DionysosDale Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Har en Twinmos USB drive på 256 Mb som eg ønsker å bruke i linux. Noen som har peiling på hvordan eg skal få til dette? Dionysos Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 modprobe usb-uhci modprobe usb-storage Så må du ha et program til å bruke den. Kanskje det funker å mounte disken? Konqueror har sikkert en browse-funksjon for dette, som med alt annet :wink: MarcelSB Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 29. april 2003 Forfatter Del Skrevet 29. april 2003 Meiner man kan bruke mount kommandoen for å mounte usb driven. Har ikkje Konqueror på maskina (bruker fluxbox wm). Dionysos Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 FluxBox ruler Hvorfor er du så sur da, tenker på denne Har denne i fstaben min som brukes med gphoto2 for å laste ned bilder fra digitalkamera: usbdevfs /proc/bus/usb usbdevfs noauto 0 0 Vet ikke helt hva du skal med den da, men jaja, alt hjelper... MarcelSB Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 29. april 2003 Forfatter Del Skrevet 29. april 2003 Ække sur i det hele tatt :smile: :smile: :smile: ... Har brukt den lille djevelen i nicket mitt heile tiden . Den er ikkje sur, bare litt ond... Fant forresten løsningen på spørsmålet mitt: mount -t auto /dev/sda1 /mnt Det viste seg at systemet oppfatter USB driven som en SCSI drive. Logisk :o Her fant eg svaret: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=7...light=mount+usb Fluxbox er ganske bra ja, men sliter litt med å skaffe informasjon om det... Men det passer bra på laptopen eg har, da den ikkje krever så mye ressurser som Gnome og KDE gjør. Dionysos Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Ja Linux har en egen greie med scuzzy ja. Hvis linux skulle hatt en favorit i /dev/ måtte vel det vært sda1 :wink: Må bruker hdc=ide-scsi selv for å brenne med cdr'en min Men det er jo ganske genialt når man tenker gjennom det da... Mount er sansynnligvis det mest geniale programmet som finnes for linux. Man kan jo mounte alt vettu Bruker KDE fordi det er så pent og fordi det blir utviklet mange gode programmer til det. Men FluxBox er jo superkjapt og stabilt, og pent med litt konfing. Bruker jo veldig lite ressurser også da... MarcelSB Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 30. april 2003 Forfatter Del Skrevet 30. april 2003 Ja, det eneste man ikke kan mounte, er vel dama (det er nok fortsatt en manuell sak ) Eg i grunnen Gnome fan. Forskjellen mellom Gnome og KDE begynner vel å jevne seg ut nå. Ser nesten ikkje forskjell på Gnome og KDE i RedHat når man bruke BlueCurve themet. Har faktisk holdt meg til Gnome siden min spe begynnelse. RedHat 5.1, trur eg det var. På den tiden var Gnome mye penere enn KDE, og eg har holt meg til den siden. Grunnen til at eg bruker FluxBox nå, er at eg har en laptop meg ganske begrensede ressurser (300 MHz og 128 Mb). Ikkje mye ressurser den bruker nei :> Dionysos Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Ja, det eneste man ikke kan mounte, er vel dama (det er nok fortsatt en manuell sak )Dionysos MarcelSB Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 8. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2003 Gir meg ikkje heilt med dette enda :smile: . Har en Creative D.A.P Jukebox 10 Gb MP3 spiller som eg vil mounte i linux. Prøver samme fremgangsmåte som for USB-driven min: mount -t auto /dev/sda1 /mnt/usbdrive. Får meldingen /dev/sda1 is not a valid block device. Ka gjør eg feil? Dionysos Lenke til kommentar
OctalSocket Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Plugg i "devicen" din (nei nei, ikke den dingsen da ) og prøv med en #dmesg Kanskje drevet ditt må mountes som noe annet enn sda1, mulig det blir sda2, eller sdb1 for den saks skyld Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 8. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2003 hmm.... usb.c: USB device 3 (vend/prod 0x471/0x222) is not claimed by any active driver. Ingen scsi meldinger... Med USB driven får eg sda: sda1, men ikkje når eg kobler til jukeboxen... Virker som eg ikkje har riktig driver til denne enheten... Noen som veit hvor eg kan finne en passende driver? Det er en Creative D.A.P Jukebox 10 Gb (Nomad). Dionysos Lenke til kommentar
OctalSocket Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Du kan jo prøve her: http://libnjb.sourceforge.net/ Ellers så kan du lese mer om hva andre mener om produktet du har kjøpt her : http://www.new-destiny.co.uk/andrew/nomad.php#review Et lite utdrag: "Creative provides no support for operating systems other than Microsoft Windows and the Apple Mac. In particular, there is no Linux support — it has been reported that Creative refuse to release specifications for the Jukebox and hence make it difficult for others to even write software for Linux that interacts with the Jukebox. Several projects are underway to develop software for Linux, despite this, but none are yet complete. One promising example is the API for Linux for the Jukebox." PS Tenk litt over _hva slags_ hardware du kjøper og vilke støtte du har under forskjellige OS. Jeg mener ikke dette som kjefting, bare et tips. Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 12. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2003 Grett... glemmer Creative Jukeboxen i første omgang :-? Har et annet problem: Får bare opp 8.3 navn i linux med TwinMos disken. I XP kommer får eg lange navn. Når eg mounter i linux, blir navnene kortet ned til 8.3 standard. Trur ikkje den gjorde det dei første gangene eg mountet disken. Bruker følgende kommando for å mounte mount - auto /dev/sda1 /mnt/usbdrive Any sugestions? Dionysos Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Proev 'cdrecord -scanbus' og se om den kommer opp der eller tail -f /var/log/messenger og se hva den kommer opp som sdb sde sda1 osv .. Ettter det er det bare aa skrive mount -t vfat /dev/sda1(eller hva den kom opp som) /mnt/whatever Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå