РЦП-88 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Jeg er på utkikk etter gule H1-pærer, noen som veit hvor man kan få tak i dette? har en link: http://www.blankbil.no/ds_product_info.php...products_id=110 Men det står at disse er kun for "show bruk", hva skulle være grunnen til dette egentlig, det er da fullt lovlig med gult lys, og det står jo tydelig på pakka at det er 55w pærer... NB: Ja, jeg veit at disse pærene sikkert er noe jall, og at gult lys er harry Endret 18. april 2009 av RCP-88 Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Gult lys er ikke harry, det har faktisk noe for seg. Men Luminix, Nokya, Polarg (you name it) er ikke gode merker selv om de er populær i Amerika. Osram lanserte nylig AllSeason Super som i tillegg til å lyse gult også gir 30% mer ytelse (De er E merket også). http://cgi.ebay.com.sg/H1-OSRAM-ALLSEASON-...emZ300297795229 Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 Takk for svar, men er ute etter pærer som faktisk er helt gule, ikke Osram Allseason eller Biltema "Gold" pærer osv som har blå-/gul-skjær i glasset. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Om jeg får spørre; hva er egentlig fordelen med gult lys? (... for det er jo i grunn ganske harry) Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Er vel mye brukt i tåkelys på litt eldre biler blant annet? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Gult lys er kjempemessig i dårlig vær siden du reduserer selvblendingen og øker kontrasten. Dette kommer av et fenomen som heter rayleigh scattering, det har med hvor godt partikkler som støv, vann osv reflekterer forskjellige bølgelengder av lys og gult blir er den bølgelengden som det blir minst "scattering" av. Dette fenomenet forklarer for eksempel hvorfor himmelen er blå. Endret 18. april 2009 av Rebel-Rider 1 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 .. men det er en total misforståelse at det gjelder for snø f.eks. Det gjelder bare for svært små vannpartikler. Normal tåke f.eks har for store vannpartikler for at den effekten oppnås. Det gjelder også kun dersom det er virkelig gult lys, såkalt selektivt gult lys, ikke dersom lyset bare ser gult ut fordi den blå komponenten er fjernet. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Ah. Da ser jeg den faktiske praktiske nytten. Heldigvis er jeg ikke så plaget med tåke og slikt snuskevær at jeg trenger kjøre med gule lys. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 .. men det er en total misforståelse at det gjelder for snø f.eks. Det gjelder bare for svært små vannpartikler. Normal tåke f.eks har for store vannpartikler for at den effekten oppnås. Det gjelder også kun dersom det er virkelig gult lys, såkalt selektivt gult lys, ikke dersom lyset bare ser gult ut fordi den blå komponenten er fjernet. Når sant skal være sagt så er det ikke gjort noen seriøs forskning på dette i senere tid, men gule tåkelys (ekte) er effektive i både snø regn og tåke. Jeg har enda liggende et par vassekte Bosch tåkelykter med cadmium glass som var på den første bilen jeg hadde, disse var meget effektive i tåke snø og regn. Selektiv gult lys kan oppnås på 2 andre måter. 1 Glasskappe som tres ned over pæra for å få selektivt lys, det enda mulig å få tak i de orginale om du vet hvor du skal lete. 2.Lakkere lykteglasset med spesiallakk for å få riktig farge, Duplicolor MC-202 Yellow anbefales, den tåler 260 grader varme, like hard som emalje og tåljer kjemikalier og olje. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Når sant skal være sagt så er det ikke gjort noen seriøs forskning på dette i senere tid, men gule tåkelys (ekte) er effektive i både snø regn og tåke. Jeg har enda liggende et par vassekte Bosch tåkelykter med cadmium glass som var på den første bilen jeg hadde, disse var meget effektive i tåke snø og regn. Selektiv gult lys kan oppnås på 2 andre måter. 1 Glasskappe som tres ned over pæra for å få selektivt lys, det enda mulig å få tak i de orginale om du vet hvor du skal lete. (bilde) 2.Lakkere lykteglasset med spesiallakk for å få riktig farge, Duplicolor MC-202 Yellow anbefales, den tåler 260 grader varme, like hard som emalje og tåljer kjemikalier og olje. Takk for svar, har nå bestilt de jallapærene i første post for å teste om de er noe bra. Hvor får man tak i slike kupler sa du? Fant ingenting på eBay, hva heter det på engelsk? EDIT: http://store.candlepower.com/clyeba.html Endret 19. april 2009 av RCP-88 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Du har ikke vurdert xenon 3000k? Meget gult og sterkt lys. Er ikke så himla dyrt heller, cirka 500 kroner for et kit fra Kina som funker kjempebra. Lang levetid på pærene er det også i motsetning til diverse halogenpærer som varer bare en kort stund. Her er eksempler på hvordan det kan se ut: Audi A3 xenon 3000k grøftelys Et random bilde bare Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 (endret) Du har ikke vurdert xenon 3000k?Meget gult og sterkt lys. Er ikke så himla dyrt heller, cirka 500 kroner for et kit fra Kina som funker kjempebra. Lang levetid på pærene er det også i motsetning til diverse halogenpærer som varer bare en kort stund. Jo, ja... Liker ikke tanken på xenon i en så gammel bil. Er egentlig bare ute etter "looken": Endret 20. april 2009 av RCP-88 Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 Da kom pærene far blankbil. Helt greie pærer. Litt svakere lys enn de jeg hadde, men det tror jeg var Osram Nightbreaker så kanskje ikke så rart. Jeg tror disse pærene er merket "show use only" pga gult lys er ulovlig i USA. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 De er vel ikke E-merket, og dermed ikke lovlig? Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 (endret) De er vel ikke E-merket, og dermed ikke lovlig? Nei. Men fant ingen andre tilsalgs her i landet. Endret 23. april 2009 av RCP-88 Lenke til kommentar
lærlingsjentabil Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Det er kanskje litt seint å svare no, men eg har funnet e-merkede gule H1 pærer. Butikken holder til på Lindesnes.Dei har det inne på denne sida: http://www.ekstralys.no/categories/yellowlook Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå