Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Falsk billett - dokumentforfalskning?

Justify

Anbefalte innlegg

Halla, for omtrent et år siden hadde skolen min et ball. Billettene som ble brukt var kun enkle utskrifter på photopapir som arrangørene (medelever) hadde lagt selv. Jeg fant ut av dette og kopierte opp to billetter sammen med en kompis, jeg tok ikke penger for å gjøre dette (Vet at det fortsatt er umoralsk, så ikke gidd å klage på det). Nå har en av arrangørene funnet ut av dette og han truer med å anmelde meg for dokumentforfalskning. Jeg vet at jeg ikke ville blitt dømt i en rettsak, ettersom at billettene etter all sannsynlighet har blitt kastet i søppelet (rykter holder vel ikke som bevis?). Spørsmålet mitt er; er det jeg og min kompis gjorde dokumentforfalskning etter straffeloven og kunne vi ha blitt straffet for det i en rettsak?

Endret av Justify
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 182. Den, der i retsstridig Hensigt benytter som ægte eller uforfalsket et eftergjort eller forfalsket Dokument eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med Fængsel indtil 2 Aar, men indtil 4 Aar, naar der handles om et indenlandsk eller udenlandsk offentligt Dokument.

Har Benyttelsen fundet Sted i Hensigt at skaffe Bevis for et berettiget eller at beskytte mod et uberettiget Krav, anvendes Bøder eller Fængsel indtil 1 Aar.

Definisjonen av 'Dokument' står for øvrig i strl § 179. Da billetten inneholder et "Tilkjendegivende" (et utsagn) som er "af Betydning som Bevis for en Ret" er det altså et dokument i lovens forstand.

Det er også på det rene at du har benyttet dokumentet som om det var ekte. Det er videre brukt i "rettsstridig Hensigt" idet du har brukt billetten for å få adgang til et arrangement du ikke hadde rett til å få adgang til.

De spesielle vilkårene for straffbarhet er altså oppfylt. Du er også erstatningspliktig etter de alminnelige erstatningsreglene, uten at jeg orker å skrive en lengre utredning om hvorfor akkurat nå... ;-)

Når det gjelder spørsmålet om 'bevis' har vi fri bevisbedømmelse i Norge, så hvis ryktene er overbevisende nok kan du dømmes. En oversikt over hvem det er solgt billetter til (ikke deg), bevis for at du faktisk var der, og et overbevisende vitnesbyrd fra inngangskontrolløren om at han faktisk sjekket at du hadde billett vil i utgangspunktet kunne være nok.

Du og kompisen din kan jo bare skylde på hverandre.

Da må de jo bevise hvem som lagde disse bilettene, for bare å bruke en uekte billett for å komme seg inn vil uansett aldri havne i noen rettsal.

Nja, hvis Orderuddommen får noen rettspresedens utenfor selve området "drap" kan dere begge dømmes for medvirkning selv om man ikke kan bevise hvem av dere som gjorde det.

Lenke til kommentar
Takk for svaret :) De hadde ingen logg over hvem de solgte til så det skal nok gå bra.

Husk at i en erstatningssak er beviskravet lavere enn i en straffesak. Og hvis noen finner denne posten på internett er det et bevis, selv om du ikke har identifisert deg selv ved navn.

For øvrig, siden du ønsket deg frabedt moralisering, så vil jeg nøye meg med å si at det er din juridiske plikt til å gjøre opp for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...