EMS15 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Hei! Jeg lurer fryktelig på hvordan man klarer å tegne ting som foreksempel Jeg har ikke noe skillz i tegning.. enda. Men spørsmålet mitt er hvor jeg begynner? Hvilke program skal jeg bruke? Og om det er noe jeg kan gjøre i fremtiden for å jobbe med det, hvis jeg liker det da? Programmet skal helst være gratis, ikke prøveversjoner heller, og det skal helst ikke være så veldig vanskelig som photoshop. Endret 19. april 2009 av EMS15 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Du trenger ihvertfall et tegnebrett. Gimp er vel det alternativet som er gratis og nærmest Photoshop. Lenke til kommentar
EMS15 Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Du trenger ihvertfall et tegnebrett. Gimp er vel det alternativet som er gratis og nærmest Photoshop. Takk for at du svarte Er det noe tutorials til Gimp? Hvor får jeg kjøpt det? Endret 18. april 2009 av EMS15 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Det er ikke så alt for vanskelig å bruke google. Du kan også sjekke på Youtube. Hvor får du kjøpt hva? Lenke til kommentar
EMS15 Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 Det er ikke så alt for vanskelig å bruke google. Du kan også sjekke på Youtube. Hvor får du kjøpt hva? Tegnebrett Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Trykk på linken du, så kommer du til prisguide sine sider. Der har du en fin oversikt og beste pris fra mange butikker. Lenke til kommentar
CardinalOnVideo Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Programmet er nok en variasjon av Photoshop, profesjonelle/erfarne digitalkunstnere bruker sjeldent Photoshop, med tanke på at det er spesielt for redigering og manipulasjon av et utgangspunkt, som nettop et foto. Tablet, eller tegnebrett er helt klart et must her. Oh keep in mind at linken du postet ikke er i realtime, og krever laaang tid med øvelse og utholdenhet, hvis man er nybegynner og måler seg opp mot folk, som personen på videoen, er det lett å miste motet. Men lykke til, og ikke gi deg! Lenke til kommentar
Intuiton Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Jeg vil si meg uenig i det de andre sier her om tegnebrett. Utifra hva du sier så tror jeg et tegnebrett ikker nødvendig for deg enda. Men hvis du skulle bestemme deg for å kjøpe et likevel vil anbefale det nye Intuos 4 fra Wacom. http://www.wacom-europe.com/index2.asp?pid=245&lang=en Ellers vil jeg anbefale deg til å begynne med vanlig blyant og papir, kjøp gjerne en liten bok du kan tegne i. For å lære vil jeg anbefale deg til å starte med anatomi da dette er noe du vil måtte benytte meget i tegning generelt. Anbefaler deg da å finne bøkene til: Andrew Loomi, Burne Hogarth, George Bridgeman osv.. Ellers må du bare ha viljen til å tegne masse! Lenke til kommentar
EMS15 Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 Begynne på papir? :S Jeg fordrar ikke å tegne på papir:P Vet ikke hvorfor men det er bare noe av det verste som finnes, men på pc er det så utrolig mye gøyere ! Er det ikke en måte å begynne på pc? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Begynne på papir? :S Jeg fordrar ikke å tegne på papir:P Vet ikke hvorfor men det er bare noe av det verste som finnes, men på pc er det så utrolig mye gøyere ! Er det ikke en måte å begynne på pc? Hvordan vet du at det er gøyere på PC enn på papir når du åpenbart ikke har tenget på PC? Ja, det er noen flere muligheter på PC, men poenget som de over her gjør er at verktøyene er irrelevante. Hva som er god anatomi, komposisjon, forsåtelse av perspektiv, lys og skyggelegging er kunnskap som du får raskere med en blyant og papir. Jeg kan også si med 100% sikkerhet at alle de du har sett som er dyktige både startet å tegne på papir og gjør det ved siden av å tegne på PC. Det er også enklere å lære å tegne på papir. Skal du tegne på PC må du også lære deg hvordan de er å tegne på ett brett i fanget men se resultatet på skjermen. Bare det i seg selv er en tilvenning. Når du har råd kan du se på å kjøpe en skjerm med innebyggt tegnebrett. Denne kunnskapen kan du bruke til mye i jobb. Du kan jobbe som konseptutvikler for film, spill og media bransjen. Du kan jobbe som illustratør. Å tegne slik er også som regel starten inn i design, 3D og animasjon. Så det er mange jobber som kan bruke den kompetansen. Start med en blyant og papir og tegn det som inspirerer deg...og tegn igjen og igjen og igjen og igjen...osv. Som starter tegnebrett så kan du jo teste denne: http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=85589 Der følger det også med Adobe Photoshop Elements som er ett enklere tegne program enn proff utgaven Photoshop. AKIRA Endret 19. april 2009 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
EMS15 Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 Det som suger mest med papir, er at jeg ikke klarer å lage en eneste figur riktig. Et hode blir helt feil form, øynene blir aldri like. Dette er sikkert en ting jeg kan trene opp, men jeg føler som at det går mye bedre på pc. Jeg har en tegneblokk, men hvilke blyant er best å bruke? Har hauer med HB, men er det noen som er bedre? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Det du beskriver handler om å tegne...ikke hva du tegner med. De problemene vil du også ha på en PC. Bruk den blyanten du vil. Test alle sammen og se hva du synes passer til hva. Det finnes ikke noe riktig svar. Du vil finne ut at nen er hardere og tegner tynne streker og andre er mykere og tegner bredere streker. Så er det opp til deg å se hvordan du bruker det i din tegnestil. Selv lærte jeg å tegne ved å tegne av tegneserier. Først med matpapir lagt oppå. Det trener opp muskel minne mitt å vite hvordan man tegner noen former. Så etterhvert så jeg bare på tegneserier og tegnet av. Så etterhvert tegnet jeg mine egne ting. Startet da jeg var 10 år gammel. Mitt første tegnebrett kjøpte jeg ikke før jeg var i midten av 20 årene. Så jeg tegnet med pen og papir i over 15 år før jeg tegnet på PC...og tegner fremdeles med pen og papir..og på PC. Ikke fokuser på at du synes andre er flinke og tegner kult. Hva som blir din stil er noe du finner ut etterhvert. Pondus tegnes jo på en måte...men den du linket til tegnes på en annen måte..men vi sier jo at begge to fint tegnet. Du må få gleden av å tegne først, så vil du overtid også bli flink. Sjekk ut http://www.storedyret.com for profesjonelle designere og illustratører. Og en hel del nybegynnere der også som ber om råd..til og med om bruk av tusjer og blyanter. AKIRA Endret 19. april 2009 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
EMS15 Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Jeg har tegnet på matpapir fra donaldbladene siden jeg var liten, og etterhver klarte jeg å tegne dem ganske så bra for å si det sånn. Men jeg har lyst til å lære med å tegne mennesker, dyr, overnaturlige ting som drager og sånt. Og da må jeg lære meg skyggelegging, som jeg kan halvt om på paint Lenke til kommentar
xfs Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 (endret) Tror du kan oxo prøve Paint.NET det er som en liten oppgradering av M$'s paint Endret 2. mai 2009 av xfs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå