morgan_kane Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Hei, satt å tenkte litt på om det er lov å laste ned tv serier. Min teori, sålenge du har tv kanalen og mulighet for å ta opp programmet eller filmen så kan du laste det ned med begrunnelse om at det er har lik verdi som opptak rett fra tv. Hva mener dere og hvordan er lover rundt dette? Lenke til kommentar
Bango Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Å laste ned er lov, å laste opp er ulovlig. Slik jeg har forstått det. Men bryr meg egentlig ikke. Blir du tatt kan du slenge menneskerettigheter i trynet på de med rett til privat liv. Da de må gjennom din ISP for å få IP'en din. Eller noe sånt. Er uansett helt ufarlig å laste ned. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Teknisk sett så er det vel bare å ha et åpent nett, samt kryptere all data lokalt. Ergo, da oppstår det tvil på tross av at man kanskje er ansvarlig for å sikre nettet sitt. Kombinert med at de ikke kan finne noe på datautstyret ditt så burde du egentlig gå fri uansett. Livet er bra. Kryptering er fantastisk. Lenke til kommentar
Justify Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Både opp og nedlasting av de fleste tvserier (med mindre det er den som har opphavsrett eller en med godkjenning fra han som publiserer det) er ulovlig. Når det gjelder tv blir det ikke noe mindre ulovlig fordi du hadde fått det gratis uansett. Lenke til kommentar
Colb Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Ser for meg razzia hvor man blir stilt til retten for å ha tatt opp samtlige politiskolen på vhs. eller hvis det er politiskolen, er det ksnaje greit.... Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Masserettssaker angående kopiering av spill til Kommadore 64... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Nedlasting er kun lovlig dersom eksemplaret som ble lastet opp er lovlig fremstilt. Opplasting til "verden for øvrig" (altså ikke rent privat med kun nære venner) uten opphavsmannens samtykke er i utgangspunktet ulovlig. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 hva med mulighetene for å få sett det aktuelle tv programmet. man tar som oftest opp et program fordi man ikke har anledning til å se det når det sendes dett må da regnes som lovlig privat bruk . siden enkelte selskap legger programmene ut på nette så laster men jo dem ned på et vis når man spiller dem av. når man leier en film fra butikken så står det også under avspilingen at man bar kan bruke den til privat bruk , og ikke vise den fra for større forsamlinger . likevel så hender det at enkelte leier inn filmer nettopp for at alle skal hygge seg med den selv om de netop er en større mengde med folk der Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Det er fullt lovelig og laste ned tv serier. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 hva med mulighetene for å få sett det aktuelle tv programmet. man tar som oftest opp et program fordi man ikke har anledning til å se det når det sendes dett må da regnes som lovlig privat bruk . Å ta opp programmet selv regnes i utgangspunktet som lovlig eksemplarfremstilling, ja. Dette kan man gjøre i medhold av åvl § 12 første ledd. Tredje ledd kommer ikke til anvendelse. siden enkelte selskap legger programmene ut på nette så laster men jo dem ned på et vis når man spiller dem av. Dersom selskapet selv, eller en annen gruppe med opphavsrett, har lagt ut eksemplaret på nettet så er nedlastingen lovlig. Den som har opphavsretten kan velge å offentliggjøre verket for allmennheten, det følger av åndsverksloven § 2. Men den som ikke har opphavsretten kan ikke publisere verket. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 i den sammenhengen så har jeg følgt med noen serier på NRK. vanlig vis så legges programmet "scrødinges katt" ut på nettet . men så har NRK av og til rotet det til , ved at de enten ikke legger programmet ut i det hele tatt eller at deler av programmet er blokkert ved en plakat ( man hør jo likevel lyden).argumentene er at de ikke har rettighetene til å vise innslagene. en gang klarte NRK å påstå at de ikke hadde rettighetene til å legge ut programmet "newton" . kun det ene programmet. det virker underlig . selvfølgelig var det den gangen jeg hadde valgt å se det sener på nettet. da serien "Tekno" begynte ( "teknomagasinet") nekte NRK å legge programmet ut med argumenten at det var så mage innslagene de ikke hadde rettighetene til. brukerne her på forumet mente da at alle innslagene lå fritt tilgjengelig på nettet.da virker argumetasjon til NRK underlig . dette er serier som normalt produseres for eller av NRK. jeg hadde sett for mag et slags ordning der man kunne laste ned serier med begrensede rettigheter ( hvis de bare er beregnet for norske tyvseere ) der man opgir et passord el.l før man for lov til å se eller laste ned den aktuelle serien. tv2 løser jo det med sumo men det er vel lit andre regler for tv selskapene ? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Det er fullt lovelig og laste ned tv serier. Tv-serierer fortsatt beskyttet under opphavsretten, og med mindre rettighetseieren gir deg tillatelse, og er derfor ulovlig å laste ned. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Det er fullt lovelig og laste ned tv serier. Tv-serierer fortsatt beskyttet under opphavsretten, og med mindre rettighetseieren gir deg tillatelse, og er derfor ulovlig å laste ned. Det er fullt lovlig å laste ned allt av filmer musik osv. Det svaret har jeg fra nå tenkt til å gi til alle som spørr om det, og jeg håper flere begyner med det også. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Gi oss noen paragrafer som verifiserer det du sier da. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Teknisk sett er det jo ikke lov. Men hvem bryr seg? De kan jo ikke sette 99,9% av landets tenåringer i fengsel. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Å laste ned er lov, å laste opp er ulovlig. Slik jeg har forstått det. Men bryr meg egentlig ikke. Blir du tatt kan du slenge menneskerettigheter i trynet på de med rett til privat liv. Slik du har forstått det? Skulle ønske folk kunne komme med skikkelig info. Det med at kun opplasting er ulovlig ser jeg på som en gammel myte. Så bekreftelse her av noen som faktisk kan det hadde vært flott. Det er fullt lovelig og laste ned tv serier. Det er fullt lovlig å laste ned allt av filmer musik osv. Det svaret har jeg fra nå tenkt til å gi til alle som spørr om det, og jeg håper flere begyner med det også. Det håper ikke jeg. Dette er Juss-forumet, ikke en tråd for din politiske agenda. Endret 19. april 2009 av Matsemann Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 hva sier rettsinstansene om det ? hva sier reglene med rettigheter om det ? hva sier ytringsfriheten om det ? hva sier personvernet om det ? hva sier kultur-reglene om det ? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Det er fullt lovlig å laste ned allt av filmer musik osv. Det svaret har jeg fra nå tenkt til å gi til alle som spørr om det, og jeg håper flere begyner med det også. jeg ber om at du kommer med noe som underbygger det du her sier. med tanke på hvilken del av forumet dette er bør en kunne underbygge det er kommer med, særlig når det er av det formatet som du utrykker. jeg fant litt mer utfyllende informasjon etter litt googling som gir litt mer utfyllende innformasjon Fra Åndsverksloven: § 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. Opphavsmennene gis en rimelig kompensasjon gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Kongen kan fastsette nærmere regler om fordeling av kompensasjonen. Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å a) ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk, b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram, c) fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller d) fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar. Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder: a) musikkverk, b) filmverk, c) skulptur, billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, eller d) kunstnerisk gjengivelse av andre kunstverk. Funksjonshemmede kan uten hinder av denne bestemmelse la fremstilling av musikk- og filmverk utføre ved fremmed hjelp som ikke medvirker i ervervsøyemed, når dette er nødvendig på grunn av funksjonshemningen. Det er ikke tillatt å fremstille eksemplar etter denne paragraf på grunnlag av en gjengivelse av verket i strid med § 2, eller på grunnlag av et eksemplar som har vært gjenstand for eller er resultat av en omgåelse av vernede tekniske beskyttelsessystemer, med mindre slik eksemplarfremstilling er nødvendig etter § 53a tredje ledd andre punktum. Altså, så lenge man ikke gjør det for å tjene penger på det, kan man lage kopier til eget bruk. Det gjelder dog ikke programvare. Og det er ikke tillatt å omgå kopisperrer. Man har ifølge §2 heller ikke lov å kopiere verker som ennå ikke er gjort tilgjengelig for almenheten. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Eller, kort oppsummert: Man kan lage kopier til eget bruk så lenge "originalen" (det man kopierer fra) ikke er blitt til på en måte som strider mot § 2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå