Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Takler menn og kvinner samlivsbrudd forskjellig?


Anbefalte innlegg

Basert på erfaringer fra det virkelige liv og ikke minst utifra hva jeg har lest her, takler menn og kvinner samlivsbrudd ganske forskjellig.

 

Det kan virke som kvinner ofte ender opp med å skylde på seg selv, at hun var dum som ikke så faresignalene og naiv som trodde han kunne forandre seg. Mens menn gjerne blir bitre og ser på bruddet som enda en bekreftelse på at alle kvinner er kravstore og like.

 

Jeg sier selvsagt ikke at dette gjelder alle, og grunnen til at jeg starter en tråd om emnet, er for å høre meninger rundt saken. Så om du havner i forsvarsposisjon med én gang du leser dette, kan du gjerne ta deg fem minutter før du svarer ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer vel an på hvem som går?

 

Om hun går så sitter alltid mannen igjen som et spørsmålstegn og lurer på hva helvete som skjedde nå.

 

Går han så sitter hun igjen og skylder på seg selv.

 

Menn som bir forlatt opplever å bli forlatt til fordel for en annen mann, som igjen fører til en manns bitterhet.

 

Kvinner som blir forlatt, blir forlatt fordi han rett og slett fikk nok av henne. Ikke fordi han nødvendigvis fant noen bedre. Slik sett er det ikke rart at kvinner kan ta et slikt brudd mer personlig,

Lenke til kommentar
Menn som bir forlatt opplever å bli forlatt til fordel for en annen mann, som igjen fører til en manns bitterhet.

 

Kvinner som blir forlatt, blir forlatt fordi han rett og slett fikk nok av henne. Ikke fordi han nødvendigvis fant noen bedre. Slik sett er det ikke rart at kvinner kan ta et slikt brudd mer personlig,

 

Er dette virkelig generell fakta, eller fakta fra brutal_manns livserfaring?

 

De fleste jenter jeg kjenner har forlatt sine ekskjærester fordi forholdet funket dårlig, og som regel brukt lang tid på å gå inn i et nytt forhold. Det strider jo en del mot din teori.

Lenke til kommentar
Er dette virkelig generell fakta, eller fakta fra brutal_manns livserfaring?

 

De fleste jenter jeg kjenner har forlatt sine ekskjærester fordi forholdet funket dårlig, og som regel brukt lang tid på å gå inn i et nytt forhold. Det strider jo en del mot din teori.

Dessverre finnes det ikke skikkelig statestikk på dette. Mye fordi en ikke kan stole på svar fra de som hadde blitt spurt vil jeg anta. Min, og uhorvelig mange andre menn sin erfaring er at kvinner går fra en mann til neste. Dvs at den nye typen dukker opp "plutselig" etter en måned. Om en ser hvor lang tid menn bruker etter et brudd på å skaffe seg ny partner kontra kvinner tror jeg kvinners egenoppfattelse av egen moral hadde fått tidenes skudd for baugen.

 

Men ok... Dette begynner å bli OT.

 

KJernen i mitt svar er at menn blir betydelig mer knust fordi menn lever i troen på at forholdet er bra, for å så oppleve å bli byttet ut. Dette fører til at menn blir bittre og paranoide. At kvinner forlates ene og alene fordi de er uutholdelige fører til at selvtillitten deres synker. Men denne ordnes i det lyeblikket en mann faller for henne igjen.

 

Menn får mao langtidsskader, mens kvinnre får skrubbsår.

Lenke til kommentar

Men brutal_mann, nå framstiller du det som fakta at alle kvinner går fra én mann til en annen gjennom hele livet, og at det er mannen som alltid sitter igjen som forlatt. Det er ikke alltid slik, og det tror jeg du vet innerst inne. Hadde det vært det, hadde jeg selvsagt forstått at menn blir bitre og paranoide.

 

Sannheten er at også menn forlater en kvinne for en annen, men jeg tror at også da kan den forlatte kvinnen finne på å legge skylden over på seg selv.

 

For å svare på spørsmålet ditt; Ja, jeg vil gå ut i fra at vi takler det forskjellig. Snakker ikke ut av noe erfaring eller lignende, men vi er skrudd sammen forskjellig, og vi har også ganske forskjellige reaksjoner på andre ting :p

 

Ja, det er det jeg mener også. Men jeg skulle likt å vite hvorfor, og hvilke tankerekker som går gjennom hodet på en mann og en kvinne som for eksempel begge har blitt forlatt til fordel for en annen. Hadde vært interessant å se om de likevel taklet det forskjellig.

Lenke til kommentar
Helt ærlig så er jeg sikekr på at dette dreier seg om gener og DNA utelukkende. Dette er med på å forme oss som personr og gir oss personligheten vårs. Derfor vil menn og kvinner oppføre seg forskjellig.

 

Tror du ikke oppvekst og sosiale spilleregler har noe som helst med saken å gjøre?

Joda, men minimalt. De grunnleggende mekanismene er DNA styrt.

Lenke til kommentar

Cyberfrog: Greit nok, jeg har ikke tall på det jeg heller. Men da må man spørre seg hva som er årsaken til at kvinnen tar initiativet til et brudd, da. Hadde noen kunne slått i bordet med statistiske rapporter som viser at flertallet av kvinner forlater partneren sin for en annen, da hadde jeg kunne sett litt annerledes på saken.

 

Det jeg lurer på da, er om menn og kvinner håndterer og opplever et brudd forskjellig, selv om det er et helt likt brudd. Altså eksempelvis en mann og en kvinne som begge to forlates av partneren sin.

 

 

brutal_mann: Jeg vil faktisk driste meg til å påstå at menneskets emosjonelle følelsesliv er i rimelig stor grad påvirket av oppvekst og erfaringer. Det blir for enkelt å skylde alt på DNA.

Lenke til kommentar

Der må jeg si at det definitivt er en salig miks, TheMartine. Jeg tror ikke at vi mennesker ville hatt såpass like, basiske følelser som vi har over hele kloden med mindre noen har drevet utbredt hjernevask og kontroll. Lokale variasjoner i skikk og bruk, og følelser og holdninger knyttet til disse, finnes selvfølgelig, men i bunn og grunn er alle mennesker, og forbausende like. Litt OT, men dog...

Lenke til kommentar
brutal_mann: Jeg vil faktisk driste meg til å påstå at menneskets emosjonelle følelsesliv er i rimelig stor grad påvirket av oppvekst og erfaringer. Det blir for enkelt å skylde alt på DNA.

Jeg skylder ikke på, men forklarer med :) Se på hvor mange like fakter barn og foreldre har. Se også hvordan mental kapasitet "går i arv". Denne fyren sier en del upolitisk korrekte ting. Men han har vitenskapleig grunnlag for å hevde det han hevder. Slik sett tror jeg vi arver mer av vår oppførsel enn hva vi ønsker å tro.

 

Så tilpoenget mitt. Jeg tror at menn og kvinner har forsjellige genteiske forutsetninger for hvordan en inngår et forhold, hvordan en avbryter et forhold og ikke minst takler et slikt brudd.

 

Siden mennesket har den mentale kapasiteten som heter refleksjon så vil erfaring ovre tid føre til mer selektive valg. Erfaring vil mao gjøre at en unngår det største brølerne ved neste brudd.

 

Statisktisk materiale rudt dette temaet vil være uhyre vanskelig å lage. Mye fordi en vil tenge å få ærlige svar fra folk, noe som blir vanskelig ed et slikt følsomt tema. En mann som har blitt byttet ut til fordel for en annen mann vil ha en helt annen opfatning av årsak og konsekvens enn kvinnen som forlot han. Slik sett har en ikke annnet valg enn å drive oppsøkende virksomhet i sin egen bekjentskapskrets.

 

For min del så har erfaringen med noen og 30-talls forhold (andres ikke mine ;) ) klart vist at kvinner går direkte til ny mann samtidig som kvinnene skjuler dette så godt de klarer. (Jeg antar det er pga. av skamfølelse?) Mens menn dumper dama rett og slett fordi de ikke gidder å være sammen med henne, Det finnes et par unntak, som det alltid gjør, men de unntakene står alene hos hvert sitt kjønn. Mao en dråe i havet.

 

Mennene som har blitt forlatt går inn i en meget deppresiv periode der piker, vin og sang står på agendaen, sammen med trening, trening trening. De har fått bekreftet at ingen kvinnre er til å stole på og at grådighet styrer en kvinnes libido.

 

Kvinnene blir mer selvkritisk og går inn i en "ingen elsker meg og jeg er ikke god nok for noen" fase. Trøstes av venninner som mener at alle menn er noen svin (at disse venninnene bor sammen med slike svin er vist nok ikke så viktig). Så følger perioden der alle single menn rangeres etter kontantbeholdning/utseende i neste desperate jakt på en forsørger.

 

YMMV men slik har det, og fremdeles, foregått blant minne venner, bekjente og kollegaer. <- Det er der en finner det nærmeste en kommer til statisktisk korrekt materiale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...