Gå til innhold

Dual Boot, hvordan?

tvika

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt meg ny HD og tenkte jeg skulle installere Win 2000 på denne. Bruker nå win me, men ønsker å prøve win 2000. Hører rykter om at det kan være greit å ha både win 2000 og win me med tanke på multimedia/spill - kommentarer? Uansett synes jeg det er greit å bruke begge os'ene i en overgangsperiode. De sies også at win me ikke takler mer enn 512 mb ram. Jeg har totalt 640 MB, men må la de siste 128 ligge i en skuff (litt dyrt å la 128 mb RDRAM ligge og råtne). Hvis jeg kjører dual boot, er det noe mulighet å "deaktivere" de siste 128MB når jeg kjører win me og "aktivere" de når jeg kjører win 2000?

Jeg lurer på hvordan jeg går frem for å sette opp maskinen som "daul boot" som det heter på nynorsk. I gamledager lagde jeg en bootdisk hvor jeg lagde dualbootmeny i autoexec.bat og config.sys filene - senere droppet jeg bootdisk og redigerte disse filene direkte på HD'en. Er dette veien å gå når det gjelder dual boot på nye maskiner, eller finnes det en enklere vei å gå.

Jeg har bestilt en Western Digital Caviar 100GB - og skal for det meste bruke den til videoredigering. Hvor store partisjoner kan/bør jeg kjøre - lurer på å lage 3 - to store og en liten (den minste til OS), kommentarer til dette?

Jeg har pr i dag en disk på 40GB som snart er full.

Jeg bruker:

P-4 1.4 GHZ

512 MB RAM

_____

TV

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote:

......kommentarer?

- Fornuftig !

Uansett synes jeg det er greit å bruke begge os'ene i en overgangsperiode. De sies også at win me ikke takler mer enn 512 mb ram. Jeg har totalt 640 MB

- Ikke no problem. Selv om du 640MB ram så er det kun 512MB (511) som syns og som utnyttes av ME. Du trenger ikke fjerne det som er for mye.

Hvis jeg kjører dual boot, er det noe mulighet å "deaktivere" de siste 128MB når jeg kjører win me og "aktivere" de når jeg kjører win 2000?

- Tror ikke det er nødvendig.

Jeg lurer på hvordan jeg går frem for å sette opp maskinen som "daul boot" som det heter på nynorsk.

- Monter den nye HD'n. Sett inn Win2000 cd'n når du står i ME. Installer Win2000 på den nye partisjonen (Hd'n). Eller start pc'n med Win2000 cd'n i cd-rom'n. Boot fra cd. Velg hvor du vil installere.

Dual-Boot blir ordnet automatisk.

Jeg har bestilt en Western Digital Caviar 100GB - og skal for det meste bruke den til videoredigering. Hvor store partisjoner kan/bør jeg kjøre - lurer på å lage 3 - to store og en liten (den minste til OS), kommentarer til dette?

- Jeg ville ha delt den i 4. Lønner seg ikke å ha FOR STORE partisjoner.

Jeg har pr i dag en disk på 40GB som snart er full.

Jeg bruker:

P-4 1.4 GHZ

512 MB RAM

_____

TV

Lenke til kommentar

Hvis du har innstallert Win ME først vil alt være lettere. Win 2K trenger helst en egen partisjon som den kan legges på. Hvis du starter installering av Win 2K etter å ha innstalllert Win ME på primærdisken ©vil Win 2K legge seg der du vil at det skal legge seg.

Det finnes noen sider på http://www.worldowindows.com/dualboot2000.html som tar opp denne problemstillingen. Sjekk disse.

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skal du ha både 2000 og ME på samme maskin, og ha adgang til filene på 2000-partisjonen må du ikke formatere den med NTFS. Det kan ikke ME lese. Bruk da Fat32.

Skal du ha alt på samme disk, er det best å innstallere ME først, så starte innstallasjon av 2000. Under innstalleringen velger du å opprette en ny partisjon, formatere med FAT32 eller NTFS, og så vil du ha en dual boot. Husk bare å aldri formatere systempartisjonen (c:) med NTFS, da får du ikke ME til å fungere.

To disker og 2000, da kan du ha RAID 0. Utnytter da begge diskene til lagring og lesing, i tillegg til at det går fortere. Konverter diskene til dynamiske disker, lag RAID- løsningen, og du har raskere diskløsning..

Det er litt hokus pokus for å få dette til, du får blandt annet ikke til å forandre størrelsen på systempartisjonen, men resten av diskene kan du lage så mange volum(partisjoner) av som du vil.

Det er mye som kunne vært sagt om dette, men bare prøv deg frem...

Lenke til kommentar

Aller helst bør ikke partisjonene være på mer en 10 Gb av visse grunner

Men hvis du har spesielle behov, Videoregiering osv +++

så kan de selvsagt være større

2 Oppstart partisjoner på ca 5 Gb

resten som under kansje

30 Gb

30 Gb

30 Gb

Win Me og w2k på separate partisjoner lønnes seg selvsagt

Win Me først innstalert, så w2k veldig viktig regel

Men hvis du skal bruke 40 Gb disken din i tillegg så kan man gjøre visse endringer da selvsagt

Problemet med store partisjoner er trossalt at mye plass går tapt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...