Gå til innhold

Gaming/HTPC 10 K

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal kjøpe meg Gaming PC. Denne skal også brukes til filmavspilling(en slags HTPC), så den må ha HDMI utgang. Ellers skal den brukes til endel skolearbeid(Mathcad, Gisline, Autocad osv).

Prisramme er ca. 10 K. Da skal skjerm(22-24", ca 2 K.) og tastatur(f.eks Logitech G11/G15) også være med.

Jeg har sett litt på komplett sine gamere (i02 og i05), men har litt for lite peiling på data til å si hvor bra desse takler spill og annet jeg trenger av en PC.

På forhand takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke prioritet 1 i for meg, da gaming og ytelse er det viktigeste. Men jeg ønsker jo ingen bråkemaskin.

På sikt skal maskina stå på et annet rom enn tv og anlegg, og da blir dette uvesentlig.

Edit: OS må jeg ha med ja.

Endret av Zeonid
Lenke til kommentar
Forslag

Her fokusert på maks ytelse , svakheter, ikke mulighet for cf. Dog skal 10k inkludere frakt må det spares mer, ville i såfall gådd for g11 istede for g15

Om det er nøyaktig 10 K eller overstiger litt er ikke krise. Men slik du har satt det opp må jeg bygge maskina selv? Det beste for min del er om den kommer ferdig montert, da jeg ikke kan noe om pcbygging. Og at maskina kommer fra en levrandør(f.eks komplett), da alt blir mye enklere med garanti, reklamasjoner osv. Selv om jeg er klar over at jeg da kanskje ikkje får max ytelse for pengene på denne måten.

Og hva er cf?

Ser du har mus med i forslaget, men jeg har allerede en Razer Copperhead Tempest som jeg er veldig fornøyd med.

Ellers når det gjelder finish, så bør helst både kabinett og skjerm være svart. Og blå strølys er å foretrekke. Så g11 er nok tastaturet for meg.

Endret av Zeonid
Lenke til kommentar

cf er crossfire, det vil si 2 ati radeon skjermkort som jobber sammen, dette ville sikret at du enkelt kunne ha fådd bedre grafikkytelse når du trenger det ved og rett og slett sette inn et skjermkort til.

Jeg ser sjelden på ferdigbygde pakker, men det du ser etter når du leter rundt er best mulig grafikkort, med en kraftig nok cpu til å drive skjermkortet. Det har også stor betyding hvilken skjermoppløsning det er. Jeg ville gådd for 24 skjerm siden film er et kriterie, en 22" skjerm med 1650x1080 krever mindre av skjermkortet for en god spilleopplevelse. Det en jakter på for en spillemaskin er et oppsett som kan holde 60+ i fps. Meget få skjermer viser mer en 60 fps. Vidre ser en etter et oppsett som gir best spillflyt, minst mulig framdops. Her er phii og i7 bedre enn core 2 serien i mange spill. Dog er i7 i en høyere prisklasse.

Bestiller du alt fra multicom, netshop, komplett, psdata så bygger de maskinen for deg, dette koster nok litt, samt at vi må slanke systemet mer for å komme ned på rundt 10 k eller litt over.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Film vil nok ikke bli spilt på pc-skjermen i noe grad, da jeg nok vil øverføre via HDMI til min Samsung 46" LCD. Så en 22" er null problem. PC-skjermen skal være god til spill.

Hvor lang tid bruker forresten disse nettbutikkene på å bygge en pc for meg? Hurtig levering er ganske viktig, da min bærbare har tatt kvelden og jeg kun har en på lån nett nå.

Lenke til kommentar

Da ser jeg liten grunn til å ikke gå for en 22 skjerm. Med 16xx * 10** i oppløsning.

Jeg greier ikke å være enig med de ferdig gamer oppsettene til den prisen, forholdet cpu og gpu er stort sett ikke optimalt. Men som sagt jeg ser sjelden på ferdig oppsatte pakker. Vi ser i såfall etter en pakke til ca 8000.- uten skjerm.

Hvor lang tid de bruker på å bygge , tja det vet jeg ikke, da jeg alltid ar bygget selv.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Denne pakken gir meget god ytelse for kr 6995,- Faktisk vil denne pakken gi bedre ytelse enn det jeg satte opp, pga skjermkortet. Men skjermkortet er ikke kjent for å være av den stille sorten

Sammen med denne skjermen til 1995

Nei da går vi over budsjett, men det er en god skjerm

Men denne 22 til 1448,- er grei

Ring komplett og hør, så bygger de den nok fort til deg.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Siden jeg som sagt har relativt lite peiling på data er det vanskelig for meg å vite hva som er godt nok av ferdige oppsett, og om det har det jeg trenger av utganger osv. F.eks om de ferdig oppsatte gamer-pcene egner seg også som htpc. Og det er av den grunnen jeg spør om hjelp her.

Ja, vi ser nok etter en pakke i den prisklassen. 8-8500 uten skjerm. Og det finst vel noen rimlige utgangspunkt der en kan konfigurere selv også, for å få ønsket ytelse osv.

Men det bør være:

22" skjerm

g11 tastatur

Vista 64-bit

HDMI utgang

Edit: Totalt sett bør jeg vel kunne strekke meg til 11k totalt inkl. frakt.

Endret av Zeonid
Lenke til kommentar

Hdmi får du ved overgang på de fleste radeon kort. Og disse skjermkortene og cpu er totalt overkill fra hva du trenger i en htpc.

Trøble med pc byggerne til f.eks netshop er at de ikke er oppdatert slik at en ikke får de beste valg.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Ok, men hva bør jeg gå for da?

Komplett er en nettbutikk jeg har gode erfaringer med, så handler gjerne der.

Ring å få dem til å bygge pakken jeg linket til, det er mye ytelse for penga. Du kommer nok på over 10 k med os, tastatur, skjerm og bygging. Men husker de tok 500 en tid tilbake for å bygge. Hva de tar nå vet jeg ikke. Største svakheten til den pakken er lydnivået til grafikkortet under last, men det er masse ytelse for penga i den pakken.

Lenke til kommentar

Ok, men da skal jeg ringe til dem på mandag.

Så får jeg prøve å få maskina du liket til, samt 22", g11 tastatur og Vista Home Premium 64-bit OS til 11k blank, ferdig sammensatt, frakt inkl.

Om jeg sier budsjettet mitt er endelig, så har de vel mulighet til å gi litt avslag på ting. Er det noe erfaringer rundt dette? Jeg vil tro de tjener penger på det uansett.

Lenke til kommentar
Marginene i denne bransjen er ikke så veldig store, så tviler på om du får noe særlig avslag. Men det er jo lov å prøve :)

Da har jeg fått et svar fra komplett, som var ganske skuffende. Dem setter kun sammen pcer fra "PC-byggeren", og ikke PC i deler.

Så da er jeg tilbake i utgangspunktet :S

Lenke til kommentar

Ok, men da satser jeg på netshop. Noen som vet hvor lang tid dem bruker på å bygge?

Jeg satser da på det første forslaget som Osse har satt opp. Eneste jeg trenger er et annet hoverdkort og hd(500gb eller større) som netshop har. Dette er det 1700kr igjen til å kjøpe.

NB! Viktig at produktene er på lager.

Har denne handlevognen der nå:

AMD Phenom II X3 720 Black Edition

Antec Sonata III, Svart Pianolakk

Club3D HD4890 1024 MB GDDR5 PCIe 2.0

OCZ DDR2 4GB Vista Performance Platinum

Microsoft Windows Vista Home Premium OEM

Optiarc / NEC DVD-brenner AD-7220A-0B

PC Montering av selvalgte komponenter

Razer Lycosa gaming tastatur norsk

BenQ E2200HDA 21,5" Wide LCD Black

Totalt 8 775,-

Frakt 500,-

Endret av Zeonid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...