Gå til innhold

Blacklight/uv farlig for aua?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

UVlys direkte på øynene er farlig fordi det ikke er "lys" i det, dermed regulerer ikke pupillen seg og stenger lyset ute. Ser man lenge nok (hvor lenge nok er er avhengig av styrken på kilden) blir man sveiseblind el. snøblind. Det er det samme som skjer når man går en dag på fjellet om vinteren uten solbriller. Da ha man en høyere konsentrasjon av UV stråler enn i "lavlandet" samtidig som at strålene reflekteres i snøen. Man får altså en høy konsentrasjon av UV stråler som pupillen ikke stenger ute som "lammer" tappene på nethinnen. Dette går som regel over etter en stund, men fører som regel alltid til større eller mindere permanent skade på synet.

Det er også derfor UV lys-kilder som regel også dekker en del av det blå spekteret, for at man skal kunne se at lyset er slått på.

Strengt talt er ikke uv-katodene man får kjøpt til casemodding farlig for deg, bare du ikke stirrer på den over lengere tid. Plasser den gjerne slik i kassen at selve katoden ikke er synelig. Inni kassa di blir lite UV lys reflektert direkte så det reflekterte lyset er ikke farlig. En annen ting er Selvsagt UVlysets effekt på PCen bestanddeler, både ellektronikk og plastikk.

Lenke til kommentar

Vel du er inne på det den på virker, men hvis du trekker det du sier litt lenger ser du at det også påvirker elektronikken. Det at det påvirkter plasten er en vktig del av systemet, også elektrisk. Det at det påvirker kretskortet vil føre til at baner ig loddepunkter får "småskader" over tid. Påvirknigng av plasten i komponent pakningen vil også påvirke elektronikken inni. Skader som ikke nørdvendig vis har drept kortet allerede kan fremskyndes. Jeg kunne lagt ut i det vide og breie om ESD nå, men de ville blitt OT og jeg har ikke tid, for jeg er på jobb ;)

Når det er sagt har jeg både plexiglass (fy fy for ESD) ov UV i kassa mi, så jeg er på ingen måte av den opfatning at man (eller PCen) får et kort og smertefult liv sersom man gjør det, men det er greit at man er oppmerksom på konsekvensene.

Lenke til kommentar

hmm.. og dere som tenker på slike bagateller. tenk på oss som vandrer ofte på utesteder hvor di har sånne uv kanoner på maaaaange watt. damn.død i mårra!!!

serriøst folkens, tur sansynligheta før å dø av å gå over gata en en smule større.

Lenke til kommentar

uff, jeg håper ikke jeg har skremt folk her helt. Som jeg sier tror jeg ikke UV u kassa er den sikre død på kort tid. men jeg ville bare nevne effekten av UV spesielt på øynene våre. Problemet er nemmelig av de fleste naturlige kilder er ubehagelig å stirre mot lenge, men et UV lys-rør ofte ikke er det. Men selvom det ikke er umiddelbart ubehagelig å stirre dirrekte på det er det greit å vite at det ikke er bra for øynene over lengere tid.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Xell: hva har egentlig UV med ESD å gjøre?

Uansett.. tror ikek det er så farlig.. ett sånt lysrør er jo ikek på mange Watt.. jeg har sparepære i UV verson.. den lyser vel med 75W... skadevirkninga av å stirre på den er akkurat den samme som å stirre på ei vanlig 75W sparepære... altså.. det jeg prøver å si er at vanligvis er UV lysrør og slike ting bare lakkert med en spesiel lakk som kun slipper igjennom UV lys (+litt vanlig lys,men det er lite). Det er ikek noe spesielt med lyset i seg selv... det som kan vær4e farlig er å stirre på EKTE UV lysrør... De er av den hvite typen.. den egner seg uhyre dårlig til å ha i PC'er ettersom du ikke får rent "blacklight" (som vi forbinder med UV) men masse synlig lys i tilegg... Disse lysrørene skiller seg fra de vanlige på grunn av at de har et annet belegg på innsiden av glasset som ikke gjør om frekvensen på lyset... vanlige lysrør har et stoff på innsiden som forandrer strålingen inni røret til synløig lys... Det fungerer på samme måte som slike selvlysende ting... de kan kun lades av UV lys..

og en ting til slutt: blåe lysdioder stråler også ut endel UV lys! (sette på X-files theme) :woot: :wink:

Lenke til kommentar
Xell: hva har egentlig UV med ESD å gjøre?

ingenting dirrekte, men grunnen til at jeg trakk det fram var i forbindelse med kommentaren at UV-lys skader ellektronikken. Da nevnte jeg at denne skaden er minimal, men den kan frammskynne "død" forårsaket av andre skader som er ESD relatert. Eksempel: en lederbane kan få en bruddskade pga et "zapp" (en ESD relatert skade), men elektronikken virker fortsatt hvis banen ikke er helt brudt. UV-lys kan da fremmskynne forringelsen av denne skaden og få elekrtonikken til å dø. Grunnen til at jeg ikke gikk dypere inn på det temaet var at det er off topic, så hvis du vil diskutere det mer send meg en PM :)

Uansett.. tror ikek det er så farlig.. ett sånt lysrør er jo ikek på mange Watt.. jeg har sparepære i UV verson.. den lyser vel med 75W... skadevirkninga av å stirre på den er akkurat den samme som å stirre på ei vanlig 75W sparepære... altså.. det jeg prøver å si er at vanligvis er UV lysrør og slike ting bare lakkert med en spesiel lakk som kun slipper igjennom UV lys (+litt vanlig lys,men det er lite). Det er ikek noe spesielt med lyset i seg selv... det som kan vær4e farlig er å stirre på EKTE UV lysrør... De er av den hvite typen.. den egner seg uhyre dårlig til å ha i PC'er ettersom du ikke får rent "blacklight" (som vi forbinder med UV) men masse synlig lys i tilegg... Disse lysrørene skiller seg fra de vanlige på grunn av at de har et annet belegg på innsiden av glasset som ikke gjør om frekvensen på lyset... vanlige lysrør har et stoff på innsiden som forandrer strålingen inni røret til synløig lys... Det fungerer på samme måte som slike selvlysende ting... de kan kun lades av UV lys..

og en ting til slutt: blåe lysdioder stråler også ut endel UV lys! (sette på X-files theme) :woot: :wink:

Her sier du veldig mye og veldig mye at det er helt vanlige men også helt feil oppfatniger av hva UV-lys er. UV-lys er det som får fluoriserende ting til å "reflektere" lys selvom man tillsynelatende ikke lyser noe på det. Blacklight kalles nettopp dette fordi UV-lys er utenfor det synlige spekteret. Du ønsker å skille lysstoffrør som gir annet lys tillegg til UV strålene og "rene" uv-lys. Men det man må huske på er at hvis lyset har fluoriserende effekt er det ikke bra å stirre direkte på kilden (kortere eller lengere avhengig av kilden). Grunnen til dette er at pupillene våre ikke reagerer på dette "lyset" og ikke trekker seg sammen i samme grad som det ville gjort får tilsvarende lys innenfor det synlige spekteret. Dermed slipper mer av de elektromagnetiske strålene inn i øyet og kan gjøre skade på tappene som registerer lyset. Nettopp pga dette er det feil å si at det er like lite skadelig å kikke på en 75W UV-sparepære som en vanlig 75W sparepære. Forskjellen på en vanlig pære og en UV-pære (eller lysstoffrør) er at en vanlig pøre slipper gjennom hele det synlig spekteret (og dermed skaper hvit lys) og litt av UV-spekteret mens en UV-pære slipper gjennom lite av det synlige spekteret (skaper blå/lilla lys) og mye av UV-spekteret. UV-sparepæren som du snakker om slipper gjennom mye synlig lys sammen med UV-lyset og gir dermed øyet bedre mulighet til å beskytte seg (pupillen trekker seg sammen). Du har rett i at blå lyskilder ofte beveger seg over i UV-spekteret, men endel av den ønskede effekten er jo at UV-lakken lyser opp men minimalt med sylig lys i kassa :)

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg ikke gikk dypere inn på det temaet var at det er off topic, så hvis du vil diskutere det mer send meg en PM :)

er jo ikke noe vits i å diskutere noe som er innenfor topic på PM.. da er jo vitsen med forum borte.. men det er en annen sak...

skal ikke påstå at det du sier er feil.. virker som om du har peiling på dette.. :)

uansett: å ha et par UV-lys i kassa eller i taket skader ikke... tror strålinga fra skjermen er farligere... for ikke å snakke om en dag i sola! :o :lol:

Lenke til kommentar

enig med både Smilodon og jonhs, og det har jeg jo sagt i tidligere post også. Har selv UV-lys i kassa, men jeg passer på at det ikke er på når jeg driver å fikser på ting i nærheten av det slik at jeg ikke kikker direkte på det så lenge. På samme måte man beskytter øynene sine med solbriller når man er ute i sola når sola er på det sterkeste, og når man er i solarium.

Så jeg tror ikke du blir akkutt blind av å ha UV-lys i kassa, men hvis noen synes sin nye modda kasse med UV-lys er blitt så stilig at de sitter å stirrer på den i timesvis, så bli ikke overrrasket om øya dine føles litt rar ut etterpå. Økt eksponering til UV-lys øker også sjansen for grå stær når man blir eldere (da blir man gradvis blind), så ta på dere solblriller når dere er ute i sola gutter, og se minimalt direkte på UV-kilden i kassa di ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...