Mojo Pin Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Hei! Hvor stor er egentlig forskjellen mellom en HD-klar tv og en tv som takler full HD? Er det en merkbar forskjell for alle og enhver? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) En vanlig HD klar tv støtter bilde oppløsning som er opptil 720p, mens en full-HD klar tv støtter opptil 1080p. Dette har da betydning for hvor klart bildet blir. Jeg vil si at dette har større betydning jo større TV du har. Har du opptil 32 tommer, vil du nok merke minimale forskjeller. Har du derimot en tv på en 40/50/60 tommer vil du merke større og større forskjell, spesielt på da sendinger eller filmer som støtter full HD. Selv ville ikke jeg kjøpt noe over 37" i dag som ikke har full HD, men noen er mer kresne enn andre En annen ting som er viktig er hvor langt unna du sitter fra skjermen, for jo lengre du sitter unna jo mindre ville du merke forskjellen på disse 2. Endret 18. april 2009 av MrLG Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 man ser ikke særlig forskjell på full hd og hd klar under 50" med normal bruk. som pcskjerm vil du se forskjell og på blueray minimalt. må trykke på pause for å se forskjell nesten. på tvseninger vil en hd klar gjøre bedre jobb og gi bedre bilde pga det sendes i SD kvalitet og ikke hd. de få hd kanalene som er er i 720p. min hd klare er klarere en min brors fullhd. krever mindre. på spill er det liten forskjell og Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 http://teknofil.no/wip4/plasma_best_ser_fo.../d.epl?id=19611 Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 Hmm.. Jeg vil ikke komme til å kjøpe større enn 40" uansett, kanskje bare 32 (skal stå i en liten leilighet). Tenkte jeg skulle kjøpe panasonic Panasonic DMP-BD35 til 2000,-. Vil jeg merke forskjell fra DVD på hd-klar tv, til blu ray på en rimelig hd-klar tv? Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Det vil du. men hvis spilleren oppskalerer så er det ikke mye forskjell. men var jeg deg ville jeg kjøpt en bluerayspiller da de oppskalerer veldig bra og for hd filmer:) Lenke til kommentar
buzo Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Da har jeg ett spørsmål. Jeg har Panasonic 42" PX81, den er HD-Ready. Men jeg mener det sto noe om at den på en måte kan spille av 1080p materiale allikevel? Dessuten, når jeg slår på PS3'en, står det '1080p kilde' i hjørnet. Det skulle visst være noe teknologi som gir tilnærmet full HD? Eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
Greve Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Da tror jeg TV'en stotter full HD, men nedkonvertere det, ettersom LCD panelet ikke har stotte for full HD. Er samme paa min tv, som kun er HD-ready Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Har akkurat samme tv og samme beskjed. den blir ikke mer en hd klar nei. den sier du mottar 1080p signal men tven nedskalerer til 768p på alt. v-real3 brikka oppskalerer all metriale og nedskalerer igjen til 768p og det gir bra bilde av det:) Lenke til kommentar
buzo Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Har akkurat samme tv og samme beskjed. den blir ikke mer en hd klar nei. den sier du mottar 1080p signal men tven nedskalerer til 768p på alt. v-real3 brikka oppskalerer all metriale og nedskalerer igjen til 768p og det gir bra bilde av det:) Ok. Joda bildet er bra det, er veldig fornøyd med tv. Det som i tillegg er bra, er at det er suverent på tv signaler. Jeg har vanlig kabel tv inn her, og bildene er ikke så verst, selvom de hadde blitt bedre med fiber signaler. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 den gjør om dårlig signal til bra rett og slett:) Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 Det vil du. men hvis spilleren oppskalerer så er det ikke mye forskjell. men var jeg deg ville jeg kjøpt en bluerayspiller da de oppskalerer veldig bra og for hd filmer:) Så DVD-filmene vil også bli vist bedre på blu ray spilleren enn den gamle dvd-spilleren min? Jeg tipper den er minst 5-6 år gammel. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 ja uten tvil. alt via hd kabel blir bedre en scartkabel på flatskjerm. flatskjerm liker ikke svart (plasma gir ok bilde) men en gammel dvdspiller vil ikke gjøre det bra nei. kjøp en bluerayspiller. den vil oppskalere filmene til hd:D Lenke til kommentar
Azzbicker Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Da har jeg ett spørsmål. Jeg har Panasonic 42" PX81, den er HD-Ready. Men jeg mener det sto noe om at den på en måte kan spille av 1080p materiale allikevel? Dessuten, når jeg slår på PS3'en, står det '1080p kilde' i hjørnet.Det skulle visst være noe teknologi som gir tilnærmet full HD? Eller tar jeg feil? Tv'n vil vise bildet i 1080i. i = interlaced p = progressive kort fortalt består 1080i av halvbilder (linjeflettet) som må flettes sammen igjen når de skal vises. 1080p består av helbilder og trenger derfor ikke denne prosessen. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 dan kan jo ikke vise det da maksopløsninga er 768 linjer... Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Panasonic PX80 - 81 er som de fleste HD-Ready tv-er i dag. Den tar et 1080P signal og skalerer det ned til 720P. For noen få år tilbake gikk HD-Ready tv-er i sort hvis de fikk 1080P signaler. Når det gjelder forskjellen på disse oppløsningene så har det ikke stor betydning før du er over 50". Dette kan dere sjekke selv ved å stille dere rett foran tv-en og gå sakte bakover til vanlig sitteavstand. Dere vil da se at bildet myker seg betraktelig for hver meter dere går... I en blindtest ville de fleste slite hvis de ikke på forhånd ble fortalt hvilken oppløsning tv-en kjørte. I de kommende årene vil 1080P materiale også være helt sekundært. Selv om det kommer mer og mer HD tv så vil ikke dette gå høyere enn 720P. Som nevnt over takler også en HD-Ready tv SD signaler langt bedre enn en Full HD tv siden den da ikke trenger å skalere så mye. Det viktigste man skal sjekke med en ny tv er kontrasten, evnen til å vise gode bevegelser, fargebalansen og sortnivået. Sistnevnte er det som vil gi deg en god dybdefølelse når du for eksempel skal se film. En Full HD tv med et svakt sortnivå vil gi et langt dårligere HD bilde enn for eksempel en PX80 eller PG6000 som bare er HD-Ready. PX80 og PG6000 kan man kjøpe til mer eller mindre gi-bort pris og man få ekstremt mye tv for pengene. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Panasonic PX80 - 81 er som de fleste HD-Ready tv-er i dag. Den tar et 1080P signal og skalerer det ned til 720P. For noen få år tilbake gikk HD-Ready tv-er i sort hvis de fikk 1080P signaler. Når det gjelder forskjellen på disse oppløsningene så har det ikke stor betydning før du er over 50". Dette kan dere sjekke selv ved å stille dere rett foran tv-en og gå sakte bakover til vanlig sitteavstand. Dere vil da se at bildet myker seg betraktelig for hver meter dere går... I en blindtest ville de fleste slite hvis de ikke på forhånd ble fortalt hvilken oppløsning tv-en kjørte. I de kommende årene vil 1080P materiale også være helt sekundært. Selv om det kommer mer og mer HD tv så vil ikke dette gå høyere enn 720P. Som nevnt over takler også en HD-Ready tv SD signaler langt bedre enn en Full HD tv siden den da ikke trenger å skalere så mye. Det viktigste man skal sjekke med en ny tv er kontrasten, evnen til å vise gode bevegelser, fargebalansen og sortnivået. Sistnevnte er det som vil gi deg en god dybdefølelse når du for eksempel skal se film. En Full HD tv med et svakt sortnivå vil gi et langt dårligere HD bilde enn for eksempel en PX80 eller PG6000 som bare er HD-Ready. PX80 og PG6000 kan man kjøpe til mer eller mindre gi-bort pris og man få ekstremt mye tv for pengene. Hvilken TV vil du anbefale i prisklammen 5-7000 ? Hva gir meg mest for pengene? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 (endret) ja uten tvil. alt via hd kabel blir bedre en scartkabel på flatskjerm. flatskjerm liker ikke svart (plasma gir ok bilde) men en gammel dvdspiller vil ikke gjøre det bra nei. kjøp en bluerayspiller. den vil oppskalere filmene til hd:D Hei Du trenger ikke svartmale det helt da. Det er ikke slik at ingen DVD spillere har HDMI utgang... En DVD spiller som oppskalerer og har HDMI utgang vil gjøre tilnærmet samme jobben m.t.p. DVD avspilling som en BD spiller, men til en brøkdel av prisen. Du får riktignok ikke BD spillemulighet, men om man ikke trenger det så gjør det ingenting. Endret 22. april 2009 av MrLee Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 gamle dvdspillere har ikke hdmi da som jeg sa. nyere dvdspillere har hdmi og oppskalerer man blir ikke like god kvalitet som Blueray Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Det kommer da ann på hvilke spillere som sammenliknes. Det er en kjent sak at DVD-skalering ikke er BluRay-spilleres sterke side - hvertfall ikke de billigste. Toppmodell DVD-spiller fra Toshiba og Denon regnes fortsatt som det beste en får tak i om det er DVD-avspilling som gjelder. Min DVD-spiller Pioneer DV-600 ble for en tid siden byttet ut med BDP-LX71. Det er en fantastisk spiller som skal være blandt det beste på DVD-skalering, men jeg synes faktisk min gamle DV-600 var minst like bra. MPEG4 er rett og slett overlegen MPEG2, og det er faktisk slik at mange (hvertfall oss litt intereserte) vil merke forskjell fra DVD til BluRay selv på SD-TVer. Hvorfor? Jo fordi en slipper MPEG2 støy og blocking, dessuten bruker BluRay et utvidet fargerom (Rec.709). Forskjellen er selvfølgelig enda større når man komer til HD-TVer. FullHD kan ha noe for seg det også, men det er egentlig svært få som trenger det. Forskjellen mellom HD og fullHD er relativt stor til monitorbruk. Den ekstra oppløsningen vil komme godt med for de fleste, da det gir mer detaljer og større arbeidsflate. Til videobruk, som de fleste jo bruker TVen til, er forskjellene forsvinnende små, selv på de største skjermene. Jeg må faktisk si det er lite forskjeller (dog noe merkbart) på min fullHD projektor som leverer bilde i 106". Når det gjelder video kommer vi også innom begrepet motion resolution. De fleste TVer fram til i dag har faktisk hatt en motion relolution på omtrendt halvparten av hva den statiske er. Heldigvis ser det ut til å bli langt bedre. Flere og flere TVer kan nå levere perfekt 1080p motion resolution. Så hvorfor kjøpe fullHD? Highend er selvfølgelig fullHD, og skal du ha en slik skjerm er det ingen vei utenom. Det er nemlig slik at de beste skjermene i dag stort sett er fullHD. Og du får da langt mer enn fullHD logoen. Jeg ville dog aldri styrt et kjøp etter fullHD, spesielt ikke i den rimeligere enden, hvor det fortsatt kan finnes bedre HD-ready TVer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå