Gå til innhold

Hvorfor SuSE er bedre enn RedHat

Anbefalte innlegg

Det irriterer meg at nybegynnere flest prøver RedHat som førstedistro, ettersom jeg syns det er en elendig distro, og at nybegynnere dermed får et dårlig førsteinntrykk...

Har nå endelig funnet det ultimate beviset på at SuSE virkelig er bedre enn RedHat...

Så bit i støvet dere RH fans... Neida, vil ikke starte noen distro-flame-super-nuke-verdenskrig her...

Liker dere ikke SuSE, så prøv i alle fall Mandrake, den er også bra...

Skal skrive en SuSE 8.2 Installasjons guide den 11. eller 12. Mai da den kommer på FTP.

MarcelSB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eneste grunnen til at jeg ikke bruker suse er at det koster penger, har prøvd det en gang, og virket meget bra, men jeg er ikke interessert i å betale noe for linux..ei heller for windows men det er en annen sak ;)

Lenke til kommentar

SuSE Linux 8.2

New Features

SuSE Linux 8.2 represents a systematic improvement in all areas which is based on the feedback of our customers. The incorporation of many individual ideas enabled us to present a quality product that meets all requirements and offers a wide variety of innovative and reliable applications. But what is really new? Check out the answer on this page and on our product pages.

* Setup and installation

o Improved software installation

o Use of various installation sources, also for individual packages

o Online update is possible even before the first login

o Detailed help in the YaST Software Installer and in the Yast Online Update

o SuSEwatcher: automatic information about available update patches

* Graphical user interfaces

o KDE 3.1 with clear menu structures

o Protective mechanisms for various configuration possibilities

o Desktop sharing framework (VNC)

o Gnome 2.2 with improved usability and fonts

* Office

o OpenOffice.org 1.0.2 with new functions

o Improved integration of OpenOffice.org

o Quick-start function for OpenOffice.org

o Exchange 2000 compatibility for KOrganizer

o New version of the project management tool MrProject

* Security

o Encryption of directories and partitions

* Internet

o New functions for ISDN and KInternet

* Accounting software

o GNUCash with integrated HBCI standard

* Mobile computing

o Improved profile manager

o Expanded WLAN support

* Phone, fax

o Fax/answerphone functionality for ISDN cards with CAPI support

* Multimedia

o Professional video editing with MainActor

o Hard disk recording with Audacity

* Graphics

o 3D graphics with Blender

o Kooka, scanning software with OCR, handwriting recognition, and automatic dictionary integration

* New games

o FrozenBubbles

o FooBillard

o Marbles

* Documentation and help

o Expanded help system

o 100 pages more documentation, also available on DVD/CD

* New versions and professional tools

o Kernel 2.4.20

o XFree86 4.3

o KDE 3.1

o GNOME 2.2

o GCC 3.3 prerelease

o Sun Java 1.4.1

o Kiosk functions in KDE 3.1 (limitation and handling of permissions for administrators)

o VPN (Virtual Private Network, remote connections between various networks)

o VNC terminal server

o POSIX ACL support via NFS

Lenke til kommentar

Hvorfor syntes du redhat egentlig er så dårlig?

Selv bruker jeg rh9 nå (den er elendig syntes jeg, masse feilmeldinger rett etter oppstart etc, beste redhat har vært for meg 7.3).

Har alltid brukt redhat, rett og slett fordi jeg ikke får til Debian sin installasjon :roll:

Har ikke prøvd suse, da det virket som at jeg måtte kjøpe det. Jeg leste kanskje ikke nøye nok.

Jeg vil egentlig bytte, måtte bli mellom Debian eller SuSe egentlig.

Kjørte forressten Microsoft Server 2003 Enterprise i 2 timer igår. Tok ikke lengre tid før jeg bytta tilbake til linux :yes:

Grunnen til Debian er kun 1 ting, Apt-Get systemet. Vet at dette finnes til redhat også, men har hørt mye stygt om at det ødelegger mer enn det gjør gjodt (rykter som sagt)

Lenke til kommentar

Gi SuSE et forsøk. Følg med den 11 og 12 Mai, da jeg sannsyligvis kommer til å legge ut installasjonsguide til 8.2 versjonen...

RedHat stinker fordi:

- Det er treigt

- Det er lite out-of-box

- Ikke støtte for NTFS i default kjerne

- Ikke støtte for mp3 grunnet paranoia med lisenser

- Pluss masse småstasj, bugs og sånt

Dette er fiksbart for en linux veteran, men for en nybegynner gir det et elendig inntrykk.

Er også enig i at RH 7.3 var den beste. Brukte den selv faktisk :yes:

RedHat 8 ødela alt, og RedHat 9 gjør ikke sakene noe bedre...

MarcelSB

Lenke til kommentar

Synes personlig at RH9 er superb.. Og hvordan i all verdne kan det være vanskelig å søke litt på google for å finne ut at, jo skal man mp3 støtte i RH laster man ned rpm fil.. akkurat like vanskelig er det å få ntfs støtte..

Ikke synes jeg RH9 er treig heller.. Eneste som er treigt er OpenOffice.org, men det er jo ikke RH sin skyld..

Og når det gjelder out-of-the-box, så tror jeg nesten ikke du finner noe som er mer out-of-the-box.. Hvis man i tillegg installerer apt (anbefaler forøvrig fedora.us), så er det ingen distroer som slår RH på out-of-the-box...

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at den er treig, virker buggete etc (kanskje jeg som ikke gidder å rette opp alt heller)

Jeg er ikke sikker på om jeg skal velge debian eller SuSe..hehe.

Gentoo blir for komplisert for meg ennå.

Den jeg installerer nå skal jeg ha en stund. Har ikke planer om å bytte distro hele tida, så jeg må være sikker

Lenke til kommentar
Neida, vil ikke starte noen distro-flame-super-nuke-verdenskrig her...

Vel, litt krig blir det selvfølgelig, men vi kan jo prøve å holde det på et ikke-amerikansk (sivilisert) nivå :wink:

Bare et par spørsmål ang. SuSe:

Hvilket pakke-system kjører SuSe?

Hvordan er muligheten for online-fetch av pakkene? (som apt-get, up2date)

-magnus

Lenke til kommentar

Er det litt mindre utvalg av apt-pakker enn det er til debian? Eller litt mindre utvalg av pakker når man bruker Yast2 Online enn når man søker gjennom nettet...?

Har du noen bra nettsteder som legger ut disse pakkene? Man kan si mye stygt om RedHat, men siden www.freshrpms.net er vanvittig bra. Ikke for at den har noe med firmaet RedHat å gjøre, men den har mye større utvalg av pakker enn RedHat tilbyr fra sine servere.

-magnus

Lenke til kommentar

Yast2 Package Manager har mindre pakkeutvalg enn det apt har, men fordiSuSE også har Yast2 Online Update (YOU), så får du mye mere oppdaterte pakker enn med apt...

SuSE er bygd opp slik at Yast2 (Yet Another Setup Tool 2) styrer systemet sitt, pakker, hardware og viktige systeminstillinger, mens KDE Control Panel styrer alt som har med KDE å gjøre.

Må si at YaST 2 er veldig imponerende, og ikke minst lett å bruke for en nybegynner...

Det jeg syns SuSE gjør det så bra på er at det er lett å bruke/administrere samtidig som det er kraftig og avansert for de som trenger det, slik at både nybegynnere og erfarne brukere kan dra nytte av det.

MarcelSB

Edit: Srkeivelif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...