HulkHaugen Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Helt siden jeg var 12 år har innsett at Gud og Jesus er fra et urealistisk eventyr, men først nå i de senere årene virkelig lagt merke til hvor håpløs religion egentlig er. Men jeg tenker på "konsekvenser" av å melde seg ut også. Regner med at jeg en dag treffer en dame som vil ha det perfekte bryllupet i kirken og alt det der, og det er jo en fin seremoni og tradisjon, og jeg vil jo heller ikke ha noe sære alternative greier. Samtidig tenker jeg på de sønnene jeg en dag skal få (satser på å få noen produktive sønner =), så vil jeg ikke at de skal døpes, men vil likevel ha en slags seremoni av et slag. Også vil jeg fortsette å feire jul med familie, fordi at det også er en fin seremoni/tradisjon, og ikke fordi at Jesus ble født i et skur for over 2000 år siden. Hva finnes av alternative seremonier før dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse? Håper virkelig at kirken blir privatisert og får massiv flukt så jeg ikke blir den sære hedningen i familien, og at det skjer i løpet av kort tid, hehe. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Helt enig med deg, men ser jo heller ikke noe vits i og melde meg ut fordi ..tja si det, da har du et fint sted og gifte deg hvertfall Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Til trådstarter: Human-Etisk Forbund hjelper deg med alle sermonier, dødsfall etc. Endret 18. april 2009 av tom waits for alice Slettet sitat av slettet post Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Emne for denne tråden er ikke om Gud eller julenissen eksisterer eller om det er noen mening med religion, det er om hva situasjonen blir for trådstarter dersom han melder seg ut av statskirken, og sitat: "Hva finnes av alternative seremonier før dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse?" Noen poster er slettet. Diskusjoner om religion har vi nok av andre tråder om. Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden. Geir Lenke til kommentar
RWS Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Har feiret jul uten kristen innvirkning i allmindelige tider jeg... ikke en plastikk jesus å se hjemme hos meg i julen, ingen engler, ingen kors, men i god gammel jule ånd feirer jeg at sola snur... Jul har faktisk ikke en dritt å gjøre med kristendummen den, for ellers hadde vi uttalt det slik som fx engelsk mennene uttaler jul, nemlig kristmesse. De forsøkte å innføre kristmesse her i landet også, men det gikk ikke, så her heter det fremdeles jul, etter det gamle joel... (uttales jool) Skal du gifte deg er det mange andre steder du kan gjøre det. (Jeg giftet meg for annen gang i rådhuset, ikke fordi jeg hadde noen ønske om å være gift igjen, men fordi det gjør alle arvesaker og lignende MYE enklere enn den enorme papir mølla du må igjennom i et samboerskap... Synd egentlig at det skal ha mer og flere fordeler når du er gift fremfor samboer, men slik er det nå engang... Ellers hadde vi nok ikke giftet oss i det hele tatt... Å melde seg ut av kirken skulla jo være en smal sak, for står du der støtter du jo også svineriet økonomisk, du vet det? Det er den eneste fan klubben i landet som får penger for å fortelle om det ihvertfall jeg ser på som et eventyr... Hadde jeg startet en lignende klubb sammen med noen som ville tilbe ringenes herre måtte vi ha betalt for det helt selv.... Og det er vel den eneste klubben som du må melde deg ut av flere ganger... De melder deg nemlig inn igjen så fort de får sjansen...Medlems juks heter det i alle andre foreninger, men det er av en eller annen grunn ikke så farlig når den gjangen gjør det... Har selv meldt meg ut to ganger, men jeg har hørt om en som meldte seg ut tre ganger.... Så melder du deg ut må du sjekke at du fremdeles er utmeldt med jevne mellomrom..... Endret 18. april 2009 av RWS Lenke til kommentar
nsl Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Jeg har vært gjennom samme prosessen Meldte meg ut av statskirka og inn i Sosialhumanistene http://www.sosialhumanistene.no/ Til sommeren blir vi viet av Sosialhumanistene i en kirke Konsekvenser ved å melde seg ut av Statskirken: http://www.sosialhumanistene.no/statskirken.php Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Er vel sånn at hvis den du treffer, er medlem av statskirken, så kan dere gifte dere der. Hvis ikke kan dere jo ta et fint utendørs bryllup på sommeren. Det håper jeg at jeg skal ha hvis jeg noengang gifter meg Edit: horribel leif var her. Endret 19. april 2009 av Hans-o Lenke til kommentar
nsl Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Jeg har vært gjennom samme prosessen Meldte meg ut av statskirka og inn i Sosialhumanistene http://www.sosialhumanistene.no/ Til sommeren blir vi viet av Sosialhumanistene i en kirke Konsekvenser ved å melde seg ut av Statskirken: http://www.sosialhumanistene.no/statskirken.php Kirkebyggene driftes av våre skattepenger, så det skulle vel egentlig bare mangle at ikke det norske folk skulle ha krav på å benytte dem, selv om de ikke er medlemmer... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Er vel sånn at hvis den du treffer, er medlem av statskirken, så kan dere gifte dere der. Hvis ikke kan dere jo ta et fint utendørs bryllup på sommeren. Det håper jeg at jeg skal ha hvis jeg noengang gifter meg Dersom en av partene er medlem av en menighet og den andre ikke er det, kan presten velge å vie dem, men han har ikke plikt til det. Det frengår av ekteskapslovens paragraf 13: En vigsler som nevnt i § 12 bokstav a, kan nekte å foreta vigsel dersom en av brudefolkene ikke er medlem av trossamfunnet eller livssynssamfunnet, eller ingen av dem tilhører menigheten. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå