Gå til innhold

SCSI

b-real

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SCSI brukest mest til servere, pga. av stabiliteten, fordi kontrolleren ligger på hovedkortet, og ikke ved harddisken, som den gjør på en IDE harddisk. Då slepper man store temperatur svinginger på disken. En annen fordel er at du kan koble til flere enheter, enn ved IDE. Hastigheten er ikke noe vesentlig forskjell på mellom IDE og SCSI. Enkelte som driver med videoredigering påstår at hastigheten er vesentlig bedre, men min erfaring er at hastighet forskjellen er ubetydelig. Du får jo raskere spin på SCSI, men i forhold til prisen, ville eg valgt IDE.

Lenke til kommentar

Største fordelen ved SCSI er at du kan koble til flere enheter og det er større båndbredde på kablen 160MB på ultra wide. SCSI gir også lavere cpu bruk en IDE. På min kontroller har jeg støtte for 14 enheter 14 barracuda 180 hadde vert tingen :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-21 18:57, Foggy skrev:

SCSI brukest mest til servere, pga. av stabiliteten, fordi kontrolleren ligger på hovedkortet, og ikke ved harddisken, som den gjør på en IDE harddisk. Då slepper man store temperatur svinginger på disken. En annen fordel er at du kan koble til flere enheter, enn ved IDE. Hastigheten er ikke noe vesentlig forskjell på mellom IDE og SCSI. Enkelte som driver med videoredigering påstår at hastigheten er vesentlig bedre, men min erfaring er at hastighet forskjellen er ubetydelig. Du får jo raskere spin på SCSI, men i forhold til prisen, ville eg valgt IDE.

Jaja.. prøv å bruke flere ide disker/enheter samtidig og mål ytelsen.. da skal du se scsi kommer til sin rett. Nytter ikke kun måle en disk av gangen, da merker du nok bare at aksesstiden er bedre, nede i 3.7ms for scsi disker, gode ide disker har jeg sett 8.7ms.

Selvfølgelig er scsi best, men har du ikke råd så har du ikke råd..

Hondaen

Lenke til kommentar

B|Real.

SCSI disker er klart det beste skal du bygge deg en server, kjører du SCSI disker i raid løsninger får du et kjempetopp resultat. IDE disker har en RPM på

ca. 5400 - 7200 mens SCSI disker har RPM på ca 10 000> lesetiden blir her meget mindre. Men di koster ganske masse penger. Di raskeste IDE diskene i raid løsning er et bedre valg dersom lommeboken sier stop

SR1Data.KonsulentTjenester.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-21 18:43, B|Real skrev:

Jeg sitter å vurdere å kjøpe en SCSI-harddisk.

Jeg lurer bare på...er det egentlig verdt det?

du sier at du skal bare ha en disk.. da kan du bare glemme det.. det er ikke vits i, i forhold til hvilken pris.. skal du ha SCSI må de kjøres i raid skal du få noen bruk for SCSI fordelen i forhold til IDE.. det som er fordelen med SCSI er at diskarmen på to disker( diskarmene) på samme kontroller kan opperere samtidig, det kan ikke en IDE kontroller..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-24 20:10, SirHartge skrev:

Quote:

On 2002-01-21 18:43, B|Real skrev:

Jeg sitter å vurdere å kjøpe en SCSI-harddisk.

Jeg lurer bare på...er det egentlig verdt det?

du sier at du skal bare ha en disk.. da kan du bare glemme det.. det er ikke vits i, i forhold til hvilken pris.. skal du ha SCSI må de kjøres i raid skal du få noen bruk for SCSI fordelen i forhold til IDE.. det som er fordelen med SCSI er at diskarmen på to disker( diskarmene) på samme kontroller kan opperere samtidig, det kan ikke en IDE kontroller..

Jeg mener nå at en disk til noen tusen ikke skal ligge og støve ned. derfor vil jeg bruke den .

Funker 50Pin SCSI på 68Pin disker?? det sitter en adapter på Disken....ps disken er ny i juni. ingen grunn til ikke å bruke den.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...