Gå til innhold

Kinesisk og samfunnsøkonomi - utenrikstjenesten

simenss

Anbefalte innlegg

Kunne godt tenkt meg å søke på utenrikstjenestens aspirantkurs etter endt utdanning. Planlegger å studere samfunnsøkonomi til høsten, men har også søkt asiatiske og afrikanske studier (bachelor) med tanke på kinesisk.

Hadde det vært lurt å tatt en bachelor i kinesisk språk og kultur samt noen av de obligatoriske fagene til samfunnsøkonomi, før jeg tar master i samfunnsøkonomi? Tenker da selvsagt på å kunne jobbe i/med Kina via utenrikstjenesten.

Det vil ta 2-3 ekstra år, men som nybakt far kan det kanskje være like greit. Noen tanker om dette både med tanke på ønsket karriere og familieliv? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med å ta et semester eller to av samfunnsøkonomigraden i på et kinesisk universitet, om det er mulig? Om du vil det da, som nybakt far og familiemann.

Det er nok ikke aktuelt foreløpig. Men kommer nok til å satse på 1-2 utenlandsopphold i løpet av hele studietiden.

Ikke for å virke kynisk, men for å ha sjans på UD-aspirant kurset er nok jus/statsvitenskap sterkere valg. Så vidt jeg vet har ikke plassen gått til en økonomi student de siste årene.

Det er mange statsvitere blant de som kommer inn. Men det er også leger, samfunnsgeografer og siviløkonomer for å nevne noen. Jeg har ingen dokumentasjon på dette, men det handler kanskje mye om hvem det er som faktisk søker. Jeg kommer til å bygge opp studiene med mye samfunnsgeografi, globalisering og internasjonal økonomi.

Å komme inn på aspirantkurset er uansett svært vanskelig, og det er ikke noe man kan "planlegge" å komme inn på. Spørsmålet er derfor egentlig hvor mye jeg vil få ut av en bachelor i språk og områdekunnskap dersom jeg ønsker en jobb i utenrikstjenesten, uansett om det er statsvitenskap eller samfunnsøkonomi jeg satser på senere. Er det verdt to år ekstra?

Endret av simenss
Lenke til kommentar
Ikke for å virke kynisk, men for å ha sjans på UD-aspirant kurset er nok jus/statsvitenskap sterkere valg. Så vidt jeg vet har ikke plassen gått til en økonomi student de siste årene.

I 2008 var det en kandidat med M.A. i energi og miljøøkonomi blant UD-aspirantene. I 2007 var det to siviløkonomer blant dem. I 2006 var det tre.

Lenke til kommentar

Alle må gjennom den samme opptaksprøven. Kanskje er det svært få med annen studiebakgrunn enn juss som gjør det tilfredsstillende på eksamen? Det kan bety at den foretrukne utdannelsen egentlig er statsvitenskap og økonomi, men at svært få av de som har den rette kompetansen faktisk søker.

Når man finner både leger, økonomer, statsvitere og advokater blant de som er tatt opp, betyr det at de er ute etter en variert kompetanse. Kanskje handler det mer om personlige egenskaper? Dette er ikke en karriere man kan utdanne seg til.

Men så var det det store spørsmålet: Hvor viktig er språk- og områdekunnskaper midt oppi alt dette?

Lenke til kommentar

Angående språk teller vel desto mer desto bedre. Høyst utviklede norsk samt engelsk kunnskaper er et must. Et tredje språk vil også være å foretrekke. Fransk, tysk, mandarin, japansk, spansk og russisk er vel nyttige.

Husk at opptaksprøvene er lange og dype. Som UD-aspirant skal du være landets ansikt utad, og du blir gitt en enorm tillit.

Skjønte at jeg formulerte meg litt feil i spørsmålet rundt gitt utdannelse. Poenget er vel at visse utdannelser gir noe andre ikke gir og noen utdannelser gir noe man kan skaffe seg på egenhånd.

Og ja jeg er jusstudent :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...