Gå til innhold

Periodisk feil på blitz pga batterier?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sendte min Sigma EF-530 inn for rep. Midt i mellom 2 bilder sluttet den å fungerte. Jeg kunne fortsatt bruke den manuelt ved å trykke på "test" knappen, så det var ikke noe problem.

 

Forsøkte på 2 kameraer, og fikk det sett på av flere "eksperter" før jeg bestemte meg for å sende den inn.

 

Fikk den tilbake nå med en faktura på 420 kroner, innenfor garantitiden "Ingen feil funnet".

 

Jeg stusset over dette, og puttet inn noen batterier for å teste igjen og joda, riktignok fungerte den da. Når jeg kom hjem brukte jeg mine oppladbare batterier (1.2v 2700mAh, fungerte jo før), men da var den tilbake sånn den var før. Fungerer alene, blitzer som bare det da, men fra kamera fungerer den ikke.

 

Noen tanker om hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjedelig når slikt skjer; hvordan gikk det når du testet på andre kameraer, virket den normalt da?

 

Det kan jo også være så enkelt som at du har smuss/blokade på blitsskoen som hindrer kontakt i mellom blits og kamera :)

 

 

EG

 

Hadde det ennå vært så enkelt. Fungerer på begge kamera med sett 2 med batterier, fungerer ikke på noen med sett 1. Det som er merkelig er at jeg fortsatt kan få den til å blitze med sett 1, som ikke er utladete, og derfor burde fungert.

 

Og jeg kan bytte batterier mens den står i blitsskoen, og det samme skjer. Altså må det være batteriene :S

Lenke til kommentar

Og svaret på hvorfor det fungerte før, og hvorfor blitzen fungerer på egen hånd finner jeg hvor? Hvorfor fungerte det helt til batteriene var utladet sist?

 

Jeg får bare fler og fler spørsmål :p Ja, vet at oppladbare er 1,2v.

 

Har ikke prøvd de i en annen blitz nei.

Lenke til kommentar
Fikk den tilbake nå med en faktura på 420 kroner, innenfor garantitiden "Ingen feil funnet".
Det er ikke det jeg er redd for. Det som er surt er å måtte betale 450 kroner fordi jeg ikke skjekket batteriene, fordi blitzen faktisk fungerte på egenhånd.

Så fakturaen er økt fra 420 til 450?

Uansett om du syners det er surt eller ikke. Du kan ikke klandre andre enn deg selv for at du ikke sjekket med vanlige batterier (som er i henhold til spek. for blitsen).

Lenke til kommentar
Oppladbare batterier er 1,2 volt mens vanlige er 1,5 volt. Blitsen er spesifisert for 1,5 volt. Der har du problemet ditt.

 

Tror neppe at dette i seg selv er problemet. F. eks. for min Nikon SB-600 er følgende batterier støttet:

 

(1) Alkaline-manganese (1.5 V) (2) Lithium (1.5 V) (3) Nickel (1.5 V)

(4) NiCd (rechargeable, 1.2 V)

(5) Ni-MH (Nickel Metal Hydride) (rechargeable, 1.2 V)

 

Ta-daa! 1.2 V er STØTTET.

 

For Sigmaen fant jeg ingen manual, men fant på Sigmas sider at: "Four AA alkaline or AA NiCd or Ni-MH (Nikel Metal Hybride) batteries" støttes.

 

Dette er vel da også 1.2 V.

 

Hvorfor uttale seg så skråsikkert når du til og med tar feil? Bare å søke på nettet, det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...