Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Gule H1-lyspærer, hvor kan dette skaffes?

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter gule H1-pærer, noen som veit hvor man kan få tak i dette?

har en link: http://www.blankbil.no/ds_product_info.php...products_id=110

Men det står at disse er kun for "show bruk", hva skulle være grunnen til dette egentlig, det er da fullt lovlig med gult lys, og det står jo tydelig på pakka at det er 55w pærer...

NB: Ja, jeg veit at disse pærene sikkert er noe jall, og at gult lys er harry

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gult lys er kjempemessig i dårlig vær siden du reduserer selvblendingen og øker kontrasten. Dette kommer av et fenomen som heter rayleigh scattering, det har med hvor godt partikkler som støv, vann osv reflekterer forskjellige bølgelengder av lys og gult blir er den bølgelengden som det blir minst "scattering" av.

Dette fenomenet forklarer for eksempel hvorfor himmelen er blå.

Endret av Rebel-Rider
  • Liker 1
Lenke til kommentar

.. men det er en total misforståelse at det gjelder for snø f.eks. Det gjelder bare for svært små vannpartikler. Normal tåke f.eks har for store vannpartikler for at den effekten oppnås.

Det gjelder også kun dersom det er virkelig gult lys, såkalt selektivt gult lys, ikke dersom lyset bare ser gult ut fordi den blå komponenten er fjernet.

Lenke til kommentar
.. men det er en total misforståelse at det gjelder for snø f.eks. Det gjelder bare for svært små vannpartikler. Normal tåke f.eks har for store vannpartikler for at den effekten oppnås.

Det gjelder også kun dersom det er virkelig gult lys, såkalt selektivt gult lys, ikke dersom lyset bare ser gult ut fordi den blå komponenten er fjernet.

Når sant skal være sagt så er det ikke gjort noen seriøs forskning på dette i senere tid, men gule tåkelys (ekte) er effektive i både snø regn og tåke. Jeg har enda liggende et par vassekte Bosch tåkelykter med cadmium glass som var på den første bilen jeg hadde, disse var meget effektive i tåke snø og regn.

Selektiv gult lys kan oppnås på 2 andre måter.

1 Glasskappe som tres ned over pæra for å få selektivt lys, det enda mulig å få tak i de orginale om du vet hvor du skal lete.

07.jpg

2.Lakkere lykteglasset med spesiallakk for å få riktig farge, Duplicolor MC-202 Yellow anbefales, den tåler 260 grader varme, like hard som emalje og tåljer kjemikalier og olje.

Lenke til kommentar
Når sant skal være sagt så er det ikke gjort noen seriøs forskning på dette i senere tid, men gule tåkelys (ekte) er effektive i både snø regn og tåke. Jeg har enda liggende et par vassekte Bosch tåkelykter med cadmium glass som var på den første bilen jeg hadde, disse var meget effektive i tåke snø og regn.

Selektiv gult lys kan oppnås på 2 andre måter.

1 Glasskappe som tres ned over pæra for å få selektivt lys, det enda mulig å få tak i de orginale om du vet hvor du skal lete.

(bilde)

2.Lakkere lykteglasset med spesiallakk for å få riktig farge, Duplicolor MC-202 Yellow anbefales, den tåler 260 grader varme, like hard som emalje og tåljer kjemikalier og olje.

Takk for svar, har nå bestilt de jallapærene i første post for å teste om de er noe bra. Hvor får man tak i slike kupler sa du? Fant ingenting på eBay, hva heter det på engelsk?

EDIT: http://store.candlepower.com/clyeba.html

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert xenon 3000k?

Meget gult og sterkt lys. Er ikke så himla dyrt heller, cirka 500 kroner for et kit fra Kina som funker kjempebra.

Lang levetid på pærene er det også i motsetning til diverse halogenpærer som varer bare en kort stund.

Her er eksempler på hvordan det kan se ut:

Audi A3 xenon 3000k grøftelys

DSCF1551.jpg

Et random bilde bare

3000K_layout.jpg

Lenke til kommentar
Du har ikke vurdert xenon 3000k?

Meget gult og sterkt lys. Er ikke så himla dyrt heller, cirka 500 kroner for et kit fra Kina som funker kjempebra.

Lang levetid på pærene er det også i motsetning til diverse halogenpærer som varer bare en kort stund.

Jo, ja...

Liker ikke tanken på xenon i en så gammel bil. Er egentlig bare ute etter "looken":

13_-538646672.jpg

13_1455741718.jpg

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...