Bjarnemann Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Jess, slik overskriften sier lurer jeg på hvordan et Norge styrt (flertallsregjering med ett parti) av SV vil skille seg fra et Norge slik det er i dag. Har mine egne menigner, men er litt spent på hvordan dere tror SV konkret ville forandret Norge om de hadde fått muligheten. Endret 18. april 2009 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 På generell basis ville vel skattene økt, flere hadde begynt på trygd som igjen ville ført til høyere skatter for å betale de trygdede... som igjen hadde ført til flere som ikke "gidder" å jobbe lenger. Osv slik helt til en kollaps, eventuelt slaveordninger for å opprettholde systemet. Lenke til kommentar
kork Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 * Norge ville kanskje ha vurdert 6timers arbeidsdag, som ville gitt menneskene mer tid til rekreasjon. - Mindre sykefravær, mer tid til å engasjere seg i alt mulig. - Færre folk ville blitt trygda pga dette. Les div undersøkelser og forsøk på dette. * Norge ville forhåpentligvis trukket seg ut av krigføringen vi driver på andre siden av jorda. * Færre avgifter, og mer skatt. Noe som ville ført til at de som tjener minst ikke betaler like mye avgifter som de som tjener mest, veldig fair. * bevaring av og utbygging av offentlige tilbud og nedbygging av private. (i den rekkefølgen ja) - Sykehus - Busstilbud etc. * Bevaring av Naturen og forsvarling utbygging. * Større satsning på utdanning og forsking, som faktisk ville drevet verden videre, og ikke mot kollaps, slik vi er på vei nå. Nå er ikke jeg medlem i SV, men jeg trekker dette ut fra hva jeg som ligger til venstre for SV håper SV står for og kjører mer på. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 På generell basis ville vel skattene økt, flere hadde begynt på trygd som igjen ville ført til høyere skatter for å betale de trygdede... som igjen hadde ført til flere som ikke "gidder" å jobbe lenger. Osv slik helt til en kollaps, eventuelt slaveordninger for å opprettholde systemet. Hvorfor ville flere begynt på trygd? Lenke til kommentar
Warz Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 På generell basis ville vel skattene økt, flere hadde begynt på trygd som igjen ville ført til høyere skatter for å betale de trygdede... som igjen hadde ført til flere som ikke "gidder" å jobbe lenger. Osv slik helt til en kollaps, eventuelt slaveordninger for å opprettholde systemet. Hvorfor ville flere begynt på trygd? Ingen som gidder å jobbe når de kan få mer penger fra trygden. Når de rike rømmer landet sliter de litt dog. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Det er vanskelig å se for seg et samfunn der en tjener mer penger på å gå på trygd enn på å jobbe. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Ingen som gidder å jobbe når de kan få mer penger fra trygden. Når de rike rømmer landet sliter de litt dog. Er penger den eneste grunnen til at mennesker er i arbeid? Lenke til kommentar
kork Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Ingen som gidder å jobbe når de kan få mer penger fra trygden. Når de rike rømmer landet sliter de litt dog. Du skjønner vel at det faktisk ikke er slik at man tjener mer på å gå på trygd enn å jobbe? Andre faktorer spiller også inn i dette. selv om det nok er en del som utnytter systemet, så mener jeg at det er utrolig viktig å ha dette sikkerhetsnettet. Se bare på hvordan fattige har det i feks, USA der de ikke har et slikt ordentlig tilbud. Jeg påstå at det jeg skatter når jeg er ferdig utdannet (og det jeg har skattet iløpet av jobbeår) faktisk er veldig godt anvendt om det hjelper bare en person å klare hverdagen sin. Kort og godt: Det må ikke bli slik at det blir veldig vanskelig å få trygd, fordi da vil de som trenger det mest ha problemer med å få det. Jeg vil heller at det er folk som utnytter systemet som ikke skulle hatt trygd og får, enn at de som faktisk trenger det ikke får. Selv om det selvføligelig også burde jobbes for å hindre svindel. Ingen som gidder å jobbe når de kan få mer penger fra trygden. Når de rike rømmer landet sliter de litt dog. Er penger den eneste grunnen til at mennesker er i arbeid? Også et veldig viktig poeng. følelsen av å bidra. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Det er vel ingen hemmelighet at de fleste jobber for pengenes skyld. Hvem ville vel heller ikke brukt tiden på det man har lyst til? Nå er det riktignok ikke slik at noen får mer i trygd en de tjener per i dag. Men med SV i styret kan dette fort bli en realitet.. Jeg har inntrykk av at de vil at alle skal ha det likt. Problemet er bare, at hvis det ikke er noen økonomisk vinning av å skape noe nytt eller å gjøre en innsats vil bare de absolutt færreste gjøre det. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Jeg kunne nok fått en mer stabil og sikrere inntekt på trygd enn som frilansjournalist. Men jeg kunne likevel ikke tenke meg å leve på trygd. Den store hemmeligheten er at SVs Norge ikke vil bli så veldig forskjellig. Til syvende og sist er vi alle sosialdemokrater, og alle modererer seg til slutt. Til og med FRP vil ende opp som dagens Høyre etter noen år i regjering. Så jeg bekymrer meg egentlig ikke alt for mye. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 (endret) Nå snakker jeg om hva som ville ha skjedd om vi hadde utført SV sin politikk. Generelt sett, vil sykefraværet gå opp fordi man får bedre kår av å gå på sykepenger, og det er mange som kan tenke seg å ikke jobbe eller jobbe deltid. Det vil bety at sykefræveret vil øke. Elevene kommer til å bli enda dårligere enn idag, fordi de er sterk tilhenger av enhetskolen og at man skal få med seg alle. De fleste elevene som er litt over gjennomsnittet på barneskolen vil begynne å kjede seg og bli bråkemakere. De dårligste elevene blir ikke satt på plass og vil begynne å bråke de også. Karakterene blir fjernet og universitetslinjene vil generelt bli åpne. Dette kommer til å fjerne insintivene til å jobbe på skolen. I tilegg vil vi se at andre land forbedrer skolesystemene sine og vi vil falle bak. Folk kommer til å jobbe enda mindre enn i dag, fordi marginalinntekten synker, sykefraværet øker og de innfører seks-timers dagen. Dette vil skade Norge. I tilegg vil invisteringsviljen gå ned av høyt skattetrykk og lav marginalinntekt. De kommer til å øke innvandringen drastisk, og de vil ikke på noen måte klare å intigrere dem. Dette vil føre til en økning i kriminaliteten, spesielt på Oslo østkant hvor de fleste kommer til å bosette seg. Det kommer til å føre til mer rasisme og motsettninger. I tilegg vil det gjøre elevene dårligere og vi får et slags slumområde. Altså, USA tilstander. De vil heller ikke ha muligheten til å velge bort ifra disse elendige skolene, og de vil dermed ikke takle universitetet. Dermed, gjør vi nøyaktig det samme som USA, bare på en annen måte. Noen forbedringer vil vi se. Fattige kommer til å få det noe bedre, og vi får sannsynligvis full barnehagedekning, som er også gratis. Det vil også bli færre folk som trenger trygd, men ikke får det. Allikavel, de fordelene oppveier på ingen måte de negative effektene. Endret 27. april 2009 av Camlon Lenke til kommentar
kork Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Her var det mye antagelser som ikke holder mål :] Lenke til kommentar
Warz Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 og påstander uten begrunnelse... Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Jeg synes det er snodig at man antar at mennesker vil slutte i arbeid fordi de kan få penger fra andre steder. Dere ser ut til å glemme at det å være i jobb gjerne betyr veldig mye for et menneskets selvverd og selvfølelse, og det er også mange som i dag er trygdet, som ikke vil noe annet enn tilbake i arbeid. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Jeg synes det er snodig at man antar at mennesker vil slutte i arbeid fordi de kan få penger fra andre steder. Dere ser ut til å glemme at det å være i jobb gjerne betyr veldig mye for et menneskets selvverd og selvfølelse, og det er også mange som i dag er trygdet, som ikke vil noe annet enn tilbake i arbeid. Ja, men dette er en effekt bestemmer anntallet ekstra som går på trygd, og ikke om det vil bli en økning. Sannheten er at svært mange kunne godt ha tenkt seg å være hjemme istedenfor å jobbe, så at folk elsker jobbene sine så høyt er nok heller en sannhet med modifikasjoner. Uansett hvor godt folk liker jobbene sine, vil det bli flere som trygder seg om det blir mer gunstig å gå på trygd og det er et problem siden Norge har en av de høyeste sykefraværet i verden. Lenke til kommentar
nercix Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 og påstander uten begrunnelse... Hehe... Ett fullstendig SV-styrt Norge hadde nok vært veldig interessant, men ikke noe jeg ville levd under. Skattene ville bli høyere, du ville lettere fått, og fått mer trygd. 6 timers arbeidsdag ville kanskje blitt en realitet, og arbeidsmarkedet ville blitt veldig presset. Innvandringen ville blitt større, og etterhvert lette litt på trykket i arbeidsmarkedet. Norge sin posisjon som kunnskapsand ville etterhvert bli svekket. Friheten vil bli redusert, og ev. initiativ til kritisk tenking vil bli drept i større grad enn i dag. Hadde de fått holdt på lenge nok (noe de heldigvis aldri får, vi har jo ett «demokrati»), hadde situasjonen i Norge blitt slik som den var i østblokklandene. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Ja, men dette er en effekt bestemmer anntallet ekstra som går på trygd, og ikke om det vil bli en økning. Sannheten er at svært mange kunne godt ha tenkt seg å være hjemme istedenfor å jobbe, så at folk elsker jobbene sine så høyt er nok heller en sannhet med modifikasjoner. Uansett hvor godt folk liker jobbene sine, vil det bli flere som trygder seg om det blir mer gunstig å gå på trygd og det er et problem siden Norge har en av de høyeste sykefraværet i verden. Jeg skal ikke utelukke at vi kunne kommet til å se en liten økning i antall trygdede. Men jeg er likevel overbevist om at nordmenn flest er glade for å kunne være i arbeid, og at de fleste vil merke savnet etter å ha gått hjemme en lengre periode. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Hadde nok blitt flere som hadde snylta på trygda i mindre perioder. Tenker selv at det må være digg (selv om tanken er moralsk forkastelig, og i mot det jeg står for) å ta seg litt lønnet fri fra samfunnet, og bare nyte livet. Men alle som har hatt sommerferie før vet at et liv der du ikke har noe meningsfylt å fylle dagene med etterhvert blir veldig kjedelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå