loven kan være en annen ting, men de har som regel en sammenheng.

Dermed sies det at i praksis har du vikeplikt for dem fra venstre, siden kollisjonen mellom dere vil tilsi at de var inne før deg (de har kjørt lenger i rundkjøringen før dere kolliderer), DERSOM de kjørte ansvarlig og hadde en fart deretter. Kommer de i som nevnt før, 200km/t er det høyst sannsynlig at de krysset linja etter deg og dermed brøt vikeplikten (i tillegg til en del andre lover så klart).

Jeg tror Mantea har skjønt det, og noen prøver å overbevise om noe annet fordi de selv er så overbevist at de ikke engang leser argumenter.

Endret av Pop
Lenke til kommentar
Ok, utrolig at jeg må gjenta det men: jeg vet hva vikeplikt er!!! :) Problemet er bare at både jeg og "fartsbøllene" har nøyaktig det samme skitlet - rundkjøring og vikeplikt, ergo har begge vikeplikt og ikke bare jeg som står til høyre.

 

Vis meg heller hvor det står at de som skal inn i en rundkjøring må vente til alle fra venstre har fått kjørt gjennom ;)

Du tar FEIL! Fartsbøllene har IKKE noe vikeplikt-skilt. Det er kun DU som har vikeplikt skilt, altså kun DU som har vikeplikt. JA, fartsbøllene har et vikeplikt skilt, men det opphever i det de har kryssa vikelinja og begynt å kjøre inni rundkjøringa, altså lenge før de møter på deg.

 

Iht skiltforskriften betyr vikepliktsskiltet ' (...) kjørende har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg'. Når man skal anses for å være "på" veien blir en konkret vurdering jeg ikke har lyst til å redegjøre for nå, men man kan ikke anses for å være på vegen når man er to millimeter over linja. Man må, etter lovens bokstav, være "på" kryssende veg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Ok, utrolig at jeg må gjenta det men: jeg vet hva vikeplikt er!!! :) Problemet er bare at både jeg og "fartsbøllene" har nøyaktig det samme skitlet - rundkjøring og vikeplikt, ergo har begge vikeplikt og ikke bare jeg som står til høyre.

 

Vis meg heller hvor det står at de som skal inn i en rundkjøring må vente til alle fra venstre har fått kjørt gjennom ;)

Du tar FEIL! Fartsbøllene har IKKE noe vikeplikt-skilt. Det er kun DU som har vikeplikt skilt, altså kun DU som har vikeplikt. JA, fartsbøllene har et vikeplikt skilt, men det opphever i det de har kryssa vikelinja og begynt å kjøre inni rundkjøringa, altså lenge før de møter på deg.

Du skriver som du er åndsvak :S Først skriver du at fartsbølene har vikepliktskilt, så motsier du deg selv og sier at de ikke har det.

Men ja, de har vikepliktskilt, ALLE som kommer inn i rundkjøringen har det (først vikepliktskilt og så rundkjøringskilt under). Ergo skal jo dette gjelde for alle... Du sier at dette skiltet blir opphevet i det de krysser vikelinja, altså lenge før de møter meg - men hadde du lest hva jeg skriver så hadde du forstått at det er jeg som er først over streken og at når jeg er over streken har de ennå ikke nådd sin strek en gang :)

 

Fra og med nå av vil jeg ikke høre hva folk tror, for som i trafikken har alle sin egen oppfatning og alle gjør noe forskjellig (mange misforstår hvilket felt de skal ligge i i rundkjøringen jeg snakker om også).

Så hvis du skal svare, kom med henvisning til trafikkloven :)

Lenke til kommentar

Hvis du har kryssa streken å begynt å kjøre med kjørerettningen, hva er da problemet? Du kjører framover, en bil kommer BAK deg, da har selvsagt ikke han lov å kjøre inn i ræva på deg i følge vegtrafikklovens paragraf 3. Og ja, han har vikeplikt når han kommer inn i rundkjøringa for all kryssende trafikk. Men poenget mitt er at DU er ikke kryssende trafikk. Du er en bil som står å venter på å kjøre ut i veien/rundkjøringa langt fram, og DERFOR har ikke fartsbølla vikeplikt for deg. På samma måte har ikke du vikeplikt for noen av bilene som står lenger fram å skal inn i rundkjøringa, uavhengig av dems possisjon i forhold til vikelinja. Og detta med hvem som krysser vikelinja først, har fortsatt INGEN ting å si. Det som betyr noe, er om du vil være til nevneværdig til hinder for fartsbølle eller ikke. Har han LANGT igjen til rundkjøringa kan du antakligvis kjøre uten at det oppstår noen situasjoner, og er han på vei inn samtidig som deg, vil du antakligvis skape en farlig situasjon ved å begynne å kjøre, å er pent nødt til å vente slik du har gjort i alle år.

Lenke til kommentar

Du har lært rett:

 

Link

 

Skiltet vikeplikt i rundkjøringer, jf. trafikkreglene § 7 og skiltforskriftene § 6

"Vikepliktsskiltet angir at fører har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg." I praksis betyr det at du har vikeplikt for kryssende trafikk fra venstre. I tillegg må du, når du kjører inn i rundkjøringen, påse at du ikke kjører inn i forankjørende bil som er blitt en naturlig del av trafikken i rundkjøringen.

 

Det er viktig å poengtere at trafikk i rundkjøringen ikke må hindres eller forstyrres og at den som har vikeplikten tydelig viser dette ved i god tid sette ned farten eller stanse. På grunn av skiltingen har alle vikeplikt inn mot en rundkjøring. Alle er derfor pålagt å redusere farten inn mot en rundkjøring.

 

Hvem som krysser vikelinjen først er normalt av betydning.

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar
Du har lært rett:

 

Link

 

Skiltet vikeplikt i rundkjøringer, jf. trafikkreglene § 7 og skiltforskriftene § 6

"Vikepliktsskiltet angir at fører har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg." I praksis betyr det at du har vikeplikt for kryssende trafikk fra venstre. I tillegg må du, når du kjører inn i rundkjøringen, påse at du ikke kjører inn i forankjørende bil som er blitt en naturlig del av trafikken i rundkjøringen.

 

Det er viktig å poengtere at trafikk i rundkjøringen ikke må hindres eller forstyrres og at den som har vikeplikten tydelig viser dette ved i god tid sette ned farten eller stanse. På grunn av skiltingen har alle vikeplikt inn mot en rundkjøring. Alle er derfor pålagt å redusere farten inn mot en rundkjøring.

 

Hvem som krysser vikelinjen først er normalt av betydning.

"normalt av betydning" er et begrep som kan tolkes mange veier, og som det desuten ikke står NOEN TING om i vegtrafikkloven. Det sitatet, er noe ei av kontordamene i statens vegvesen har lagt ut, og kan ikke knytes opp mot noen regler. Det vi kan forholde oss til, er vikepliktskiltet og §3, som til sammen sier at man kan kjøre når det er klart, at man ikke skaper farlige situasjoner for noen andre, og desuten at man ikke kan kjøre inn i ræva på bilen forran.

 

I praksis i de fleste situasjoner vil "normalt av betydning" begrepet passe inn med tanke på hvor langt unna bilen fra venstre er. Men som i trådstarters eksempel, passer ikke det begrepet inn da han ikke kan kjøre ut i rundkjøringa uten å skape en farlig situasjon for bilen fra venstre, SELV om han hadde støtfangern over vikelinja først.

 

Vikeplikt er vikeplikt, uansett hvor den andre bilen måtte befinne seg. Endten har man noen å vike for, eller så har man ingen å vike for. Og hva andre bryter av regler er uvesentlig, da du like fullt har vikeplikt. Venstre-bilen har også vikeplikt i det han krysser SIN vikelinje, men i det han kommer bort til deg er vikeplikten hans opphevet og §3 tredd inn siden han nå er en naturlig del av trafikken, som blant annet kan bety at han er nødt til å redusere farten hvis omstendighetene tilsier det slik man normalt må uansett hvor man kjører.

 

Men kom gjerne med en paragraf som sier at førstemann over vikelinja har forkjørsrett uansett. Jeg har lett, og påstår derfor at det ikke finnes, så ta gjerne å motbevis det. Men et sitat fra ei hjemmeside slik som her, er ikke gjellende. Finnes ingen garranti for at det er kompetente personer som har skrivi eller tolka detta, og skal det være gjellende skal det også stå skrevet i et lovverk.

Lenke til kommentar
Hvis du har kryssa streken å begynt å kjøre med kjørerettningen, hva er da problemet? Du kjører framover, en bil kommer BAK deg, da har selvsagt ikke han lov å kjøre inn i ræva på deg i følge vegtrafikklovens paragraf 3. Og ja, han har vikeplikt når han kommer inn i rundkjøringa for all kryssende trafikk. Men poenget mitt er at DU er ikke kryssende trafikk. Du er en bil som står å venter på å kjøre ut i veien/rundkjøringa langt fram, og DERFOR har ikke fartsbølla vikeplikt for deg. På samma måte har ikke du vikeplikt for noen av bilene som står lenger fram å skal inn i rundkjøringa, uavhengig av dems possisjon i forhold til vikelinja. Og detta med hvem som krysser vikelinja først, har fortsatt INGEN ting å si. Det som betyr noe, er om du vil være til nevneværdig til hinder for fartsbølle eller ikke. Har han LANGT igjen til rundkjøringa kan du antakligvis kjøre uten at det oppstår noen situasjoner, og er han på vei inn samtidig som deg, vil du antakligvis skape en farlig situasjon ved å begynne å kjøre, å er pent nødt til å vente slik du har gjort i alle år.

Så enkelt kan det sies. Fatter ikke hvorfor dette skal være så vanskelig for noen..?

 

EDIT:

Angående at hvem som krysser vikepliktslinjen først normalt er av betydning:

Joda, men i dette tilfellet må man se an en hver situasjon. Kommer det en bil fra venstre når du skal entre rundkjøringen, skal du overholde din vikeplikt. Det vil si, ikke verken hindre eller forstyrre ham. Dersom du enten vil hindre eller forstyrre bilen fra venstre, må du pent stå og vente på din tur.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...