SvennP Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Hei. Jeg har hatt noen problemer med den bærbare pc'en min i det siste, den vil ikke starte Vista etter at jeg slår den på. Har prøvd å formatere med Windows disker uten hell. Fikk beskjed av HP support å bruke Windows Millenium Edition CD for å formatere hard diskene. Etter å ha brent ISO filen på en DVD og valgt formater fikk jeg en error der det sto "Windows milennium edition has detected that drive C does not contain a valid FAT or FAT32 partition." På Microsoft sin support side (http://support.microsoft.com/kb/266342) står det 1. The drive may need to be partitioned. To create a partition on the drive, run fdisk from the MS-DOS command prompt. Men etter litt tid på nettet kan jeg ikke finne noen plass der jeg kan laste ned en .ISO fil eller lignende for å boote rett inn i MS-DOS. Laptopen min har ingen floppy disk drive så jeg kan ikke bruke en av de løsningene. Har fått tips om at en USB driver kanskje kunne fungere, men jeg kan ikke finne dette heller. Noen som vet hvor jeg kan finne noe som kan fungere? Kan betale om nødvending for en løsning som virker. Mvh Svenn-Petter Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 "problemet" er at ME ikke støtter NTFS som din Vista partisjon sikkert har. 1 - Har du prøvd å formatere fra Vista DVD'n din ? 2 - Hvordan i all verden kunne HP Support henvise deg til Windows ME dersom dette er en maskin levert med Vista ? 3 - Svar på det du spør om : http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
SvennP Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 "problemet" er at ME ikke støtter NTFS som din Vista partisjon sikkert har. 1 - Har du prøvd å formatere fra Vista DVD'n din ? 2 - Hvordan i all verden kunne HP Support henvise deg til Windows ME dersom dette er en maskin levert med Vista ? 3 - Svar på det du spør om : http://www.ultimatebootcd.com/ 1 - Ja, det fungerer ikke. Loader til slutten av "streken" og så går den tilbake til error 2 - Det er ikke Windows ME OS, det er kun en fil på 1.5mb brukt til å formatere (emergency CD eller noe kalles det) (?) 3 - Takk, prøver det. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Hverken Windows ME, 98, 95, DOS har støtte for NTFS (De støtter bare FATxx). Uansett hvordan ME startes vil den ikke kunne støtte FTFS. Lenke til kommentar
SvennP Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 Hmm.. Ultimate Boot CD er veldig komplisert. Utrolig mange alternativ og kommandoer. ;( Skal gjerne formatere begge hard diskene mine og dermed re-installere Vista igjennom Recovery CDer jeg har. Noen som hvet hvilket program på CDen jeg må bruke og hvilke kommandoer for å kunne gjøre dette? Fra det jeg har forstått blir det unødvendig for meg å konvertere til FAT siden jeg må tilbake til NTFS senere? (Venter spent på svar) Mvh Svenn-Petter Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Skjønner ikke helt hvor du vil hen her siden recovery CDer du har burde jo kunne repartisjonere/formatere for deg. Uansett kan du laste ned ISO av gparted partisjons verktøyet. Denne kan du benytte for NTFS partisjons støtte. http://gparted.sourceforge.net/download.php Lenke til kommentar
SvennP Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 Skjønner ikke helt hvor du vil hen her sidenrecovery CDer du har burde jo kunne repartisjonere/formatere for deg. Recovery CDer gir meg en error og vil ikke starte. Uansett kan du laste ned ISO av gparted partisjons verktøyet.Denne kan du benytte for NTFS partisjons støtte. http://gparted.sourceforge.net/download.php Takk! Jeg prøver dette i morgen tidlig. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 søk etter Winternals Erd Commander eventuell adminpak50 Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Recovery CDer gir meg en error og vil ikke starte. Har du brukt dem før? Dvs. er du sikkert at de fungerer? Er de originale fra HP eller er de laget via den recovery funksjon? Hvor mange recovery cds har du? Har du ikke en slik F? tast greier du? for å starte i recovery mode? Har du prøvd med F8 for å starte Vistas alternativ startup meny? Har du prøvd å slå av strømmen på bærbar under oppstart, slik at du kan kontrollere at autofailover starter windows re etter restart? Før du er sikkert at cd platene er pålitelige, vil en formatering være svært upålitelig i din situasjon. Du må i det minste ta vare på innhold i recovery partisjon, hvis du har en slik. Ellers tilbyr Microsoft alt det du trenger for å lage slike start up plater. (lese HER litt. Vi har gått gjennom mye rart, noe som betyr at mange feiltrinn behøves ikke å repeteres, samt at noe av det viktigste, nemlig hva den stor base.wim inneholder og hva man kan bruke av den, ble aldri fullført) Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Selv den medfølgende gjenopprettings-CDen til Norton SystemWorks klarer ikke å hamle opp med dette produktet. http://www.fullandfree.info/software/erd-commander-2005/ Endret 19. april 2009 av Gapatrosten Lenke til kommentar
SvennP Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 Recovery CDer gir meg en error og vil ikke starte. Har du brukt dem før? Dvs. er du sikkert at de fungerer? Er de originale fra HP eller er de laget via den recovery funksjon? Hvor mange recovery cds har du? Har du ikke en slik F? tast greier du? for å starte i recovery mode? Har du prøvd med F8 for å starte Vistas alternativ startup meny? Har du prøvd å slå av strømmen på bærbar under oppstart, slik at du kan kontrollere at autofailover starter windows re etter restart? Før du er sikkert at cd platene er pålitelige, vil en formatering være svært upålitelig i din situasjon. Du må i det minste ta vare på innhold i recovery partisjon, hvis du har en slik. Ellers tilbyr Microsoft alt det du trenger for å lage slike start up plater. (lese HER litt. Vi har gått gjennom mye rart, noe som betyr at mange feiltrinn behøves ikke å repeteres, samt at noe av det viktigste, nemlig hva den stor base.wim inneholder og hva man kan bruke av den, ble aldri fullført) Har ikke brukt dem før. Jeg har laget dem selv via recovery funksjonen. Jeg har ett par (2 DVDer) Har prøvd den, ingen ting skjer når jeg trykker på recovery tasten etter oppstart. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Ok, hvis platene er i orden, så skal vel du egentlig velge å starte fra Cd rom i biosen, med å taste en tast, for så å komme til et meny hvor du kan velge hva du kal gjøre. Vær dog oppmerksomt at det er sikkert 1 av de 2 som er bootpart, og ikke begge 2. Det kan du kontrollere i din iso program, eller med å se hvilken plate har noe som ..bootmgr...fil i root. Den riktig dvd plate, skal være bootpart i en hvilken som helst maskin. Når den først har bootet opp, så kan du velge, dvs. du kan prøve plata i enn annen maskin for å kontrollere. Endret 19. april 2009 av wiberos Lenke til kommentar
SvennP Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Wiberos: Detter har jeg allerede prøvd, selv om jeg booter fra CD rom fungerer det ikke etter "Windows loading..." er ferdig. Jeg har også prøvd med "fresh" kopier av Vista 32 og 64 bit, ingen vil installere. Jeg har nå brukt ERD Commander i en halvtime, kom meg inn i Winternals, men kunne ikke velge noe OS. Når jeg kom meg inn i programmet og valgte Disk Management fant jeg ut at det er ingen hard disker registrert, kun D: som er Compact Disk (altså DVDen). Vil dette si at alle hard diskene mine er døde? Finner heller ingen filer i "Explorer"... finner ingen hard disk i det hele tatt. Endret 19. april 2009 av SvennP Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Jeg forstår ikke det der jeg. QUOTE"Windows milennium edition has detected that drive C does not contain a valid FAT or FAT32 partition." Er ikke rart at noen sier det, men andre finner ikke disken? Du har prøvd med en Vista plate sier du. Finner den disken din, dvs. ser du den i UI av diskpart, men klarer ikke å installere? edit: ja det var det med den Vista plate du har. Om du ser på disken, så kan du prøve å gå i diskbehandlingen via commandprompt fra Repair my computer. Endret 19. april 2009 av wiberos Lenke til kommentar
SvennP Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Jeg kommer ikke inn i Windows UI når jeg prøver Vista plater, den går til svart skjerm med "Windows is loading.. - - - - -- -- - - -- - -- " og når streken nederst på skjermen har blitt helt hvit så får jeg svart skjerm ett halvt sekund og så får jeg en error det det står Status: 0xc0000225 Info: Windows failed to load because the firmware (BIOS) is not ACPI compatible. edit: ja det var det med den Vista plate du har. Om du ser på disken, så kan du prøve å gå i diskbehandlingen via commandprompt fra Repair my computer. Forstår ikke helt hva du mener, kan du spesifisere? Endret 19. april 2009 av SvennP Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Det var noe annet det der. Jeg leste litt faktisk om slike acpi saker igår, så må prøve å finne igjen om det var noe relatert til det. Hva sier Biosen på maskinen din om det? edit: nå husker litt.... kan du ta ut den BCD file du har i din recovery Vista plata i \boot folder og zipe videre her? Ta gjerne den som er i den Vista plate og. Endret 19. april 2009 av wiberos Lenke til kommentar
SvennP Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 Hva sier Biosen på maskinen din om det? Hva den sier om hva da? Hvis du mener en hard disk test i BIOS så har jeg ikke gjort dette enda. HP support sa at jeg skulle vente med det til etter jeg hadde prøvd å reformatere. Fikk ikke reformatert siden jeg fikk "Windows milennium edition has detected that drive C does not contain a valid FAT or FAT32 partition." erroren. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Et raskt søk på Google med gir mange treff, også denne: http://forums.techarena.in/vista-setup-install/534850.htm En som fikk samme feilmelding som deg fikset problemet ved å slå på ACPI i BIOS: > Hi, thank you for help! I fixed this issue - the problem was really in BIOS > option: just ACPI was turned off in BIOS... i truned it on and installation > started! :-) > Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Ja se om den BCD file, den er ikke mange kb. Det er boot.ni på plata di kan du si, og det kan være entries der som burde forandres...kanskje? Men jeg må først lese den. edit:takk til PerB for den ovenfor ja. Endret 19. april 2009 av wiberos Lenke til kommentar
SvennP Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 PerB: Jeg har lett over alt i BIOS men finner ingen mulighet til å slå av eller på ACPI. Det er ganske få alternativ som det er mulig å forandre. Sender deg BCD filen i personal message wiberos. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå