Gå til innhold

Hvorfor SuSE er bedre enn RedHat

Anbefalte innlegg

Trekker tilbake at man må knote mer med RH enn SuSE..

extremetech.com

Runner Up: SuSE (8.1)

SuSE has a blend of many of the same features found in Red Hat and Mandrake. SuSE is available on many different processors (Intel, Sparc, Alpha, IBM mainframe) just like Red Hat. SuSE has a good installation program and a very good disk resizing program, just like Mandrake. We didn't like SuSE quite as well as either Red Hat or Mandrake, because every release always seems to include something that just doesn't work quite right. We think this is because SuSE Linux AG chooses not to have an open testing cycle where customers can test on their hardware and report problems. If everything in the SuSE distribution was as good as their Control Center and disk resizer, this distro would be equal to Mandrake. As it is, I was disappointed.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poenget er man skal ikke måtte bruke de 30 minuttene...

Liker prinsippet med distroer for da kan man bruke de letteste, mest nybegynnervennlige distroene i starten, og heller gå over til noen litt vanskeligere hvis man føler at man vil lære mer.

Når det gjelder M$ tilstander så kommer det aldri til å forekomme så lenge vi har distroer å velge mellom...

MarcelSB

For en nybegynner tar den nok mer enn 30 minutter å finne ut hvordan du kompilerer en kjerne + finner den MP3-rpmen...

Edit: Det er jo en RPM for NTFS-støtte, men de må allikevell finne ut av mount, fstab, rpm o.s.v.

Når jeg installerte redhat for første gang fant jeg så vidt ut hvordan jeg installerte aMSN...

Lenke til kommentar

Så lenge hardware produsenter som Dell, HP, IBM og FujistuSiemens ikke begynner å shippe ferdiginstallerte versjoner av Linux til sine desktopkunder, vil Windows ha evig monopol.

Det jeg mener er at når man først har Windows ferdig satt opp på maskinen sin, så skal det mye til før man begynner å tenke på alternativer. Det jeg syns er at når folk får lyst til å prøve noe annet (les Linux), så vil de ha et OperativSystem der alt funker fra starten av, slik at de ikke flyr tilbake til Windows igjen :yes:

Easy-to-use distroer som SuSE og Mandrake hjelper til i denne prosessen ved at de er enkle å installere, og ved at alt funker fra start...

MarcelSB

Lenke til kommentar
Så lenge hardware produsenter som Dell, HP, IBM og FujistuSiemens ikke begynner å shippe ferdiginstallerte versjoner av Linux til sine desktopkunder, vil Windows ha evig monopol.

Det jeg mener er at når man først har Windows ferdig satt opp på maskinen sin, så skal det mye til før man begynner å tenke på alternativer. Det jeg syns er at når folk får lyst til å prøve noe annet (les Linux), så vil de ha et OperativSystem der alt funker fra starten av, slik at de ikke flyr tilbake til Windows igjen :yes:

Easy-to-use distroer som SuSE og Mandrake hjelper til i denne prosessen ved at de er enkle å installere, og ved at alt funker fra start...

MarcelSB

Godt poeng!

Kanskje jeg nå fant ut hva jeg skal gjøre når jeg blir stor?

Nemlig: Danne ett non-Microsoft firma som distributerer PCer med Linux/FreeBSD preinstallert (distro kan velges av kunde)!

Det hadde vi trengt! Noen som er med?

Lenke til kommentar
Trekker tilbake at man må knote mer med RH enn SuSE..

extremetech.com

Runner Up: SuSE (8.1)

SuSE has a blend of many of the same features found in Red Hat and Mandrake. SuSE is available on many different processors (Intel, Sparc, Alpha, IBM mainframe) just like Red Hat. SuSE has a good installation program and a very good disk resizing program, just like Mandrake. We didn't like SuSE quite as well as either Red Hat or Mandrake, because every release always seems to include something that just doesn't work quite right. We think this is because SuSE Linux AG chooses not to have an open testing cycle where customers can test on their hardware and report problems. If everything in the SuSE distribution was as good as their Control Center and disk resizer, this distro would be equal to Mandrake. As it is, I was disappointed.  

Vi snakker om SuSE 8.2 her, som skal være vesentlig mye bedre enn 8.1...

8.1 hadde alt for mange bugs, og fancy funksjoner som ikke funka. Dessuten var det mange av programmene som fikk seg-fault første gang man kjørte dem ( MPlayer f.eks.)..

Alt dette skal være fiksa i den nye versjonen...

MarcelSB

Lenke til kommentar

Sukk. Det er denne innstillingen som gjør Linux til et marginalt operativsystem og som gjør at vi fremdeles lever under et Microsoft tyranni.  

De aller fleste brukerne av datamaskiner er ikke interessert i å sette de opp, konfigurere og utforske operativsystemet. De setter seg ved datamaskinen for å utføre en oppgave og blir denne oppgaven vanskeliggjort av tekniske hindringer så skaper det frustrasjon og de forlater datamaskinen uten å ha fullførte oppgaven sin.  

Så sant så sant. For de fleste er en pc et hjelpemiddel, og ikke et mål i seg selv. Mange brukere på dette forumet har glede av å lære seg et system skikkelig, finne ut hvordan ting fungerer osb. For hvermannsen er det viktigeste at eposten hans kommer dit den skal, at officeprogrammene er bra, etc etc, uten at han trenger å gjøre for mye for å få ting til å fungere.

Svaret på spørsmålet: "hva er en bra distro" kommer derfor an på hvem du spør. For 99% av befolkningen er en bra distro den mest forståelige distroen. Mange distroer er bra, men jeg våger påstanden at alle har en vei å gå før de er så lette å installere/konfigurere som de bør være. Sjekk forresten denne artikkelen, som gir noen interessante synspunkt på hva som kreves før Linux er 100% klar for desktopen.

Lenke til kommentar

offtopic, men neste versjon av suse vil vel ha den nye kjernen som det er store forhåpninger til? (hastighet bl.a.)

"The next big upgrade of the Linux kernel, now known to be Version 2.6, will provide significant performance gains on higher-end machines as well as more responsiveness on the desktop"

Lenke til kommentar
Sjekk forresten denne artikkelen, som gir noen interessante synspunkt på hva som kreves før Linux er 100% klar for desktopen.

Må si at den artikkelen var helt KONGE. Er det desidert beste jeg har lest om *nix på veldig lenge. Et av punktene som artikkelforfatteren mener må forbedres, er hvordan filstrukturen møter brukeren... Må si at selv om jeg har knotet en del med linux, og har brukt det daglig i en stund. Men, filstrukturen, og hvor de forskjellige tingene ligger eller burde ligge fremdeles litt av et mysterium. /bin? /sbin? /usr/bin? /usr/locale/...?

Artikkelen anbefales. virkelig

Lenke til kommentar
[Må si at den artikkelen var helt KONGE. Er det desidert beste jeg har lest om *nix på veldig lenge. Et av punktene som artikkelforfatteren mener må forbedres, er hvordan filstrukturen møter brukeren... Må si at selv om jeg har knotet en del med linux, og har brukt det daglig i en stund. Men, filstrukturen, og hvor de forskjellige tingene ligger eller burde ligge fremdeles litt av et mysterium. /bin? /sbin? /usr/bin? /usr/locale/...?

Artikkelen anbefales. virkelig

Egentlig så synes jeg filstrukturen er helt grei jeg, det tar bare litt tid å bli vant til den hvis man kommer fra windows. Tenk deg det rotet som blir hvis man skal ha symlinker overalt, som han foreslår. Høres ut som et forferdelig rot.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri likt Redhat. Først og fremst siden de ikke holdt seg til standarder for init og oppsett. Jeg ble rimelig arg den gangen jeg skulle sette opp RH for en kammerat og oppsettskriptene krasjet. Det var fryktelig irriterende å ikke finne filene jeg trengte for å sette opp manuelt. Dette var riktignoknoen år siden og det er mulig at de har forbedret seg, men jeg kommer ikke til å bruke RH hvis jeg kan ungå det.

SuSE derimot har jeg hatt et godt forhold til. Ikke minst den gang jeg satt med modem. Jeg kjøpte SuSE fordi utvalget av programvare som fulgte med var mer enn rikelig, noe som betraktelig minsket behovet for ftp.

Nå har jeg ganske dårlig råd så SuSE 8.1 installerte jeg over ftp, men jeg regner med at jeg kommer til å kjøpte 8.2 (eller kanskje jeg venter til 8.3)

Det største "problemet" med at distroene blir mer avanserte og "out-of-the -box" er at jeg begynner å miste litt oversikt over oppsett og konfigurasjon, så snart må jeg nok sette igang med LFS.

Lenke til kommentar
Før eg prøvde Linux trodde eg det var et ekstremt avansert system...

RH8 forandret dette synet og gidde meg et GODT førsteintrykk av linux!

Hvis du syntes RH 8 var bra, tenk hvor bra du kommer til å syns SuSE 8.2 er da :D

MarcelSB

Lenke til kommentar
Før eg prøvde Linux trodde eg det var et ekstremt avansert system...

RH8 forandret dette synet og gidde meg et GODT førsteintrykk av linux!

Hvis du syntes RH 8 var bra, tenk hvor bra du kommer til å syns SuSE 8.2 er da :D

MarcelSB

Sikker på du ikke blir betalt av SuSE? :o :D

Lenke til kommentar

Bra tråd folkens!

Det jeg synes er veldig viktig er at det er lett å finne informasjon og å få hjelp _når_ (ikke hvis) jeg støter på problemer. FreeBSD har god dokumentasjon. Debian har jeg nettopp oppdaga, har mange store gode bøker liggende online og har også et stort brukermiljø. Redhat er størst. Jeg har ikke undersøkt hvor mye og hvor bra dokumentasjon som finnes til Redhat gratis online.

Suse har et ganske tynt brukermiljø utenom Tyskland. Det er mange færre her på forumet som bruker Suse enn Debian og Redhat. Gruppene under usenet om Suse på engelsk er mye mindre trafikk på enn for mange andre distroer. Dette gjør at jeg ikke vil gå for Suse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...