Sorgenfri Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Hadde to 250 GB harddisker som var i RAID 0 (tror jeg) på min Dell Dimension 8400. De var iallefall èn disk på 500gb (c:). Ble noe krøll med grafikkkortet så jeg tenkte jeg skulle ta en formatering og renska opp litt. Men før det vile jeg gjerne ta ut det jeg ville ha fra c:. Ting av uerstattelig art for å si det sånn. Siden jeg ikke kom inn i xp i noen moduser, tok jeg ut raid diskene. Jeg satte de så i to icy-boxer som jeg koblet til en annen pc med USB. I min uendelige visdom (ser at det kan ha vært litt dumt nå) så initialiserte jeg den ene disken i diskmanager. Den andre gjorde jeg ikke noe med. Nå har jeg funnet ut at RAID ikke er noe og kimse av. Har prøvd å lage virtual raid ved hjelp av R-STUDIO (http://www.r-studio.com/) men kommer til kort på å sette den opp riktig. Jeg har sannsynligvis føkka opp noe på den ene disken når jeg initialiserte den også.... Så... Kan jeg sette de inn igjen i Dell maskinen? Vil de funke da? Og så kan jeg prøve å få ut dataene sånn? Fins det noen andre programmer som jeg kan bruke? Er de mulig å rekonstruere partisjoninformasjon hvis den ikke er skrevet over? Noen som har tips om hvordan jeg kan få tak i mine kjære data? Siste utvei er å betale Ibas 10-12000 for det og det venter jeg litt med for å si det sånn... Håper noen kan hjelpe meg! Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Det er ikke sikkert at det vil koste så mange peng for det, så du burde ringe og eventuelt sende dem inn for en undrsøkelse, slik at du vet hvordan det står til med dem nå. Hvis du skal selv prøve på noe som helst, er 1) IKKE prøve å lage noe raid eller initialisere diskene, du vet ikke hvordan de var i utgangspunkt. 2) kople en disk på den maskinen som raiden fungerte ( ikke på de portene diskene var tilkoplet, og etter du undersøkt mulighetene i maskinen din, vedrørende configurasjon) og installere XP. 3) kople raid diskene slik de var, og bruk da litt tid med diverse programmer du mulig har tilgjengelig å undersøke dem. OG du skal ikke forandre noe som helst i diskbehandlingen, du skal nekte alle forespørsel om forandring. Det er i hvertfall et start som er ikke så destruktivt, som den du har allerede prøvd deg på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Vel du kan bruke raidreconstructor fra runtime software for å sette sammen et raid. Du må da ha en disk på 500GB som du kan lagre det nye image på. Ingenting blir forandret på de orginale diskene. Når du har laget det imaget, kan du slette de gamle diskene og bruke GetDatBack eller diskexplorer for å hente ut filer. alle disse programmene finner du her. Lenke til kommentar
Sorgenfri Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Vel du kan bruke raidreconstructor fra runtime software for å sette sammen et raid. Du må da ha en disk på 500GB som du kan lagre det nye image på. Ingenting blir forandret på de orginale diskene.Når du har laget det imaget, kan du slette de gamle diskene og bruke GetDatBack eller diskexplorer for å hente ut filer. alle disse programmene finner du her. Mange takk!! Fulgte rådet ditt og nå kopierer jeg alt hva jeg måtte ønske med Captain Nemo. Imaget var imidlertid bare på 1 kb, men når jeg åpnet det i Captain Nemo kunne jeg browse raidene som en hvilken som helst annen disk og velge hva jeg ville lagre Tusen tusen takk igjen for tipset, dette var en bør av mine skuldre og JA jeg skal være flinkere til å ta backup i fremtiden! Skylder deg en øl eller ti! Endret 19. april 2009 av Sorgenfri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå