Gå til innhold

Når kan man reise i militæret, tidligst?

marjuuz

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om man må være fylt 18 for å få komme inn i militæret? Er det mulig for noen og reise i militæret det året man fyller 18? Alltsa om man blir 18 i slutten av august, kan man da reise i militæret til høsten?

Går 2. vgs nå, og lurer på om det går ann å dra i militæret til høsten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som vet om man må være fylt 18 for å få komme inn i militæret? Er det mulig for noen og reise i militæret det året man fyller 18? Alltsa om man blir 18 i slutten av august, kan man da reise i militæret til høsten?

Så vidt jeg vet kan du ikke betjene våpen dersom du er under atten år, men ja, du kan dra i militæret selv om du ikke er atten.

Hvordan du fikser det aner jeg ikke, men sannsynligvis vil du få ett presist svar i underkategorien forsvaret her på forumet.

Endret av jossda
Lenke til kommentar

Ikke har jeg noen kilder eller andre smarte ting, men troppsbefalet vårt på Madla (rekruttskolen for sjø- og luftforsvaret) sa at de hadde hatt en tropp som var under 18 på den forrige kontigenten. De hadde ikke våpentjeneste.

Men du kan jo alltids sjekke ut litt rundt på mil.no eller ringe VPV (Vernepliktsverket) på 03003.

Lenke til kommentar

ja, jeg må nesten kontakte de å høre.

Jeg går ikke yrkesfaglig, men almenn.

Og siste året er ikke noe problem å ta året jeg kommer hjem.

Er det noe problem ved det med våpen når man fyller 18 med en gang man kommer inn da? Drar ikke man inn etter sommerferien, eller er det I sommerferien?:)

Lenke til kommentar
Innrykket til hæren er mellom 10. og 17. august i år, tror jeg. Madla (altså sjø og luft) er vel gjerne uka før.

Okei. det er bra! men jeg skal på sesjon nå snart, er det da mulig at jeg får komme inn til høsten? eller blir det året etter uansett?:)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet kan du ikke betjene våpen dersom du er under atten år, men ja, du kan dra i militæret selv om du ikke er atten.

Hvordan du fikser det aner jeg ikke, men sannsynligvis vil du få ett presist svar i underkategorien forsvaret her på forumet.

Med mindre du tar lærlingetiden i forsvaret, må du være fylt 18 før innrykk

Feil. Kravet er at man fyller 18 år i innrykksåret.

Mao. du kan være 17 når du har innrykk i juli, men må fylle 18 ila året.

Men til vanlig vil de ikke ha folk under 18, da de må "vernes" for stridstrening.. (Blandt annet ikke skyte på figurliknende blinker, ikke full-auto osv)

Lenke til kommentar

Sjøforsvaret har jo også innryk i September. Da er jo han også 18. Neste er vel Januar 2010.

En kompis av meg joinet Garden etter VG2. Tror han reiste i høst, kanskje sommer 2008.

Men så vidt jeg vet så var han 18 til den datoen han skulle inn.

Viss du virkelig gidder, kan du jo jobbe frem til Januar og så joine forsvaret.

Jeg tipper det er en del plasser til da, siden mange av de som har fått innkalling til Januar 2010 kommer til å utsette forsvaret og ta utdanning istedenfor.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar
Hum. Det jeg mener å ha lest er at det du beskriver gjelder for lærlinger, mens du må være 18 ved innrykk for å kunne gjennomføre vanlig førstegangstjeneste.

Jeg har sikkert lest feil.

Kjenner flere som har tatt førstegangstjenesten etter VK1, både i Luft og Hær.

Holder å fylle 18 ila innrykksåret. Men som sagt, er det mer jobb for befal under utdanning, og de vil helst slippe det.

Man blir riktignok ikke innkalt med mindre man ber om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...