b-real Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Jeg sitter å vurdere å kjøpe en SCSI-harddisk. Jeg lurer bare på...er det egentlig verdt det??? Blir ytelsen så bedre med en SCSI-disk?? Og er det noen som har en anbefaling til en bra SCSI-harddisk i såfall? :smile: Lenke til kommentar
Merathio Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Det er ikke verdt pengene for vanlige brukere, men hvis du skal ha en server er det greit med Scsi. Mera :smile: Lenke til kommentar
b-real Skrevet 21. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2002 Hadde en Server i baktanke ja... Lenke til kommentar
Foggy Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 SCSI brukest mest til servere, pga. av stabiliteten, fordi kontrolleren ligger på hovedkortet, og ikke ved harddisken, som den gjør på en IDE harddisk. Då slepper man store temperatur svinginger på disken. En annen fordel er at du kan koble til flere enheter, enn ved IDE. Hastigheten er ikke noe vesentlig forskjell på mellom IDE og SCSI. Enkelte som driver med videoredigering påstår at hastigheten er vesentlig bedre, men min erfaring er at hastighet forskjellen er ubetydelig. Du får jo raskere spin på SCSI, men i forhold til prisen, ville eg valgt IDE. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Hva med RAID. Om ikke like godt som SCSI, så oppnår man en vesentlig forbedring av skrive/lesehastighet, til en billigere penge. Lenke til kommentar
Lupus Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Jeg har et SCSI kort og en scsi cd-rom du kan kjøpe til billig penge hvis du skal oppgradere. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Quote: On 2002-01-22 15:25, Lupus skrev:Jeg har et SCSI kort og en scsi cd-rom du kan kjøpe til billig penge hvis du skal oppgradere. Åssen cd-rom og åssen kontroller? =) Lenke til kommentar
Punisher Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Største fordelen ved SCSI er at du kan koble til flere enheter og det er større båndbredde på kablen 160MB på ultra wide. SCSI gir også lavere cpu bruk en IDE. På min kontroller har jeg støtte for 14 enheter 14 barracuda 180 hadde vert tingen :smile: Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Quote: On 2002-01-21 18:57, Foggy skrev:SCSI brukest mest til servere, pga. av stabiliteten, fordi kontrolleren ligger på hovedkortet, og ikke ved harddisken, som den gjør på en IDE harddisk. Då slepper man store temperatur svinginger på disken. En annen fordel er at du kan koble til flere enheter, enn ved IDE. Hastigheten er ikke noe vesentlig forskjell på mellom IDE og SCSI. Enkelte som driver med videoredigering påstår at hastigheten er vesentlig bedre, men min erfaring er at hastighet forskjellen er ubetydelig. Du får jo raskere spin på SCSI, men i forhold til prisen, ville eg valgt IDE. Jaja.. prøv å bruke flere ide disker/enheter samtidig og mål ytelsen.. da skal du se scsi kommer til sin rett. Nytter ikke kun måle en disk av gangen, da merker du nok bare at aksesstiden er bedre, nede i 3.7ms for scsi disker, gode ide disker har jeg sett 8.7ms. Selvfølgelig er scsi best, men har du ikke råd så har du ikke råd.. Hondaen Lenke til kommentar
Lupus Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Tekram DC390F og plextor ultraplex40x. Lenke til kommentar
SR1Data Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 B|Real. SCSI disker er klart det beste skal du bygge deg en server, kjører du SCSI disker i raid løsninger får du et kjempetopp resultat. IDE disker har en RPM på ca. 5400 - 7200 mens SCSI disker har RPM på ca 10 000> lesetiden blir her meget mindre. Men di koster ganske masse penger. Di raskeste IDE diskene i raid løsning er et bedre valg dersom lommeboken sier stop SR1Data.KonsulentTjenester. Lenke til kommentar
negerhenriksen Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Les SCSI-Guiden på HV.no (veldig bra) http://www.hardware.no/guider/scsi/index.html Lenke til kommentar
JonV Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Jeg har en SCSI Disk på 9,1Gig Ultra Det er en Quantum disk. denne har siti i En MAC.i Win eller Fdisk får jeg ikke formatert den. noen gode råd :smile: Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Quote: On 2002-01-21 18:43, B|Real skrev:Jeg sitter å vurdere å kjøpe en SCSI-harddisk.Jeg lurer bare på...er det egentlig verdt det? du sier at du skal bare ha en disk.. da kan du bare glemme det.. det er ikke vits i, i forhold til hvilken pris.. skal du ha SCSI må de kjøres i raid skal du få noen bruk for SCSI fordelen i forhold til IDE.. det som er fordelen med SCSI er at diskarmen på to disker( diskarmene) på samme kontroller kan opperere samtidig, det kan ikke en IDE kontroller.. Lenke til kommentar
JonV Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Quote: On 2002-01-24 20:10, SirHartge skrev: Quote: On 2002-01-21 18:43, B|Real skrev: Jeg sitter å vurdere å kjøpe en SCSI-harddisk. Jeg lurer bare på...er det egentlig verdt det? du sier at du skal bare ha en disk.. da kan du bare glemme det.. det er ikke vits i, i forhold til hvilken pris.. skal du ha SCSI må de kjøres i raid skal du få noen bruk for SCSI fordelen i forhold til IDE.. det som er fordelen med SCSI er at diskarmen på to disker( diskarmene) på samme kontroller kan opperere samtidig, det kan ikke en IDE kontroller.. Jeg mener nå at en disk til noen tusen ikke skal ligge og støve ned. derfor vil jeg bruke den . Funker 50Pin SCSI på 68Pin disker?? det sitter en adapter på Disken....ps disken er ny i juni. ingen grunn til ikke å bruke den....... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå