Gå til innhold

2,5 bilder i sekundet med D40?

Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg har er Nikon D40 kamera. Jeg har jo lest mye om kameraet mitt, og sett på nettet og sånn å har funnet ut at det kan ta 2,5 bilder i sek. Dette får ikke jeg til. Må man ha på noen bestemt instilling får og få det til? Jeg har tatt opp lukkerhastigheter på fullt og ikke brukt blitz men får det bare ikke til. Vil gjerne få det til! Så håper på hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har denne menyen oppe, kan du trykke på knappen nederst til venstre (+-forstørrelsesglass) og bla deg ned til der det står en S i et kvadrat, mellom ISO- og AF-X-instillingen. Der velger du det ikonet som har tre bilder som ligger over hverandre. På D60 kan du endre dette i auto-modus, så regner med du også kan det på D40. Hvis ikke kan du prøve i P.

Det skal forresten heller ikke veldig mye til for å finne det i bruksanvisningen, om du ikke har prøvd der.

Lenke til kommentar
Hei, tusen takk for svar! Men med de instilingene så tar ikke mitt kamera 2.5 bilder i sekundet :S

Det er et par måter du kan ungå å få det til på, og du gir ikke så mye informasjon å jobbe med her, men jeg kan jo nevne et par ting. På ISO 3200 er det maks 1 bilde pr sekund. Ellers må du jo ha lukkertid som er rask nok, -hvor lang lukkertid har du hatt når du ikke får det til? Har du kjøpt kameraet i butikk kan du jo ta det med deg og stikke innom der og høre om de kan hjelpe deg å finne ut av det. Eller kanskje du kjenner noen du kan spørre? Eller, som aller siste utvei, forsøke en ny runde med brukerhåndboka som fulgte med.

Lenke til kommentar

Jeg reagerte også på dette med min D60, som skal ta opp imot ca. 3bilder/sek. Hvis du holder inne for lenge(trenger ikke være mer enn et par sekunder) vil kameraet stoppe å ta bilder pga. at minnekortet ikke klarer å lese så mange bilder på en gang. Da må du ha et minnekort som har rask buffer.

Ellers må du, som sagt, ha litt lav(rask) lukkerhastighet, og ikke skyt i RAW, da går det tregere(etter min erfaring).

Lenke til kommentar

D40 klarer vel 4 rawbilder i en takt av 2.5 bilder pr sekund før farten faller (drastisk). Skal du ha en langvarig strøm av bilder i 2.5 sekundet bør du trolig ned i middels jpeg? Dette har jeg ikke eksperimentert med, men det skulle ikke være så vanskelig å teste ut...

Lenke til kommentar
Jeg reagerte også på dette med min D60, som skal ta opp imot ca. 3bilder/sek. Hvis du holder inne for lenge(trenger ikke være mer enn et par sekunder) vil kameraet stoppe å ta bilder pga. at minnekortet ikke klarer å lese så mange bilder på en gang. Da må du ha et minnekort som har rask buffer.

Ellers må du, som sagt, ha litt lav(rask) lukkerhastighet, og ikke skyt i RAW, da går det tregere(etter min erfaring).

Til å begynne med er det vel kun kamerabufferen det står på? Er forresten stor forskjell (i raw) med og uten Active D-lighting og Noise Reduction. Klarer 3 bilder før takten avtar når disse er påslått, og 6-7 når de er avslått, samme hva slags minnekort en har. Men skuddtakten etter at kamerabufferen er full avhenger av skrivehastigheten til minnekortet, er det ikke slik?

Lenke til kommentar
Til å begynne med er det vel kun kamerabufferen det står på? Er forresten stor forskjell (i raw) med og uten Active D-lighting og Noise Reduction. Klarer 3 bilder før takten avtar når disse er påslått, og 6-7 når de er avslått, samme hva slags minnekort en har. Men skuddtakten etter at kamerabufferen er full avhenger av skrivehastigheten til minnekortet, er det ikke slik?

Både ja og nei.

Kameraet skriver kontinuerlig til kortet,Så har du raskere kort så får du litt mer bufferminne.

Eller,kameraet venter ikke til bufferminne er fullt før det overfører informasjon til kortet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

På D60 (vet ikke om det samme gjelder for d40) står det nede i høyre hjørne hvor mange bilder du kan ta før bufferen er full. Slår jeg av adl og støyreduksjonen samt setter kameraet til å ta jpeg klarer jeg minst 20 bilder (har ikke prøvd flere, men mener å ha lest at du skal klare 100) i full hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...