Gå til innhold

Gaming/HTPC 10 K

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for hjelpen Osse og Obergeru!

Ringte Netshop, og dem sa det tok 3-4 dager å bygge når alt var på lager.

Så da satser jeg på at min nybyggde pc kommer i neste uke :)

35883 Asus M4A78-E, Socket AM3 1 920,- 920,-

30105 Western Digital 500GB S-ATA II 7200 RPM 1 396,- 396,-

35781 AMD Phenom II X3 720 Black Edition 1 1 036,- 1 036,-

27767 Antec Sonata III, Svart Pianolakk 1 876,- 876,-

36552 Club3D HD4890 1024 MB GDDR5 PCIe 2.0 1 1 592,- 1 592,-

31416 Microsoft Windows Vista Home Premium OEM 1 840,- 840,-

34945 Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7220A-0B 1 200,- 200,-

27090 OCZ DDR2 4GB Vista Performance Platinum 1 396,- 396,-

33124 BenQ E2200HDA 21,5" Wide LCD Black 1 1 220,- 1 220,-

36345 Razer Lycosa gaming tastatur norsk 1 540,- 540,-

26119 PC Montering av selvalgte komponenter 1 296,- 296,-

Sum 8 312,-

Miljøavgift 24,-

Fraktforsikring 0,-

Frakt inkl. evt. gebyr 434,-

Mva 2 193,-

Totalt 10 963,-

Endret av Zeonid
Lenke til kommentar

Kom på at jeg også trenger en trådløst nettverkskort(USB), som en midlertidig løsning før jeg flytter til ny leilighet til sommeren.

Noen som har anbefalinger til en billig en, som er stabil og funker med vista 64bit?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er maskina kommet i hus, og alt ser ut til å være som det skal.

Men det er noen småting jeg lurer på:

Skjermen, skal denne kobles til skjermkort eller hovedkort? Den er nå koblet til hovedkortet, da de kun var der jeg fikk signal (VGA).

Vifta, skal denne gå på maks speed hele tiden? Den bråker endel og går for full selv om maskina ikke jobber.

speedfan.jpg

Vifta som vises som aktiv i speedfan ser ut til å holde ca. samme hastigheten hele tiden.

Endret av Zeonid
Lenke til kommentar

Jeg åpnet kabinettet, og ser at begge(en stor og så kommer det luft ut fra psu, så rekner med det er noe der også) viftene bak på kabinettet går, men bråker ikke så mye.

Rett under vifta inni står det ASUS M4A78-E. Og da er det vel kanskje hovedkort? Det er det kortet som alle utangene bak er koblet til(usb, hdmi, dvi, vga, lyd, mic. osv). Og sitter CPU'en her?

Men er uansett rart at alle disse tre går hele tiden. Og at alle går samtidig bidrar nok til støynivået.

Hva må jeg gjøre for at de ska går automatisk og ikke på fullt hele tiden?

Og om det jeg nå sier stemmer, så er jeg faktisk koblet til skjermkortet ;)

Endret av Zeonid
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe med hvordan jeg skal få disse viftene til å gå normalt?

Skjermkortviften kan jeg selv stille i ATI kontrollpanelet, og den lå på mellom 20 og 30 %. Justerte opp og ned, og fant ut at de ikke er denne som støyer.

Er en liten vifte som sitter på hovedkortet(Chipset-vifte?) som går som bare rakkeren, og denne ser ut til å kjøre 5000 RPM eller mer. Så det er vel denne viften som bør stilles. Hvordan gjøres dette?

Hadde også vært fint om noen kunne fortelle meg hvordan jeg stille kabinett vifta også.

Endret av Zeonid
Lenke til kommentar

Vifte på hovedkort, og gud jeg husker de sma jævlene, trodde chipset vifter var borte, er det virkelig vifte på hk.............hvilket hk kjøpte du

Er de hk vifta så er det en liten jævel av ei 4 cm vifte, eneste fornuftige løsningen der er er å kjøpe en cooler for chipsettet

; må finne ut hvilket hk du har

Endret av Osse
Lenke til kommentar

ASUS M4A78-E.

Ja sitter en liten vifte på hovedkortet.

asus_m4a78_e__socket_am3_-1909037184_0_Big.jpg

Altså på den står på den hvite firkantede delen på dette bilde, der med de pinsa(?).

Hva anbefaler du i så fall?

Men denne kabinettvifta i Antec Sonata III, kan denne stilles?

Lenke til kommentar

Mulig, jeg er ikke den datakyndige her :p

Jeg har bare prøvd å lest meg fram til hva denne viften kunne være.

Men om det er CPU, hvordan stilles denne?

Nå ha maskin forøvrig stått uten sidedeksel i 10 minutter, og RPM er nede på 3500 ca(+ 5000 med lukket kabinett). Om dette hjelper noe.

Endret av Zeonid
Lenke til kommentar

hmmm så vidt jeg kan se har du 39 grader på cpu, så stock kjøleren skal da vitterligen ikke gå for fullt. Jeg regner da med at Netshop har brukt stock kjøleren til AMD. Den skal justere hastighen avhenging av tempratur så går den for fullt hele tiden, ja så er det noe feil, og da skal du ringe Netshop for å få de til å sende deg en ny.

Lenke til kommentar

Ja, det er rart at den skal gå slik når maskinen bare står i ro uten at noen program kjører.

Nå er tempen 30, og 3500 RPM. Da er det litt lyd, men ikke i nærheten av den lyden som er på 5000 RPM, som den pleier å ligge på.

Edit:

Hvordan kan jeg sjekke dette obergeru?

Fra viften går det en ledning inn i hovedkortet. Om jeg forklarer ut fra bilde lengre oppe; Helt til høyre ovenfor det gule rillene, en liten hvit kontakt. Under denne kontakten står det CPU fan.

Endret av Zeonid
Lenke til kommentar
Fra viften går det en ledning inn i hovedkortet. Om jeg forklarer ut fra bilde lengre oppe; Helt til høyre ovenfor det gule rillene, en liten hvit kontakt.

Da er den koblet riktig :) (PWM). Start BIOS config programmet (sannsynligvis ved å trykke DEL når pcen starter). Gå til Power Management og se at det er enablet.

Lenke til kommentar

I BIOS under Power var det tre alternativ:

Suspend mode Auto

ACPI 2.0 support Disabled :endret denne til enabled, men merker ingen forskjell

ACCPI APIS support Enabled

Edit:

Nå fant jeg rett plass under hardware monitoring.

Der var Q fan eller noe disablet, og denne ble enablet nå.

Merker forskjell allerede, vifta er nede i 3000 rpm ved 40 grader(før 5000 rpm på denne tempen), og lyden er til å leve med.

Og når jeg åpnet kabinettet gikk den fort ned i 2500 rpm. Så da fungerer det endelig som det skal.

Takk for hjelpen :)

Endret av Zeonid
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har problemer med å installere en skriver, Lexmark X4650. Kommunikasjonsproblemer.

Ifølge lexmark kan det være AMD USB Audio Driver Filter som stopper dette.

Har jeg en slik driver på min maskin? Hvor finner jeg den og fjerner den i så fall?

Ser den ikke under kontrollpanel - avinstallere.

Lenke til kommentar

Problemet er nå "løst"

Jeg satte opp skriveren med en bærbar maskin, slik at jeg fikk satt på WIFI. Så nå har jeg fått koblet meg opp trådløst. Men via USB var det ikke mulig, eller, jeg fikk det iallefall ikke til.

Så OBS OBS til dere som kjøper skrivere uten WIFI og har AMD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...