Gå til innhold

Spørsmål om rundkjøring


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Regelen sier vel: førstemann inn i rundkjøringa? Jeg er så lei av å stå og vente på siden av en rundkjøring, fordi de som kommer fra "hovedveien" kjører grisefort bare for å slippe å stoppe. Hvis jeg ser tre biler komme i stor fart mot rundkjøringa, slipper jeg han første gjennom hvis han kjører først inn i rundkjøringa, så kjrøer jeg inn. Men så kommer de to andre i 50-60 km/t og så må jeg jo bare stå og vente, hvis jeg ikke vil bli t-bona...

 

Har 90% misforstått regelen med vikeplikt i rundkjøringer, eller er det bare jeg som er lost? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-98070
Kan ikke se at noen har misforstått regelen her. Både du og de som kjører grisefort ser ut til å forholde seg til vikepliktsregelen.

Kødder du?? Jeg vil ikke kalt å komme i 60 km/t mot en rundkjøring for "å forholde seg til vikepliktsregelen"... som sagt, de stopper ikke, det er JEG som kjører sakte nok til å kunne stoppe, som må stoppe (eller rettere sagt ikke får kjørt inn i rundkjøringen)... de kommer i høy fart, men har god nok tid til å se at jeg kjører inn i rundkjøringen, men stopper likevel ikke fordi de tror at fordi de har høy fart har de rett til å kjøre.

Lenke til kommentar

Står et stort å tydlig skilt når du kjører inn mot rundkjøringa, som er hvitt med rød ramme rundt, og står på huet. Det betyr vikeplikt. Det betyr kort og godt at du har vikeplikt for all kryssende trafikk, slik du ville hatt om det var et vanlig kryss. Om du skal inn på en forkjørsvei å det kommer en i 80 km/t istedefor 60 km/t, har du fortsatt vikeplikt for han sjøl om han bryter en regel ved å kjøre for fort. Hva andre bryter av regler, skal ikke du bry deg så mye med. Så lenge du følger de reglene DU skal holde, så har du gjort ditt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Står et stort å tydlig skilt når du kjører inn mot rundkjøringa, som er hvitt med rød ramme rundt, og står på huet. Det betyr vikeplikt. Det betyr kort og godt at du har vikeplikt for all kryssende trafikk, slik du ville hatt om det var et vanlig kryss. Om du skal inn på en forkjørsvei å det kommer en i 80 km/t istedefor 60 km/t, har du fortsatt vikeplikt for han sjøl om han bryter en regel ved å kjøre for fort. Hva andre bryter av regler, skal ikke du bry deg så mye med. Så lenge du følger de reglene DU skal holde, så har du gjort ditt.

Hakke sagt det er snakk om noen forkjørsvei og at jeg har vikepliktskilt? Les hva jeg skriver du...

Snakker om en vanlig rundkjøring der alle har vikeplikt for hverandre, og det er førstemann inn i rundkjøringa som kjører.

Lenke til kommentar

Hakke sagt du er på noen forkjørsvei heller jeg. Sammenlikna bare rundkjøringer med vanlige kryss for at det skulle værra lettere å forstå da det er samma prinsippet. Om det finnes, så er det i tilfelle SVÆRT få rundkjøringer hvor du ikke har vikepliktskilt inn mot rundkjøringa, så tok det som ei forutsettning om at du har det. Og om du alikevel påstår at det IKKE er noe vikepliktskilt når du kjører inn mot rundkjøringa, så er det høyere-reglen som gjelder, altså bilen som kommer inn på din venstre side som har vikeplikt.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen spesielle regler for rundkjøringer, som det står i linken eg linket til. Det eneste som regulerer vikeplikten er, ja, vikepliktskiltet. Som igjen forteller at her har du som skal inn i rundtkjøringen vikeplikt for alle som er i den, selv om de skulle kjøre feil vei.

 

Så dersom det kommer noen kjørende i 60km/t inn i rundkjøringen og dermed kommer før deg så har du faktisk vikeplikt. De kom tross alt inn i rundkjøringen før deg. Men de bryter sine lover, men du har fortsatt vikeplikt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Virker ikke som folk forstår...

 

En vanlig rundkjøring = vikepliktskilt ved alle innkjøringer - ergo har ALLE vikeplikt. Dermed er det førstemann inn i rundkjøringa som har forkjørsrett. Det er en slik rundkjøring jeg snakker om! De uten skilt med høyreregel finnes det nesten ingen av lenger...

 

Det vesentlige som jeg prøver å forklare er:

Jeg har vikeplikt, og det har de andre som kommer mot rundkjøringen også.

Jeg kjører sakte mot rundkjøringen.

De andre (la oss si det kommer 3 biler) kjører fort.

Jeg er helt ved streken.

De andre bilene har 2 meter igjen.

Jeg kjører over streken.

De andre bilene fortsetter i samme tempo, og regner med at de skal få kjøre gjennom rundkjøringen siden de har høyest fart og kjører gjennom en mer trafikert vei (jeg kommer fra en mindre vei, men alle innkjørslene til rundkjøringen har vikepliktskiltet).

Jeg blir nødt til å stoppe ved kanten av rundkjøringen, fordi hvis jeg bare fortsetter blir jeg åpenlyst t-bona (og ja, jeg kom over streken før de andre).

De andre bilene fortsetter gjennom rundkjøringa, en etter en, fordi siden jeg står stille forstår de det av en eller annen merkelig grunn slik at jeg vil vente på dem...

 

Dette er problemet. Er det ikke slik at siden de ser meg kjøre over streken først, så må de bremse ned og slippe meg gjennom? Hvis alle har like stor rett til å kjøre inn i rundkjøringen, og jeg kommer inn først, må det vel være jeg som skal kjøre selvom jeg kommer i lav fart, og de andre i høy fart?

Lenke til kommentar

Håper du ikke er like aggresiv i trafikken ... :p:D

Jeg skjønner godt hva du prøver å si. De burde helt sikkert ha saknet farten inn mot rundkjøringen for å bidra til mer flytende trafikkavvikling, men de overholder vikepliktsregelen i forhold til trafikken som allerede i rundkjøringen. Mao. de ser til venstre i rundkjøringen - de ser det er klar bane - og kjører inn.

Jeg opplever dette mange ganger selv, men prøver å holde både bilen og kroppen skadefri.

Du er velkommen til å prøve derimot ... ;)

Lenke til kommentar
Det vesentlige som jeg prøver å forklare er:

Jeg har vikeplikt, og det har de andre som kommer mot rundkjøringen også.

Jeg kjører sakte mot rundkjøringen.

De andre (la oss si det kommer 3 biler) kjører fort.

Jeg er helt ved streken.

De andre bilene har 2 meter igjen.

Jeg kjører over streken.

De andre bilene fortsetter i samme tempo, og regner med at de skal få kjøre gjennom rundkjøringen siden de har høyest fart og kjører gjennom en mer trafikert vei (jeg kommer fra en mindre vei, men alle innkjørslene til rundkjøringen har vikepliktskiltet).

Jeg blir nødt til å stoppe ved kanten av rundkjøringen, fordi hvis jeg bare fortsetter blir jeg åpenlyst t-bona (og ja, jeg kom over streken før de andre).

De andre bilene fortsetter gjennom rundkjøringa, en etter en, fordi siden jeg står stille forstår de det av en eller annen merkelig grunn slik at jeg vil vente på dem...

I og med at trafikken går fra venstre mot høyre, altså mot klokka, har du ikke annet valg enn å stoppe, da du har vikeplikt for kryssende trafikk. Stort verre enn det er det ikke.

 

60 km/t er uansvarlig høy fart inn mot en rundkjøring, da man SKAL sette ned farten for en rundkjøring. Uansett, det opphever ikke vikeplikten du har.

Lenke til kommentar
Virker ikke som folk forstår...

 

En vanlig rundkjøring = vikepliktskilt ved alle innkjøringer - ergo har ALLE vikeplikt. Dermed er det førstemann inn i rundkjøringa som har forkjørsrett. Det er en slik rundkjøring jeg snakker om! De uten skilt med høyreregel finnes det nesten ingen av lenger...

 

Det vesentlige som jeg prøver å forklare er:

Jeg har vikeplikt, og det har de andre som kommer mot rundkjøringen også.

Jeg kjører sakte mot rundkjøringen.

De andre (la oss si det kommer 3 biler) kjører fort.

Jeg er helt ved streken.

De andre bilene har 2 meter igjen.

Jeg kjører over streken.

De andre bilene fortsetter i samme tempo, og regner med at de skal få kjøre gjennom rundkjøringen siden de har høyest fart og kjører gjennom en mer trafikert vei (jeg kommer fra en mindre vei, men alle innkjørslene til rundkjøringen har vikepliktskiltet).

Jeg blir nødt til å stoppe ved kanten av rundkjøringen, fordi hvis jeg bare fortsetter blir jeg åpenlyst t-bona (og ja, jeg kom over streken før de andre).

De andre bilene fortsetter gjennom rundkjøringa, en etter en, fordi siden jeg står stille forstår de det av en eller annen merkelig grunn slik at jeg vil vente på dem...

 

Dette er problemet. Er det ikke slik at siden de ser meg kjøre over streken først, så må de bremse ned og slippe meg gjennom? Hvis alle har like stor rett til å kjøre inn i rundkjøringen, og jeg kommer inn først, må det vel være jeg som skal kjøre selvom jeg kommer i lav fart, og de andre i høy fart?

Og hva står det om vikeplikt-skiltet i teoriboka di da kansje? noe slikt som "gjelder til-og-med NESTE kryss", dvs der hvor du krysser vikelinja inn mot rundkjøringa. Etter det har du ikke vikeplikt, å kan stå på rettighetene din, mens alle andre som skal inn mot rundkjøringa, må vike for deg

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan sikten og størrelsen er på rundkjøringa der du prater om Mantea, men man skal være TEMMELIG sikker på at det klar kjørebane hvis man kommer durende i 60 km/t...

 

Tror ikke jeg helt skjønner situasjonen din da. Mener du at de kommer fra venstre? I såfall må du nok pent vente til kjørebanen fra venstre er klar, uansett om du er "over linja" eller ikke. Hvis du mener at de kommer fra høyre og ikke stopper når de ser deg komme, så ville jeg nok brukt tuten...

Endret av trinity89
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Det er en stor rundkjøring med godt sikt. Så sikker på at jeg er først inne i rundkjøringen.

 

Finnes det en regel at man har vikeplikt bare for de som kommer fra venstre, samme om du kjører først inn i rundkjøringa? Jeg har alltid trodd det var slik at den som kjører først inn har forkjørsrett jeg. Hvis det finnes en regel at man kan drite i å stoppe for de som skal inn i rundkjøringen fra høyre og heller gi litt ekstra gass for å kome fortere gjennom, så har jeg vel driti meg ut da...

Lenke til kommentar

Ingen som leste det nomore linket til lenger oppe?

 

Det er viktig å poengtere at trafikk i rundkjøringen ikke må hindres eller forstyrres og at den som har vikeplikten tydelig viser dette ved i god tid sette ned farten eller stanse. På grunn av skiltingen har alle vikeplikt inn mot en rundkjøring. Alle er derfor pålagt å redusere farten inn mot en rundkjøring.
Lenke til kommentar
Finnes det en regel at man har vikeplikt bare for de som kommer fra venstre, samme om du kjører først inn i rundkjøringa? Jeg har alltid trodd det var slik at den som kjører først inn har forkjørsrett jeg. Hvis det finnes en regel at man kan drite i å stoppe for de som skal inn i rundkjøringen fra høyre og heller gi litt ekstra gass for å kome fortere gjennom, så har jeg vel driti meg ut da...

Er det bare meg som ikke henger med her..?

Lenke til kommentar
Det er en stor rundkjøring med godt sikt. Så sikker på at jeg er først inne i rundkjøringen.

 

Finnes det en regel at man har vikeplikt bare for de som kommer fra venstre, samme om du kjører først inn i rundkjøringa?

 

Du skjønner vel hvordan rundkjøringer fungerer? Vikeplikt fra venstre+alle som befinner seg i rundkjøringa? Reagerer du ikke hvis du midt i en rundkjøring må bremse ned for en fra høyre*?

 

*altså ikke ved filskifte, men ellers.

Endret av trinity89
Lenke til kommentar
Du skjønner vel hvordan rundkjøringer fungerer? Vikeplikt fra venstre+alle som befinner seg i rundkjøringa? Reagerer du ikke hvis du midt i en rundkjøring må bremse ned for en fra høyre*?

 

*altså ikke ved filskifte, men ellers.

Vikeplikt fra de som allerede befinner seg inne i rundkjøringa ja, ikke fordi de kommer i full fart fra venstre.

Lenke til kommentar
Det er en stor rundkjøring med godt sikt. Så sikker på at jeg er først inne i rundkjøringen.

 

Finnes det en regel at man har vikeplikt bare for de som kommer fra venstre, samme om du kjører først inn i rundkjøringa? Jeg har alltid trodd det var slik at den som kjører først inn har forkjørsrett jeg. Hvis det finnes en regel at man kan drite i å stoppe for de som skal inn i rundkjøringen fra høyre og heller gi litt ekstra gass for å kome fortere gjennom, så har jeg vel driti meg ut da...

Ja, du har nok driti deg ut. finnes ingen spesielle "rundkjøring-regler". det du skal forholde deg til, er vei-skilta og trafikkreglene, så blir alt i rundkjøringa selv-forklarende. Det blå, runde skiltet med 3 piler inni som peker rundt å rundt, betyr "påbudt kjøre-rettning", dvs at du ikke har lov å svinge til venstre når du kommer inn. Du SKAL kjøre til høyere. Den røde trekanten betyr "vikeplikt til-og-med neste kryss", dvs at du skal vike for ALL kryssende trafikk når du kjører inn, uansett hvor de kommer fra, men i praksis kommer de selvsagt bare fra venstre. og når du er inni rundkjøringa, har du passert "krysset", slik at noe vikepliktskilt ikke gjelder for deg lenger og du har fri vei. Når du skal ut igjen, skal du svinge av til høyere, å skal blinke som du skulle svingt av i et vanlig kryss.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Det er en stor rundkjøring med godt sikt. Så sikker på at jeg er først inne i rundkjøringen.

 

Finnes det en regel at man har vikeplikt bare for de som kommer fra venstre, samme om du kjører først inn i rundkjøringa?

 

Du skjønner vel hvordan rundkjøringer fungerer? Vikeplikt fra venstre+alle som befinner seg i rundkjøringa? Reagerer du ikke hvis du midt i en rundkjøring må bremse ned for en fra høyre*?

 

*altså ikke ved filskifte, men ellers.

Jeg er klar over at du har vikeplikt hvis det kommer en fra venstre som har kjørt rundt i rundkjøringa, eller er inne i innkjøring til venstre. Det jeg snakker om er de som er på vei inn i rundkjøringa (ennå ikke krysset streken) fra venstre, men som ennå ikke har kommet inn men bare setter opp farten og forlanger å kjøre først gjennom. Så står jeg til høyre og venter med to hjul over streken...

 

Jeg ville ikke reagere å bremse ned for en til høyre, nei, hvis jeg ser at han allerede har kjørt inn i rundkjøringen og jeg ennå ikke er over streken. Jeg pleier å bremse ned når jeg kommer til en rundkjøring og ser at litt lenger framme til høyre, er en på vei inn. Jeg har forstått det slik at en rundkjøring skal gi mer flyt i trafikken enn et vanlig kryss, ved at den som kommer først til rundkjøringen får kjøre, dersom det ikke allerede kjører en i rundkjøringen. Hvis jeg skal stoppe opp og vente på køen med biler som kommer fra venstre blir det jo som et vnalig kryss der kun jeg har vikeplikt...

 

 

Ja, du har nok driti deg ut. finnes ingen spesielle "rundkjøring-regler". det du skal forholde deg til, er vei-skilta og trafikkreglene, så blir alt i rundkjøringa selv-forklarende. Det blå, runde skiltet med 3 piler inni som peker rundt å rundt, betyr "påbudt kjøre-rettning", dvs at du ikke har lov å svinge til venstre når du kommer inn. Du SKAL kjøre til høyere. Den røde trekanten betyr "vikeplikt til-og-med neste kryss", dvs at du skal vike for ALL kryssende trafikk når du kjører inn, uansett hvor de kommer fra, men i praksis kommer de selvsagt bare fra venstre. og når du er inni rundkjøringa, har du passert "krysset", slik at noe vikepliktskilt ikke gjelder for deg lenger og du har fri vei. Når du skal ut igjen, skal du svinge av til høyere, å skal blinke som du skulle svingt av i et vanlig kryss.

Gå og troll et annet sted plz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...