Iseneirik Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Jeg har akuratt oppgradert prosessor fra Intel Core 2 Duo: 2,66GHz til Intel Core 2 Duo: 3,33GHz, og når jeg kjører Benchmark får jeg dårligere poengsum enn tidligere :S Når jeg skrudde på PCen i stad og gikk inn i BIOS så var tydeligvis tempraturen på 105 grader O.o så skrudde maskina seg plutselig av... kan dette være et resultat av for tjukkt lag med sånn "thermal paste" som jeg fikk med cpu vifta jeg bruker? Jeg lurer også på, jeg har et program som jeg fikk med hovedkrotet som heter "Dual Core Center" men når det står på så piper det som en slags sirene x) noe som ikke høres helt bra ut vet noen hva som forårsaker dette? -Iseneirik Endret 19. april 2009 av Iseneirik Lenke til kommentar
War Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Hvor mye pasta brukte du? det skal være en liten dråpe som du smører utover ikke som kaviar på en skive. Lenke til kommentar
Iseneirik Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 Hvor mye pasta brukte du? det skal være en liten dråpe som du smører utover ikke som kaviar på en skive. ja :S da brukte jeg nok litt for mye... Lenke til kommentar
007CD Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Du må oppdatere BIOS på maskinen din. Temp sensoren har "Låst" seg grunnet at E0 steppinga ikke er implentert og tror tempen er 105 grader men i virkeligheten er den ikke så høy. Programmet piper fordi det er en temperatur advarsel, og BIOS er vell satt opp til å skru av når den blir 105 grader. Så løsningen er og blir den samme, oppdater BIOSen din. Lenke til kommentar
Iseneirik Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 Du må oppdatere BIOS på maskinen din.Temp sensoren har "Låst" seg grunnet at E0 steppinga ikke er implentert og tror tempen er 105 grader men i virkeligheten er den ikke så høy. Programmet piper fordi det er en temperatur advarsel, og BIOS er vell satt opp til å skru av når den blir 105 grader. Så løsningen er og blir den samme, oppdater BIOSen din. Jeg måtte oppdatere BIOSen for å i det hele tatt få prosessoren til å fungere :S men selve programmet når jeg er inne i windows viser 30 grader... det piper fortsatt :S men i følge BIOS er det 105 grader :/ Lenke til kommentar
War Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Hvilken bios V bruker du? På hvilket hovedkort. Lenke til kommentar
Iseneirik Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 Hvilken bios V bruker du? På hvilket hovedkort. 1.2 på MSI P7N Diamond... 1.3 finnes vel og, men når jeg bruker MSI sin automatiske oppgradering finner den bare 1.2 Nå kommer ikke PCen seg inn i Windows en gang uten å skru seg av... det gjorde den før jeg var inne i BIOS og så på temperaturen... Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 man kan deaktivere at den skrur seg av ved for høy temp. men da MÅ du være sikker på at den ikke blir så varm som bios trur den blir. som en tidligere har sakt. lite kjølepasta er bedre en MYE. sjekk om kjølern sitter ordentlig nedpå cpu. om den står skrått er det ikke rart det blir varmt. Lenke til kommentar
Iseneirik Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 man kan deaktivere at den skrur seg av ved for høy temp. men da MÅ du være sikker på at den ikke blir så varm som bios trur den blir. som en tidligere har sakt. lite kjølepasta er bedre en MYE. sjekk om kjølern sitter ordentlig nedpå cpu. om den står skrått er det ikke rart det blir varmt. Starta PCen nå igjen, så kommer det opp "CMOS checksum bad" F1 = setup F2 = Load previous setup (eller noe sånt) om jeg har fingeren bakpå hovedkortet så kjenner jeg at prosessoren er ganske varm... Lenke til kommentar
007CD Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Du har temp feil om CPU'en med engang du skrur på maskinen fra kaldstart og går inn i BIOS og du ser 105 grader KONSTANT. Da ligger problemet der, men om den gradvis går opp og om kjøleribba kjennes kald så må du sjekke monteringen. Bruker du Intel sin stock kjøler? I så fall skal du få ett godt råd... SKROT den og kjøp en kjøler med bakplate og fjærbelastede skruer, disse vil du slite med å få feil kontakt og de slipper ikke over tid heller. Lenke til kommentar
Iseneirik Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 Du har temp feil om CPU'en med engang du skrur på maskinen fra kaldstart og går inn i BIOS og du ser 105 grader KONSTANT.Da ligger problemet der, men om den gradvis går opp og om kjøleribba kjennes kald så må du sjekke monteringen. Bruker du Intel sin stock kjøler? I så fall skal du få ett godt råd... SKROT den og kjøp en kjøler med bakplate og fjærbelastede skruer, disse vil du slite med å få feil kontakt og de slipper ikke over tid heller. Jeg går inn i BIOS og temperaturen stiger latterlig kjappt, og nei, jeg bruker ikke stock kjøleren, når jeg tok i bruk den nye prosessoren, tok jeg også i bruk denne Lenke til kommentar
bjornw7 Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Har du prøvd å fjernet pasten og satt på en tynnere og mindre lag? Fjern kjøleren og pastaen, deretter legger du et tynt lag. Det skal ikke være mere enn et riskorn du skal legge på og så smøre jevt utover. I tilegg, sjekk at kjøleren sitter godt. Også veldig viktig at du får fjernet ALL den gamle pastaen som ligger på CPU'n! Lenke til kommentar
Iseneirik Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 (endret) jeg fant feilen x) *flau*, det jeg hadde klart å gjøre var å plassere en av ringene fra vifta på feil side, da ble det vel sikkert feil trykk på cpu, og den kjølte ikke ordentlig, takk for all hjelp (kunne aldri tenke meg at en så liten ting kan ha så ekstreme konsekvenser O.o) Endret 19. april 2009 av Iseneirik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå