angelique__ Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 det med mp3 støtte er vel ikke så farlig , tar jo ikke lang tid å få kompilert inn støtte for det , men de andre punktene er grunn nok til å holde seg unna RH, (i hvertfall redhat 8.0 og 9.0). har selv prøvd redhat 7.0 , 7.2 og 8.0 og det er kun 7.0 og 7.2 jeg likte av de 3. 8.0 var treg og dette må vel være den eneste linux distroen som jeg har blitt sur på. redhat har latt seg selv forfalle fra et topp operativsystem til en møkka os. beklager til alle dere som synes at RH er topp , jeg gjør det ikke. Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 holder meg til mdk cooker jeg, den har et pakke program (urpmi) som funker bra dersom du har en del serveren lagt inn http://plf.zarb.org/~nanardon/urpmiweb.php kan finnes der. de har oppdateringer gratis (noe som ikke rh har lenger) -tinger funker ut av boxen, dual monitor, dma på hdene osv.. alle de små tingene som rh ikke gidder (eller ikke liker eller.no) -det er mye bugs med rh,, ja mere enn i mdk cooker Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 29. april 2003 Forfatter Del Skrevet 29. april 2003 mdk cooker er en bra greie Mandrake er et godt operativsystem, men syns ikke det er like gjennomført og helhetlig som det SuSE er. Til nybegynnere er mdk supert, men det stopper ofte der... MarcelSB Lenke til kommentar
Shetil Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 SuSE 8.2 er en kjempegod distro! Mange av de tingene som var irriterende og fungerte mindre godt i 8.0 (har ikke prøvd 8.1) har blitt rettet på. Jeg vil fremheve Yast2 og YOU som har blitt veldig bra. Og for nybegynnere: Prøv SuSE 8.2! Det er uhyre egentlig å installere, enkelt å bruke, ser bra ut og er _ikke_ Microsoft. Har selv aldri vært noe fan av Linux og har stort sett holdt meg til Windows, men SuSE har virkelig imponert meg. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 29. april 2003 Forfatter Del Skrevet 29. april 2003 SuSE 8.2 er en kjempegod distro! Mange av de tingene som var irriterende og fungerte mindre godt i 8.0 (har ikke prøvd 8.1) har blitt rettet på. Jeg vil fremheve Yast2 og YOU som har blitt veldig bra. Det er akkurat det jeg har hørt, og det er grunnen til at jeg gleder meg så sinnsykt til 11. Mai. YOU og YaST2 var ganske slette i 8.0, YaST2 var forbedret i 8.1, men ikke YOU. Nå rapporteres det om at både YaST og YOU fungerer strålende Har du kjøpt SuSE du eller? MarcelSB Lenke til kommentar
maggen Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 de har oppdateringer gratis (noe som ikke rh har lenger) Bare får å få det sagt: Det er fremdeles gratis å få oppdateringer til RedHat 9.0. Man må riktignok registrere seg på rhn.redhat.com, og som demo-bruker kan man bare ha oppdatering på ett system. Dette med oppdateringer er faktisk noe som RH er veldig dyktige på, redhatnetwork-sidene er veldig gode. MEN: en god nettside hjelper ikke på at ting ikke fungere out-of-the-box... Nå, 1 mnd etter at operativsystemet er sluppet er det ennå ikke kommet gode fixer på relativt kjente problemer, som problemer med audio og kompilering av enkelte programmer. Man må fremdeles lese seg gjennom diverse merkelige newsgroups for å finne løsninger. Det er ikke bra nok :-? Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 29. april 2003 Forfatter Del Skrevet 29. april 2003 Hvis dere er interesserte i å teste ut SuSE 8.2 finnes den i Live-Eval Versjon, som er en komplett utgave av OS'et som kjører rett fra cd, akkurat som Knoppix. Men husk at dette bare er et snap av det komplette OS'et... Du kan få tak i iso'et til Live-Eval her (sunet.se) :wink: MarcelSB Lenke til kommentar
iDude Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Et minus ved SuSe er jo at du ikke kan laste ned .isoene : :-? Hva er Suse sin motivasjon for ikke å gjøre isoene tilgjengelig egentlig? Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Et minus ved SuSe er jo at du ikke kan laste ned .isoene : :-? Hva er Suse sin motivasjon for ikke å gjøre isoene tilgjengelig egentlig? Vil tro det er å få inn mer penger siden nybegynnere ikke bare kan laste ned isoene og innstalere. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 29. april 2003 Forfatter Del Skrevet 29. april 2003 Hva er Suse sin motivasjon for ikke å gjøre isoene tilgjengelig egentlig? Fordi det er kommersielle programmer på isoene, og de derfor ikke kunne ha lagt dem ut gratis, det du kunne ha gjort var å modde iso'ene (ta bort alt kommers), men det har de ikke giddet... Jeg syns "legge 18 MB cd/4MB på diskett, kjøre, taste ip og mappenavn"-FTP-Installeringa er en bedre løsning enn "sitte å laste ned i 10 timer (704/384 NGT Bravo), og brenne i halvtime"-CD-Installeringa. Men det er jo klart at CD-Installering har sine fordeler ved f.eks. installering på flere systemer, eller ved reinstallering... FTP-Installering tar ~3 timer for meg... Tror ikke SuSE vil noe vondt med dette, de vil vel bare lage et godt OS, og derfor har de tatt med kommersielle programmer, fordi de er bedre i sitt felt enn det OpenSource programmene på det feltet er. MarcelSB Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 29. april 2003 Forfatter Del Skrevet 29. april 2003 Vil tro det er å få inn mer penger siden nybegynnere ikke bare kan laste ned isoene og innstalere. Å installere fra ftp er omtrent like vanskelig som å lage en Windows oppstartsdisk. Det eneste du trenger å huske er en ip og et mappenavn. Vanskelig? MarcelSB Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Selvgjort er velgjort. Vet at det ikke er verre enn å følge en guide, men så har man sjangsen til å legge inn litt stæsj som du vil ha.... f.eks NTPL i Glibc... (ARRGGHHH, hvorfor oppdaget jeg ikke det før _etter_ at jeg hadde mekka LFS?) En fordel er også at etter en LFS så kjenner du systemet ditt ganske godt... Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 to ord: Photoshop Quark *banne* Jeg har *SÅ* lyst å bruke linux på fulltid, men siden jeg er illustratør er ikke linux noe alternativ før disse programmene er skikkelig kjørbare.. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 29. april 2003 Forfatter Del Skrevet 29. april 2003 to ord: Photoshop Quark *banne* Jeg har *SÅ* lyst å bruke linux på fulltid, men siden jeg er illustratør er ikke linux noe alternativ før disse programmene er skikkelig kjørbare.. Kan du ikke lære deg GIMP da. Det er mange proffe som bruker den Bare ta en titt på KDE-look. De fleste wallpaperne derfra er lagd i GIMP. Selvgjort er velgjort.Vet at det ikke er verre enn å følge en guide, men så har man sjangsen til å legge inn litt stæsj som du vil ha.... f.eks NTPL i Glibc... (ARRGGHHH, hvorfor oppdaget jeg ikke det før _etter_ at jeg hadde mekka LFS?) En fordel er også at etter en LFS så kjenner du systemet ditt ganske godt... LFS er stilig, har planer om å kjøre det på FTP-Servern min. Men det tar bare så sinnsykt lang tid å kompilere på en 400 Mhz... Men her snakker vi jo om Linux for nybegynnere, og LFS er ikke akkurat lett som en plett MarcelSB Lenke til kommentar
drall Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Hehe nptl er latterlig enkelt å fikse i gentoo, etter installasjon til og med. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Er enig i at SuSE er en bra plass å starte. Startet selv med denne distroen, tilbake i 5.3-tiden. Så oppgraderte jeg til versjon 6.2 som jeg fortsatt kjører på min gamle maskin. Kjører 8.1 på min vanlige nå, og er svært fornøyd med denne. En av grunnen til at SuSE passer bra til nybegynnere er YaST, eller YaST2 som den ny heter. Her kan man administrere hele systemet fra en plass, noe som er en fordel når man er ny på Linux og ikke vet hvor man skal finne alle konfigurasjonsfilene. Uansett så er distroen veldig bra out of the box som nevnt tidligere. Ikke mye vas jeg har vært nødt til å gjøre. Kjørte RedHat 7.3 en periode, og dette var BRA! Gikk over til versjon 8.0 og det var IKKE bra! Debian har jeg bare prøvd såvidt på den gamle maskinen, men dette gikk ikke bra. Debian liker tydeligvis ikke hardwaren der. Slacware var det også en del problemer med. Er ikke så dyktig å konfe alt manuelt, så det var kanskje like greitt Og jeg orka ikke stresse mer med det Go SuSE! Mandrake 8.1 prøvde jeg også en gang, men denne falt ikke i smak hos meg. Ikke i forhold til andre distroer jeg har prøvd. Vet egentlig ikke hva som var galt, men det føltes ikke riktig. Ikke tror jeg den likte hardwaren min særlig heller. Var treig, låste seg, buggete....men dette er erfaringer fra en innstallasjon. og uten å konfe for mye. Er sikkert en helt grei distro. Vel, det er mine erfaringer. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 29. april 2003 Forfatter Del Skrevet 29. april 2003 Wow, youre my soulmate! Untatt for at Debian funker bra hos meg da... MarcelSB Lenke til kommentar
mandela Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 kommer suse 8.2 med en versjon for mac? (ppc?) Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 29. april 2003 Forfatter Del Skrevet 29. april 2003 Hyggelig å se deg igjen heraldo Long time no see... Tviler på at den kommer i ppc versjon siden verken 8.0 eller 8.1 gjorde det... Men hvis du har mye overskudd kan du vel kompilere den fra kilde :wink: MarcelSB Lenke til kommentar
mandela Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 mdk 9.1 kommer i ppc utgave i alle fall. du skjønner, jeg snuser litt på ibook, vurderer å kjøpe en slik til sommeren og har blitt "hekta" på flere meget gode programmer til linux Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå