MarcelSB Skrevet 29. april 2003 Forfatter Del Skrevet 29. april 2003 Skjønner. Er nok ganske hekta selv :wink: Mac OS X er i alle fall UNIX-basert, akkurat som Linux, hvis det skulle være noen trøst... Det er egentlig ganske teit at SuSE har gitt opp PPC (Eller har de?)... MarcelSB Lenke til kommentar
iDude Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Skjønner. Er nok ganske hekta selv :wink: Mac OS X er i alle fall UNIX-basert, akkurat som Linux, hvis det skulle være noen trøst... Det er egentlig ganske teit at SuSE har gitt opp PPC (Eller har de?)... MarcelSB Jeez... Hva er poenget med å erstatte OSX med Linux? Som Desktop-OS har både Linux og windows lang vei igjen... (ja, jeg er klar over at dette er et spørsmål om smak, akkurat som hvilken Linux-distro som er best ) Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Hvis dere er interesserte i å teste ut SuSE 8.2 finnes den i Live-Eval Versjon, som er en komplett utgave av OS'et som kjører rett fra cd, akkurat som Knoppix. Men husk at dette bare er et snap av det komplette OS'et... Du kan få tak i iso'et til Live-Eval her (sunet.se) :wink: MarcelSB Ypperlig! Perfekt for en lat, nysgjerrig fyr som meg... Men er det noen som vet om det er andre distroer enn SuSe og Knoppix som kommer slik? Evt noen linker, er mest interessert i å se Debian og Madrake og evt RedHat. Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Hvis dere er interesserte i å teste ut SuSE 8.2 finnes den i Live-Eval Versjon, som er en komplett utgave av OS'et som kjører rett fra cd, akkurat som Knoppix. Men husk at dette bare er et snap av det komplette OS'et... Du kan få tak i iso'et til Live-Eval her (sunet.se) :wink: MarcelSB Ypperlig! Perfekt for en lat, nysgjerrig fyr som meg... Men er det noen som vet om det er andre distroer enn SuSe og Knoppix som kommer slik? Evt noen linker, er mest interessert i å se Debian og Madrake og evt RedHat. http://www.distrowatch.com/dwres.php?resource=cd Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Hehe nptl er latterlig enkelt å fikse i gentoo, etter installasjon til og med. arrggghhh... Jeg vet iallefall at Red Hat 9 har det Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 29. april 2003 Forfatter Del Skrevet 29. april 2003 Prøver du å irritere meg nå MarcelSB Lenke til kommentar
iDude Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Ulrich Drepper recently announced the first public release of the Red Hat sponsored "Native POSIX Thread Library" (NPTL). He explained, "Unless major flaws in the design are found this code is intended to become the standard POSIX thread library on Linux system and it will be included in the GNU C library distribution." One test mentioned in Ulrich's email - running 100,000 concurrent threads on an IA-32 - generated some interesting discussion. Ingo Molnar explained that with the current stock 2.5 kernel such a test requires roughly 1GB RAM, and the act of starting and stopping all 100,000 threads in parallel takes only 2 seconds. In comparison, with the 2.5.31 kernel (prior to Ingo's recent threading work), such a test would have taken around 15 minutes. Red Hat sponsored, MarcelSB Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 29. april 2003 Forfatter Del Skrevet 29. april 2003 Hehe Nei det er ikke sånn at jeg på død og liv hater RH, det var jo min første distro... Syns bare de to seneste versjonene har vært elendige, og virker skremmende for nybegynnere... MarcelSB PS. Har satt ny dagsrekord i antall poster i dag: 51 stk Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Kan du ikke lære deg GIMP da. Det er mange proffe som bruker den Bare ta en titt på KDE-look. De fleste wallpaperne derfra er lagd i GIMP. Du kan tro jeg har forsøkt å bruke gimp. Men CMYK'en til Gimp er herpa og Postscriptet fungerer dårlig. Dessuten er det ingen direkte god løsning for publisering, -> Quark. Greit, jeg kunne nok gjort hovedsaken av det grafiske arbeidet i gimp, bruker stort sett airbrush og tablet uansett, MEN, jeg må også gjøre det noe så inni gampen fort noen ganger og holde høy produktivitetsfaktor, og Gimp har rett og slett ikke et nok strømlinjeformet GUI. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 29. april 2003 Forfatter Del Skrevet 29. april 2003 Cross-Over office fra CodeVeawers, eller hva de nå heter, skal kunne kjøre photoshop... Men det er lukket kode og koster penger, så noe særlig godt alternativ er det ikke MarcelSB Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Gi SuSE et forsøk. Følg med den 11 og 12 Mai, da jeg sannsyligvis kommer til å legge ut installasjonsguide til 8.2 versjonen... RedHat stinker fordi: - Det er treigt Ja? Hva får deg til å tro at Suse er så mye kjappere? - Det er lite out-of-box Lager du hardwaren din selv eller? Etter at isdnkortet mitt fikk støtte i rh6.2 har all hardwaren min fungert ut av boksen med redhat. - Ikke støtte for NTFS i default kjerne - Ikke støtte for mp3 grunnet paranoia med lisenser Pes ass, tar jo hele 30 sek å fikse. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 30. april 2003 Forfatter Del Skrevet 30. april 2003 Som sagt tidligere så syns jeg ikke RedHat er så dårlig hvis du har peil. Da er disse problemene relativt enkle å fikse, men som et første møte med linux er det ikke spes inponerende når du får en distro som ikke kan spille av musikken din, som ikke kan lese det du har på windoze diskene dine, osv... Detter er ikke så lett for de som ikke vet hva en rpm er vettu... Hvis du leser linken i den første posten i tråden så ser du at SuSE er ganske mye kjappere enn det RedHat er, dessuten er RH kjent for å ha treige kjerner... Når jeg mener out of box, sikter jeg til ntfs mp3, og diverse andre småting... Harware detection til RH er det ikke noe i veien med... MarcelSB Lenke til kommentar
Klette Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Som sagt tidligere så syns jeg ikke RedHat er så dårlig hvis du har peil. Da er disse problemene relativt enkle å fikse, men som et første møte med linux er det ikke spes inponerende når du får en distro som ikke kan spille av musikken din,MarcelSB Her må jeg si meg uenig... Tok hele to google søk og to rpm pakker... ALLE klarer det......er et eller annet som her RedHat NTSF project eller.no, husker ikke.. men de har rpm or støtte av ntsf i hvertfall. For mp3 bare søke på Redhat mp3 så får du svaret! Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 30. april 2003 Forfatter Del Skrevet 30. april 2003 Newbies vil ikke søke og bruke tid på å fikse ting... Når jeg en gang var ny på linux, så var det mange ting jeg ikke fikk til, men da bare ga jeg opp, og tilbake til Windoze i et par måneder før jeg prøvde igjen med en ny distro... Det var tider det Jeg er sikker på at det er mange av de som prøver RH som førstedistro og som klarer å fikse dette, men uansett så sitter de igjen med et dårligere inntrykk av Linux enn det de ville hatt hvis de fikk alt out of box (Sånn som med SuSE :wink: )... MarcelSB Lenke til kommentar
xeon Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Newbies vil ikke søke og bruke tid på å fikse ting...Når jeg en gang var ny på linux, så var det mange ting jeg ikke fikk til, men da bare ga jeg opp, og tilbake til Windoze i et par måneder før jeg prøvde igjen med en ny distro... Det var tider det Jeg er sikker på at det er mange av de som prøver RH som førstedistro og som klarer å fikse dette, men uansett så sitter de igjen med et dårligere inntrykk av Linux enn det de ville hatt hvis de fikk alt out of box (Sånn som med SuSE :wink: )... MarcelSB For det første: Linux er ikke Windows.. Hva i all verden er poenget med linux hvis ikke du skal knote litt og lære noe nytt da? For det andre, så synes jeg RH og rpm systemet nesten er _litt_ for enkelt.. Slik som jeg ser det så er nesten noe avn poenget med linux at man skal lære noe og i det minste forstå litt av det som ligger bak selvom kanskje ikke RH er det beste valget da, men det er mye bra dokumentasjon til RH. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 30. april 2003 Forfatter Del Skrevet 30. april 2003 For det første: Linux er ikke Windows.. Hva i all verden er poenget med linux hvis ikke du skal knote litt og lære noe nytt da? For det andre, så synes jeg RH og rpm systemet nesten er _litt_ for enkelt.. Joda, det er jeg enig i, liker å knote litt selv jeg nå... Men her snakker vi om harcore nybegynnere, og jeg likte ikke å knote rundt så fælt når jeg var mindre, ville bare ha noe som funka, det var det. Hvis Linux noengang skal kunne vinne kampen mot micro$oft (noe jeg ser på som ekstremt viktig), så må det skje på desktop sida, og da må vi også lage nybegynnervennlige systemer der man slipper å knote, og der alt, og da mener jeg absolut alt, fungerer out-of-box Redhat er ikke distroen for den jobben... MarcelSB Lenke til kommentar
Shetil Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Her må jeg si meg uenig... Tok hele to google søk og to rpm pakker... ALLE klarer det......er et eller annet som her RedHat NTSF project eller.no, husker ikke.. men de har rpm or støtte av ntsf i hvertfall. For mp3 bare søke på Redhat mp3 så får du svaret! For det første: Linux er ikke Windows.. Hva i all verden er poenget med linux hvis ikke du skal knote litt og lære noe nytt da? For det andre, så synes jeg RH og rpm systemet nesten er _litt_ for enkelt.. Slik som jeg ser det så er nesten noe avn poenget med linux at man skal lære noe og i det minste forstå litt av det som ligger bak selvom kanskje ikke RH er det beste valget da, men det er mye bra dokumentasjon til RH. Sukk. Det er denne innstillingen som gjør Linux til et marginalt operativsystem og som gjør at vi fremdeles lever under et Microsoft tyranni. De aller fleste brukerne av datamaskiner er ikke interessert i å sette de opp, konfigurere og utforske operativsystemet. De setter seg ved datamaskinen for å utføre en oppgave og blir denne oppgaven vanskeliggjort av tekniske hindringer så skaper det frustrasjon og de forlater datamaskinen uten å ha fullførte oppgaven sin. Trenger Linux disse brukerne? Ja, så absolutt. De fører med seg masse penger og ressurser som blir brukt på å utvikle bedre operativsystem. Et operativsystem som er enkelt å bruke er også bra for datakyndige brukere. De som absolutt vil lære kan sette opp Linxu fra scratch. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke RedHat ikke er distroen til å ta store deler av linux-desktop markedet når den tiden kommer.. Personlig så håper jeg virkelig ikke at vi går mot MS tilstander.. En av grunnene til at jeg har valgt linux er at ikke alt er å trykke next -> next -> accept -> install -> finish.. Hvis du tar noe av poenget.. Ikke skjønner jeg hvorfor du klager på at RH ikke fungerer out-of-the-box.. Bruker du 30 minutter så bør du garantert ha både ntfs og mp3 støtte, og ntfs partisjonen mountet under /mnt eller.no... Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 30. april 2003 Forfatter Del Skrevet 30. april 2003 Poenget er man skal ikke måtte bruke de 30 minuttene... Liker prinsippet med distroer for da kan man bruke de letteste, mest nybegynnervennlige distroene i starten, og heller gå over til noen litt vanskeligere hvis man føler at man vil lære mer. Når det gjelder M$ tilstander så kommer det aldri til å forekomme så lenge vi har distroer å velge mellom... MarcelSB Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 For det første: Linux er ikke Windows.. Hva i all verden er poenget med linux hvis ikke du skal knote litt og lære noe nytt da? For det andre, så synes jeg RH og rpm systemet nesten er _litt_ for enkelt.. Slik som jeg ser det så er nesten noe avn poenget med linux at man skal lære noe og i det minste forstå litt av det som ligger bak selvom kanskje ikke RH er det beste valget da, men det er mye bra dokumentasjon til RH. Sukk. Det er denne innstillingen som gjør Linux til et marginalt operativsystem og som gjør at vi fremdeles lever under et Microsoft tyranni. De aller fleste brukerne av datamaskiner er ikke interessert i å sette de opp, konfigurere og utforske operativsystemet. De setter seg ved datamaskinen for å utføre en oppgave og blir denne oppgaven vanskeliggjort av tekniske hindringer så skaper det frustrasjon og de forlater datamaskinen uten å ha fullførte oppgaven sin. Trenger Linux disse brukerne? Ja, så absolutt. De fører med seg masse penger og ressurser som blir brukt på å utvikle bedre operativsystem. Et operativsystem som er enkelt å bruke er også bra for datakyndige brukere. De som absolutt vil lære kan sette opp Linxu fra scratch. Meget bra sagt! Selv om Linux brukere liker å brife med shellene sine og ikke liker såkallte "herdagsfolk" som bruker datamaskinen som et hjelpemiddel til å få en jobb gjort raskt og enkelt (istendenfor å bruke livet på å lære seg å bruke en datamaskin), så kan ikke et operativsystem overleve uten den 'vanlige' brukere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå